دانشمند ایرانی دانشگاه استنفورد با همکاری سایر محققان گروهش شیوه ای جدید را به منظور استخراج میکرو RNA ها از نسوج سرطانی ارائه کرده است که می تواند در پیشبرد مطالعات درمان بیماری سرطان و پیش بینی ابتلا به این بیماری بسیار تاثیرگذار باشد.

مطالعاتی که به مدیریت دانشمند ایرانی دانشگاه استنفورد صورت گرفته است روشی جدید را برای استخراج میکرو RNAها از نسوج سرطانی ارائه می کند که می توان از این شیوه برای پیش بینی ابتلا به سرطان در افراد مختلف استفاده کرد.

نسوج سرطانی بیماران معمولا توسط روشی ذخیره می شود که در آن از فرمالین برای تثبیت و پارافین برای ابقاء ریخت شناسی و هویت شناسی نمونه ها استفاده می شود. با این حال استفاده از این شیوه به تدریج انجام تحلیلهای بیشتر را بر روی مولکولها محدودتر می کند زیرا میکرو RNA در نمونه ها از بین می روند. با این حال این نسوج نیز دارای مقادیر زیادی میکرو RNA هستند که به دلیل کوچکی بیش از حد طی فرایند تثبیت از بین نمی روند.

طی مطالعاتی که توسط سهیل دادرس پروفسور ایرانی دانشگاه استنفورد انجام گرفته است شیوه ای جدید برای استخراج این میکرو RNA از نسوج نمونه تثبیت شده با پارافین ارائه شده است. دادرس با استفاده از این فرایند جدید به همراه گروه همکارش 17 نمونه جدید و 53 نمونه شناخته شده میکرو RNA را از میان نسوج معمولی پوست، ملانوما و غدد لنفی استخراج کردند. این میکرو RNAها به خوبی در نمونه ای 10 ساله حفظ شده بودند و با کمک این شیوه استخراج شدند.

شیوه جدید ابداعی توسط دادرس می تواند منجر به شناسایی نوعی از میکرو RNAها شود که عامل تفاوت در نسوج سرطانی و سالم خواهد بود و حتی در صورتی که این میکرو RNAها از نمونه های قدیمی استخراج شده باشند می توانند پیش بینی قابل قبولی از روند پیشروی بیماری و واکنش داروهای مصرف شده ارائه کند.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، به دلیل توانایی این شیوه در شناسایی تفاوت میان میکرو RNAها در نسوج سالم و سرطانی، این شیوه در عین حال روشی مناسب و دقیق برای پیش بینی امکان ابتلا به سرطان در افراد سالم نیز به شمار خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha