وزیر بهداشت ضمن اشاره به افتتاح رسمی و همزمان 2875 پایگاه و مرکز سلامت در حاشیه 17استان کشور گفت: خدا را شکر می‌کنیم که نقاب از چهره شهرهای پنهان برداشتیم.

حاشیه نشینی بیش از 10 میلیون ایرانی/بردنِ خدمات بهداشتی به حاشیه شهرها

سلامت نیوز:وزیر بهداشت ضمن اشاره به افتتاح رسمی و همزمان 2875 پایگاه و مرکز سلامت در حاشیه 17استان کشور گفت: خداراشکر می‌کنیم که نقاب از چهره شهرهای پنهان برداشتیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم افتتاح همزمان 2875 پایگاه و مرکز سلامت در 17 استان کشور که به صورت نمادین با حضور وزیر بهداشت در استان البرز برگزارشد، گفت:‌ حاشیه‌نشینی یکی از مشکلات جدی دنیا و از جمله ایران است. در حالیکه در کشور نباید شاهد حاشیه‌نشینی باشیم، اما این موضوع واقعیت تلخی است که متأسفانه صحنه‌هایی از آن را هم شاهد هستیم.


هاشمی ادامه داد: 25 درصد جمعیت دنیا در حال حاضر حاشیه‌نشین‌ هستند. این رقم بالغ بر یک میلیارد نفر در دنیاست و پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده این رقم به دو میلیارد نفر برسد. حاشیه نشینی 10 میلیون و 200 هزار نفر در کشور پذیرفتنی نیست. بخشی از این موضوع به دلیل خشکسالی و بخشی هم به دلیل بی‌تدبیری و ناکارآمدی بوده است. بحث اشتغال، خدمات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مسائلی است که همواره باید به آن فکر و برای آن تلاش کرد تا این چهره نامناسب در جمهوری اسلامی ایران به چهره‌ی قابل افتخار تبدیل شود.


وزیر بهداشت افزود: از زمانی که امام (ره) انقلاب را آغاز کرد و مقام معظم رهبری نیز آن را ادامه دادند، همواره بر محرومیت‌زدایی و فقرزدایی اصرار داشتند. بخشی از انقلاب اسلامی به دلیل نابرابری بود به همین دلیل معیشت،‌ اشتغال و اقتصاد مردم بسیار مهم است؛ موضوعی که جمهوری اسلامی ایران همواره به آن توجه داشته است.


وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش افزود: خوشحالیم که در آستانه یوم‌الله دهه فجر علیرغم آنکه برایمان حاشیه می‌سازند ولی در متن جامعه حضور یافتیم و برای 24 میلیون ایرانی خدمات نوینی را در قالب بکارگیری 9 هزار مراقب سلامت فراهم کردیم. تمام این 9 هزار نیرو نیز از طریق برون‌سپاری خدمات فراهم شده است.


به گفته هاشمی در حوزه بهداشت 18 هزار خانه بهداشت با 17 هزار بهورز فعالند که کا‌ر آن‌ها مراقبت از کودک و مادران باردار است. علاوه بر آن در توسعه روستاها و بهداشت محیط نیز فعال هستند و خدمات بسیار زیادی را به عنوان خط مقدم در کنترل بیماری‌های واگیر و همچنین کنترل فشار خون، قند خون و... انجام می‌دهند. در برخی از بیماری‌ها نیز اجازه درمان دارند.


وی در توضیح خدمات پایگاه‌های بهداشتی ادامه داد: هر پایگاه بهداشتی مسئولیت مراقبت از سلامت 12 هزار و 500 نفر را بر عهده خواهد داشت. همچنین به ازای هر 3000 نفر یک مراقب بهداشت آموزش دیده است و خدمات ویژه را به جمعیت تحت پوشش ارائه خواهد داد. علاوه بر پایگاه‌های بهداشت، مراکز جامع سلامت هم در نظر گرفته شده‌اند و به ازای هر 45 هزار نفر یک مرکز جامع سلامت خواهیم داشت. پزشکان نیز در مراکز جامع سلامت مستقر خواهند بود و به تدریج متخصصان و خدمات دندان‌پزشکی نیز به مجموعه فعالیت مراکز جامع سلامت اضافه خواهد شد. کارشناسان سلامت روان، تغذیه و... نیز در پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت مستقر می‌شوند و خدمات لازم را به جمعیت تحت پوشش ارائه خواهند داد.


وزیر بهداشت با مهم خواندن مقوله بهداشت در جوامع افزود: همان‌طور که در مسائل معنوی، پیشگیری مهم است در سبک زندگی هم پیشگیری بسیار اهمیت دارد. توبه همه ما باید در عدم رعایت بهداشت باشد چرا که عدم رعایت بهداشت به منزله درمان خواهد بود. درمان هم بسیار سخت است. تنها با تقوای بهداشتی است که پیشگیری میسر می‌شود. در حال حاضر خدمات بهداشتی برای 24 میلیون نفر از جمعیت کشور فراهم شده و تا قبل از پایان دولت یازدهم تمام جمعیت کشور تحت پوشش این شبکه قرار خواهند گرفت. انتظار داریم که به کار همکاران ما توجه شود و از طرف دیگر مردم نیز به سلامت خود توجه داشته باشند.


هاشمی با بیان اینکه مشکل عمده ما در زمینه بیماری‌های غیرواگیر است، ادامه داد: نقش عمده ما در زمینه این بیماری‌ها نیز موعظه است چرا که باید جامعه را نسبت به مسئله سلامت و رعایت موارد بهداشتی حساس کنیم و بگوییم که بی‌توجهی به این مسائل چه عوارضی دارد.


وی افزود: البته کار دیگر ما پیشگیری از ورود روغن‌های با اسید چرب ترانس بالا و همچنین کنترل مصرف نمک، شیرین‌کننده‌ها و سموم مواد غذایی است. توجه صنعت به ساخت خودروهایی که آلودگی کمتری ایجاد می‌کنند و در عین حال ایمنی بیشتری دارند و همچنین توجه به ساخت جاده‌های ایمن هم بسیار مهم است. امیدواریم در این حوزه‌ها نیز گوش‌ها شنوا باشند و به تذکرات وزارت بهداشت توجه کنند.


هاشمی در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: استفاده از مراکز خدمات سلامت دقیقا در راستای اهداف جمهوری اسلامی ایران و کمک به نقاط دوردست و حاشیه‌نشین است. امیدواریم این مسیر پرفروغ‌تر از قبل ادامه یابد. سلامت گوهری است که بر سر هر انسان سالمی وجود دارد اما متأسفانه برخی مواقع ممکن است قدر آن را ندانیم. هزینه کردن در سلامت پول هدر دادن نیست بلکه سرمایه‌گذاری است چرا که ملت هر چه سالم‌تر باشند مولد‌تر و در عین حال به فریضه‌های دینی خود عالم‌تر خواهند بود.


وزیر بهداشت گفت:‌امیدواریم ایرانیان اولا خودشان از سلامت‌شان مراقبت کنند و بعد از آن هم نظام بهداشت و درمان به سطحی از ارتقاء برسد که نگرانی از بابت سلامت جامعه نداشته باشیم.


وی افزود: خداراشکر می‌کنیم که نقاب از چهره شهرهای پنهان برداشتیم و اولین گروهی هستیم که خدمات را به حاشیه شهرها آورده‌ایم. در این مسیر کمک استانداران، فرمانداران و... بسیار حیاتی است. کسانی که در جامعه نفوذ کلام دارند بسیار می‌توانند در این زمینه اثرگذار باشند.


وزیر بهداشت ادامه داد: برای راه‌اندازی و توسعه خدمات پایگاه‌ها و مراکز سلامت جامع تاکنون هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم. این رقم هر سال باید تکرار شود و در عین حال سراسر کشور تحت پوشش این خدمات قرار گیرند. لازم است سه هزار و 545 مرکز و پایگاه سلامت جامع در کشور داشته باشیم که امروز دو هزار و 875 مورد از آن‌ها به بهره‌برداری رسید. 850 پزشک، 529 کارشناس روان‌شناس بالینی و 475 کارشناس تغذیه در کنار مراقبین سلامت در پایگاه‌ها و مراکز سلامت جامع فعالیت خواهند داشت. امیدواریم این خدمات مورد توجه مردم کشور قرار گیرد. از دانشگاه‌های پیشتاز در این امر از جمله دانشگاه علوم پزشکی کرج تشکر می‌کنم.


وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش افزود: در حوزه سلامت باید حاشیه‌ها را کنار گذاشت و به متن پرداخت چرا که سلامتی، آسایش و امید مردم بسیار مهم است. از فرصت بعد از توافق باید حداکثر بهره را برد، نباید بهانه‌جویی کرد.


وی افزود: پیش از این نیز تأکید کرده‌ام که در مقطع زمانی فعلی، برجام 2 مهم‌تر از برجام 1 است و آن هم فرصتی است که در کشور ایجاد شده است. در زمان انقلاب رمز موفقیت‌مان اعتقاد به اسلام، امام (ره) و وحدت بود. اکنون هم همین موضوع یعنی اعتقاد به اسلام، امام (ره) و رهبری و همچنین اتحاد رمز موفقیت مردم ایران است.


هاشمی در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدواریم بتوانیم با همدلی و همزبانی و التزام به قانون در جهت رفع مشکلات مردم قدم برداریم.باز هم تأکید می‌کنم که علاقه‌مندیم در متن حرکت کنیم نه در حاشیه. در طول بیش از دو سال گذشته نیز در همین مسیر حرکت کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha