آیت الله محقق داماد با تاکید بر تاثیر تحولات پزشکی در علم حقوق تصریح کرد: آنچه امروز در پیشرفت‌های تکنولوژیک و علمی شاهد آن هستیم به طور قطع در علم حقوق تاثیر گذار است و م‌ طلبد تا فقها ههمگام با این پیشرفتها قوانین و قواعد جدیدی را مصوب کنند.

سلامت نیوز: آیت الله محقق داماد با تاکید بر تاثیر تحولات پزشکی در علم حقوق تصریح کرد: آنچه امروز در پیشرفت‌های تکنولوژیک و علمی شاهد آن هستیم به طور قطع در علم حقوق تاثیر گذار است و م‌ طلبد تا فقها ههمگام با این پیشرفتها قوانین و قواعد جدیدی را مصوب کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،آیت الله سید مصطفی محقق داماد در رابطه با چهارمین کنگره اخلاق پزشکی ایران که در روز گذشته با پایان رسید، اظهار کرد: پیشرفت علم پزشکی همگام با تکنولوژی پزشکی و مهندسی پزشکی موجب شتاب هر چه بیشتر این علم در جهان شده است.
وی با اشاره به تاثیر پیشرفت‌های جهان پزشکی درعلم حقوق افزود: مسائل جدید فقهی در كنار تكنولوژى پزشكى رابطه تنگاتنگى با مسائل حقوقی پیدا کرده و در کنارش مسائل قضایی مثلا قانون اهدای جنین و ایجاد نسب و مباحث نسب مسائل قضایی آینده را بسیار پیچیده کرده است.
این استاد دانشگاه پیچیدگی‌های حقوقی منبعث از تحولات تکنولوژی و علم پزشکی را بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: به نظر بنده اولین کاری که حقوقدانان ،قضات ،قوه قضاییه ،دانشگاه‌ها و فقهای عالی مقام حوزه های علمیه می بایست انجام دهند پیش بینی فروعاتی (تاثیر تحولات تکنولوژیک بر علم حقوق) است که در آینده پیش می آید و ممکن است بر مسائل حقوقی تاثیر گذار باشد.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم، علم فقاهت را دانشی آینده نگر عنوان و یادآور شد: فقها همواره فروعاتی که ممکن است از گذر تحولات علمی متحول شوند را پیش‌بینی و در مورد چکونگی برخورد با آن چاره چویی می‌کنند از آن جمله مسائل حقوقی و قضایی است که باید قبل از وقوع آنها در خصوص تحول احتمالی آن چاره جویی شود.
محقق داماد یکی از مهم‌ترین مسائل متاثر از تحولات علمی را مسئله «نسب» عنوان و در این باره توضیح داد: الان یکی از مسائل مهم همین مسئله "نسب" است وقتی که جنین را اهدا می کنند از نظر شرعی نسب منتسب به صاحب نطفه است و باید مسائل حقوقی و فقهی بعد از تولد وی نیز بطور کامل مشخص شود زیرا طبق موازین شرعی و قانونی نسب رابطه ای واقعی است و صورتهای قرار دادی و اعتباری آن که در اهدا جنین مطرح است باید بطور کامل مشخص شود.
وی افزود: در هر صورت مسائل قضایی آینده و مسائل پزشکی بسیار مهم است و هزاران مسئله را می توان پیش بینی کرد که هنوز اتفاق نیفتاده و در آینده اتفاق خواهد افتاد لذا تشکیل این کنگره ها از این نظر خوب است و امیدوارم که نتایج خوبی هم داشته باشد.
این استاد دانشگاه نهادینه سازی قداست پزشکی را یکی از مهمترین سازوکارهای درونی کردن اخلاق مداری جامعه پزشکی عنوان و خاطر نشان کرد: از جنبه اخلاق همه جامعه ما مبتلا به بیماری های اخلاقی هستند و جامعه پزشکی نیزبه مانند سایر حرفه ها از این قائله مستثنی نیست چنانچه پزشکان هم در همین جامعه زندگی می کنند. زمانی که از قداست حرفه پزشکی صحبت می‌کنیم بدین معناست که پزشکی قداست دارد و قداستش را باید نهادینه کرد واگر پزشکان با نیت قداست وارد حرفه پزشکی شوند مشکل اخلاقی را آنوقت میتوان حل کرد.
وی در خاتمه با تاکید بر تاثیرات متقابل پیشرفت‌های پزشکی در علم حقوق تصریح کرد: آنچه امروز در پیشرفت‌های تکنولوژیک و علمی شاهد آن هستیم به طور قطع در علم حقوق تاثیر گذار است و می طلبد تا فقها ههمگام با این پیشرفتها قوانین و قواعد جدیدی را مصوب تا حد الامکان از تنازعاتی که به واسطه این تحولات صورت می پذیرد بکاهند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha