پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 174099

با احتساب سه روز «پاك» گذشته و آمار ١٩روز پاك، تهران در طول ١٠ ماهه اول سال، ركورد بی‌سابقه‌ای را در بین چهار سال گذشته تجربه كرد. این به آن معنی است كه باوجود آلودگی‌های شدیدی كه در طول هفته‌های گذشته ساكنان پایتخت تجربه كرده‌اند اما از نظر تعداد روزهای پاك امسال تعداد روزهای بیشتری را نسبت به سال‌های گذشته تجربه كرده است.

پایتخت در پاك‌ترین و سردترین روزهای سال

سلامت نیوز: با احتساب سه روز «پاك» گذشته و آمار ١٩روز پاك، تهران در طول ١٠ ماهه اول سال، ركورد بی‌سابقه‌ای را در بین چهار سال گذشته تجربه كرد. این به آن معنی است كه باوجود آلودگی‌های شدیدی كه در طول هفته‌های گذشته ساكنان پایتخت تجربه كرده‌اند اما از نظر تعداد روزهای پاك امسال تعداد روزهای بیشتری را نسبت به سال‌های گذشته تجربه كرده است.


به گزارش سلامت نیوز،روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: البته به نظر می‌رسد هنوز آمار دقیقی از تعداد روزهای پاك یا ناسالم این كلانشهر كشور در دست نیست و هر یك از مسوولان آماری متفاوت را در این زمینه اعلام می‌كنند. به عنوان مثال روز سه شنبه، سیدحسین هاشمی، استاندار تهران در مراسمی با اشاره به روزهای پاك و ناسالم پایتخت، تعداد روزهای پاك در سال ٩١ را یك روز ودرسال‌های ٩٢ و ٩٣ را به ترتیب سه روز و١٣ روز اعلام كرد.


وی همچنین در بین آمارهای خود، اشاره‌ای هم به تعداد روزهای سالم از سال ٩١ تاكنون داشت و تعداد این روزها را به ترتیب ١٧٩ روز، ١٧٢ روز و ١٩٠ روز اعلام كرد ومدعی شد كه تعداد روزهای سالم در سال ٩٤ بیش از سال‌های گذشته بوده است. به گفته وی، در سال ٩١، با ٩٧ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و در سال‌های ٩٢، ٩٣ و ٩٤ تاكنون به ترتیب ١٠٤ روز، ٨٢ روز و ٧٨ روز روبه رو بوده است ضمن آنكه در سال ٩١، با ١٠ روز هوای ناسالم، سال ٩٢، ٩ روز هوای ناسالم و در سال‌های ٩٣ و ٩٤ تاكنون به ترتیب سه و پنج روز هوای ناسالم بوده است. با این وجود آمار رسمی اعلام شده به نقل از سایت خبرآنلاین، با آمار استاندار تهران متفاوت است. براساس آمارهای این سایت كه مدعی است از مراجع رسمی دریافت شده، تهرانی‌ها سال ٩٠ در كل سال ٣روز پاك تنفس كرده‌اند كه دو روز آن در تاریخ ٦ و ٧ آبان بوده‌اند.
همچنین به گفته همین سایت، سال ٩١ نیز تعداد روزهای پاك از سه روز تجاوز نمی‌كند در حالی كه یك روز آن در تاریخ ٢٤آبان یعنی بازه زمانی مشخص شده است و دو روز دیگر آن در بهمن ماه است.
گزارش مزبور می‌افزاید: سال ٩٢ وضعیتی بهتر از سال‌های قبل از خود ندارد. سال ٩٢ كه در چند سال گذشته همیشه ركورد آلودگی‌ها را به نام خود زده بود تنها سه روز پاك نصیب تهرانی‌ها كرد؛ ٦  فروردین، ٢خرداد و ١٩آذر.
اما سال ٩٣ كه به یكباره وضعیت آلودگی هوا تغییر پیدا كرد و افزایش هوای پاك و سالم نشان می‌داد اقدامات رفع آلودگی هوا موثر افتاده است دركل سال ١٦روز هوای پاك به تهرانی‌ها هدیه داد. اما در بازه زمانی مورد مقایسه سه روز پاك از سال ٩٤ كمتر دارد. روزهای پاك سال ٩٣ در تاریخ٢، ١١، ٩، ٨و١٢و٢٧و٢٨ فروردین، ٢٦و٢٧ مهر، ١٢، ١٣، ١٤ آبان، ٨آذر و ٢و ١٤ و ١٥ اسفند آسمان تهران آبی‌تر از سال‌های گذشته بوده است. در ١٠ماهه سال ٩٤ نیز تهرانی‌ها با ركوردی جدید ١٧روز هوای پاك تنفس كردند.

تا سه نشه بازی نشه
جالب اینجاست كه آمار شركت كنترل كیفیت هوا، كمی با این آماراختلاف دارد. لیلا نظری، سخنگوی این شركت در گفت‌وگو با «اعتماد» تعداد روزهای «پاك» سال ٩٣ را ١٣ روز و تعداد روزهای پاك سال جاری را تا دیروز، ١٩ روز اعلام می‌كند. وی همچنین با ذكر اینكه روز دوشنبه و سه شنبه شاخص آلودگی هوا به ٤٠ رسیده بود، گفت: تا جایی كه می‌دانم به لطف بارندگی‌های اخیر، این روزها، «پاك‌ترین» روزهای سال بوده است. این آمارها و ركورد روزهای پاك درسال ٩٤ درحالی مطرح می‌شود كه بسیاری از مسوولان مدعی‌اند كه بهبود كیفیت بنزین باعث افزایش تعداد روزهای «پاك» سال بوده است. همچنان كه استاندارتهران با انتقاد از جنجال‌هایی كه در مورد آلودگی تهران به پا شده، مدعی شد كه عده‌ای وضعیت آب و هوای تهران را سیاسی می‌كنند. وی با ذكر اینكه در دوسال اخیروضعیت هوای تهران بهبود پیدا كرده است، دلیل آن را، بهبود وضعیت سوخت بنزین دانسته گفت: به جز افزایش كیفیت بنزین تغییرات دیگری در بخش‌هایی همچون بهبود شرایط اتوبوس‌ها، خودروهای فرسوده و جمع‌آوری موتوسیكلت‌ها نداشته‌ایم.


صحبت‌های استاندار مبنی بر سیاسی‌كاری در صورتی مطرح شده كه بیشترین علت آلودگی هوا از سوی رییس سازمان حفاظت از محیط زیست و مسوولان ذیربط كم‌كاری دولت‌های قبل در اجرا نشدن برنامه‌های جامع آلودگی هوا و بنزین‌های پتروشیمی عنوان می‌شود و بیشترین تقصیرها بر گردن دیگران انداخته می‌شود و سیاسی كاری بازهم یكی ازبهانه‌های متولیان امر است.  گرچه این ادعا– یعنی بهبود كیفیت بنزین - مخالفینی هم دارد. به عنوان مثال حجت‌الاسلام مهدی موسوی نژاد، عضو كمیسیون انرژی مجلس، ادعاهای طرح شده مبنی بر بنزین‌های پتروشیمی و یورو ٤ بودن بنزین‌های وارداتی را خلاف واقع دانسته و گفت: یورو ٤ بودن بنزین‌های وارداتی هنوز مشخص نیست. دربررسی‌های چراغ خاموش ما از طریق مختلف به اسنادی رسیدیم كه نشان می‌دهد این بنزین‌ها حتی یورو ٢ هم نیستند.  در هر صورت، این تنها اقدام دولت برای كاهش آلودگی هوا نبوده و نیست. دولت یازدهم برای حل این مشكل برنامه‌هایی را نیزبرای سال‌های آتی در دستور كار قرار داده است. هیات دولت با هدف كاهش آلاینده‌ها، حدود مجاز خروجی واحدهای صنعتی را كه ٢٠ سال پیش به تصویب رسیده بود، بازنگری كرد. براساس این بازنگری، برای نخستین‌بار اندازه‌گیری فلزات سنگین، اكسیدهای ازت، فوران دی اكسید‌ها، ناكس و به‌طور كلی منابع جدید آلایندگی همچون آلایندگی ناشی از فعالیت زباله سوزها در هوای كشور و هوای خروجی از دودكش صنایع تست و كنترل شود. اقدامی كه معصومه ابتكار مدعی است، با انجام آن، شاهد كاهش محسوس آلایندگی ناشی از صنایع در هوای پایتخت خواهیم بود.


در بودجه سال ٩٥ و برنامه ششم توسعه نیز توجه ویژه‌ای به حل مشكل آلودگی هوا شده است به طوری كه در این برنامه فصل مجزایی برای مدیریت فرابخشی محیط زیست در نظر گرفته شده است.  به هر تقدیر با وجود تمام تناقض‌هایی كه در آمار ارایه شده وجود دارد یك چیز در همه آنها مسلم است. اینكه امسال، نسبت به چند سال اخیر تهران «پاك»‌ترین روزهای خود را داشته است. اما اینكه این ركورد خوب به لطف بارندگی‌های اخیر بوده یا اقدامات انجام شده، نكته‌ای است كه باید از سوی محققین مورد ارزیابی قرار گیرد. گرچه معصومه ابتكار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است این برنامه‌ها بدون هیچ كم توجهی و مماشات توسط سازمان حفاظت محیط زیست دنبال می‌شود؛ چراكه رییس‌جمهور و دولت بر روی این موضوع تاكید بسیاری دارند، اما در حقیقت هنوز هم باید به این سوال پاسخ داده شود كه آیا باید همچنان چشم انتظار باران و نزولات آسمانی باشیم یا با اقداماتی علمی و اساسی، فكری برای حل این مشكل و معظل و چالش جدی پایتخت كنیم؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha