لیست مهمترین و پر مصرفترین داروهای جهان به سفارش نشریه WebMD از مشهورترین نشریات علوم پزشکی توسط متخصصانی از سازمان دارو و غذا، دانشگاه گلاسکو و انجمن علوم آزمایشگاهی آمریکا ارائه شده است.

متخصصانی از مراکز مختلف جهانی از جمله سازمان دارو و غذا، دانشگاه گلاسکو، انجمن علوم آزمایشگاهی آمریکا به همراه مورخ پزشکی استفان گرینبرگ لیستی از مهمترین و پر مصرف ترین داروهای جهان را ارائه کرده اند.

این لیست بر اساس درخواست وب سایت WebMD از متخصصان به منظور تعیین برترین داروها در قالب یک لیست ارائه شد. داروهایی مانند انسولین، پنی سیلین، واکسن آبله، آسپیرین و مورفین از جمله داروهایی هستند که شکی در پرمصرف بودن آنها در جهان وجود ندارد. در عین حال داروهایی مانند "اتر" اولین داروی بیهوشی جهان یا "سالوارسان" اولین داروی شیمی درمانی جهان نیز جایگاه ویژه ای در لیست به خود اختصاص داده اند.

در بخشهای مختلف لیست گرافیکی اسامی ارائه شده از پر مصرف ترین و مشهورترین داروهای جهان نام این داروها به چشم می خورد:

پرمصرف ترین و مشهورترین داروها

"انسولین" داروی مخصوص درمان بیماری دیابت که در سال 1920 در کانادا ابداع شد.

"پنی سیلین" اولین آنتی بیوتیک جهان که در سال 1928 در انگلستان ابداع شد و بدون حضور آن حدود 75 درصد از جمعیت کنونی جهان در اثر بیماریهای عفونی از بین می رفتند.

"واکسن آبله" ابداع دانشمند انگلیسی در سال 1876 است که به عنوان اولین واکسن جهان نیز شناخته می شود. این دارو باعث ریشه کن شدن بیماری آبله از جهان شد.

"مورفین" که در سال 1804 در آلمان تولید شده است و به عنوان یکی از قدرتمندترین مسکنها همچنان مورد استفاده قرار می گیرد از دیگر داروهای مهم جهان به شمار می رود.

"سالوارسن" نیز داروی دیگری است که در سال 1909 درآلمان و به منظور درمان بیماری سیفلیس ابداع شده است.

"آسپیرین" تولید شده در سال 1853 توسط دانشمندان آلمانی نیز به عنوان اولین داروی جهان شناخته می شود که برای درمان بیماریهای ساده و دردهای جزئی از گذشته تا کنون به صورت رایجی استفاده شده است. در حال حاضر سالانه 40 هزار تن متریک (تن هزار کیلویی) در جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

"تورازین" به عنوان اولین داروی درمان اختلالات روانی که توسط فرانسوی ها در سال 1951 ابداع شده است، بزرگترین دستاورد درمان بیماری های روانی در جهان شناخته می شود.

"قرصهای ضد بارداری" تولید شده در سال 1957 در ایالات متحده و "اتر" اولین داروی بیهوشی جهان که در سال 1846 در آمریکا تولید شده است نیز از دیگر داروهای مشهور و پر استفاده در جهان به شمار می روند.

پرفروش ترین داروهای جهان

بخش جالب توجه دیگر این لیست به لیستی از پرفروش ترین داروهای جهان در سال 2006 تعلق دارد که توسط نشریه فوربس ارائه شده است. فوربس در این لیست اعلام کرده است که در سال 2006 در حدود 602 بیلیون دلار دارو در سرتاسر جهان به فروش رفته است.

پرفروشترین داروی این لیست در سال 2009 به داروی لیپیتور داروی کنترل کلسترول خون تعلق دارد که 12.9 بیلیون دلار فروش داشته است.

در ادامه این لیست داروی قلب "پلاویکس" با 5.9 بیلیون دلار، داروی قلب "نکسیوم" با 5.7 بیلیون دلار، داروی مخصوص آسم "آدویر" با 5.3 بیلیون دلار، داروی کلسترول "زوکر" با 5.3 بیلیون دلار، داروی فشار خون "نوروسک" با 5 بیلیون دلار، داروهای درمان اسکیزوفرنی "زیفرکسا" و "ریسفردال" به ترتیب با 4.7 و 4 بیلیون دلار، داروی قلب "پریواسید" با 4 بیلیون دلار و داروی ضد افسردگی "افکسور" با 3.8 بیلیون دلار به پرفروشترین داروهای جهان در سال 2006 تبدیل شده اند.

بر اساس گزارش ngpharma، در این لیست گرافیکی اسامی تاثیرگذارترین داروهای جدید در دنیا نیز منتشر شده است که به داروهایی مخصوص دیابت، پوکی استخوان، گرفتگی عروق، پیوند اعضا، مسکنها و دیگر عوارض فیزیکی اختصاص دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha