علاوه بر این در بررسی که کمپتیا در سال 2014 انجام داده بود، حدود 50% از پزشکان از برنامه های پزشکی بر روی تلفن همراه خود به صورت روزانه استفاده مینمایند. در این بررسی بیان شده که این رقم در سه ماه اول سال 2015 تا حدود 80% افزایش خواهد داشت.

بهترین اپلیکشن های حوزه سلامت

سلامت نیوز -*مینا فلاح : نقش ارتباطات تلفن هوشمند همراه درپزشکی بصورت مداوم درحال رشد است. پس از فراگیرشدن استفاده از کامپیوترها و نوت بوک ها در جامعه پزشکی، موج جدیدی از فناوری در حال ورود به دنیای پزشکی و سلامت است .

به گزارش سلامت نیوز این فناوری نوین، گوشیهای هوشمند و تبلتها هستند. اولین گوشی هوشمند در سال 2002 توسط شرکت Black burry عرضه شد. تلفنهای  هوشمند دو ویژگی اصلی دارند، هم وسیله ای ارتباطی هستندو هم ویژگیهای کامپیوتر را دارند.

ویژگی های فنی و قابلیتهای  این ابزار دیجیتالی از جمله کیفیت دوربین، کیفیت نمایشگر، ضبط صدا وفضای حافطه روز به روز بهبود مییابد و آن را از یک گوشی ساده به کامپیوتری قدرتمند تبدیل کرده است.

در حوزه سلامت نیز،گوشیها می تواند چه در آموزش و چه در درمان نقش مهمی ایفا کنند.امروزه پزشکان از گوشی به عنوان پیجر، تلفن همراه و دستیار شخصی دیجیتال استفاده میکنند. با توجه به بررسیها و مطالعات انجام شده رغبت پزشکان و متخصصان حوزه سلامت برای استفاده از گوشیهای هوشمند و تبلتها رو به افزایش است، در گزارش ارائه شده توسط مرکز تحقیقات منهتن، حدود 87% از پزشکان در سال 2014 ازگوشی های هوشمند استفاده کرده اند. در همین مطالعه  مشخص شد که 66% از پزشکان تبلت دارند و از این تعداد 54% از تبلت در امور بالینی استفاده میکنند.

علاوه بر این در بررسی که کمپتیا در سال 2014 انجام داده بود، حدود 50% از پزشکان از برنامه های پزشکی بر روی تلفن همراه خود به صورت روزانه استفاده مینمایند. در این بررسی بیان شده که این رقم در سه ماه اول سال 2015 تا حدود 80% افزایش خواهد داشت.

به طور کلی استفاده از فناوریهای دیجیتال مانند گوشیهای هوشمند و تبلتها در حوزههای کاربرد دارد. به طور کلی می توان این اپلیکشن ها را بر اساس مخاطب به دو دسته کلی متخصصین و عموم افراد جامعه تقسیم کرد. برای متخصصین توسعه برنامه های کاربردی بهداشت و درمان باعث می شود تا پزشک برای انجام امور بالینی، آموزشی و تحقیقاتی نیازمند حضور در یک مکان مشخص نباشد و یک گوشی همراه که برنامه های کاربری متعددی دارد؛می تواند مانند یک ایستگاه کاری عمل کند و برای عموم افراد جامعه می تواند تا حدودی عدالت سلامت را فراهم کند و زمینه ساز برای سلامت از راه دور باشد.


 عمده ترین دسته بندی اپلیکشن های پزشکی به شرح زیر است:

  1.     مدیریت اطلاعات بالینی
  2.     دسترسی به پرونده بیمار
  3.    ارتباط و مشاوره
  4.     دسترسی به منابع
  5.     گردآوری اطلاعات
  6.     مانیتور کردن بیمار
  7.     آموزش پزشکی

در لیستی که توسط کمپانی HealthTap در سال 2015 انجام شده بهترین اپلیکشن های حوزه سلامت برای سیستم عامل ها اندروید و IOS به شرح زیر منتشر شده است:


 10 اپلیکشن برتر اندرویدی از شماره 10 به 1 :

 
10. Pocket First Aid & CPR (Jive Media)
9. Glucose Buddy – Diabetes Log (Azumio)
8. Fooducate – Healthy Food Diet (Fooducate)
7. Instant Heart Rate (Azumio)
6. Emergency First Aid/Treatment (Phoneflips)
5. RunKeeper – GPS Track Run Walk (FitnessKeeper)
4. First Aid (American Red Cross)
3. Lose It! (FitNow)
2. White Noise Lite (TMSoft)
1. Weight Watchers Mobile (Weight Watchers International)


10 اپلیکشن برترIOS  از شماره 10 به 1 :

10. Fooducate (Foducate)
9. Instant Heart Rate (Azumio)
8. Emergency First Aid & Treatment Guide (Phoneflips)
7. Stroke Riskometer (Autel)
6. Runkeeper (FitnessKeeper)
5. First Aid (American Red Cross)
4. White Noise Lite (TMSoft)
3. Lose It! (FitNow)
2. Weight Watchers Mobile (Weight Watchers International)
1. Calorie Counter and Diet Tracker (MyFitnessPal.com)

*کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha