سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی اعلام كرد: از زمان شیوع بیماری آنفلوآنزای آ در ماه آوریل گذشته تاكنون شمار قربانیان این بیماری در سراسر جهان به 3 هزار و 917 تن رسیده است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار این گزارش تاكید كرد: از هفته پیش كه آخرین آمار قربانیان این آنفلوآنزا از سوی سازمان جهانی بهداشت 3 هزار و 486 نفر اعلام شد در طول یك هفته 431 نفر به این آمار افزوده شده كه البته رقم قابل توجهی است.

بر اساس این گزارش؛ به دلیل انتشار گسترده بیماری، این سازمان آمار مرگ و میر و تلفات جانی این بیماری را به صورت هفتگی اعلام می‌كند.

بر اساس تازه ترین گزارش این سازمان، آمریكا هنوز بیشترین تعداد قربانیان این بیماری را دارد و تاكنون 2 هزار و 948 نفر در این كشور به آنفلوآنزای آ مبتلا شده‌اند. در منطقه آسیا - اقیانوسیه نیز 702 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده و در اروپا نیز شمار تلفات آن به 154 نفر رسیده است. هم چنین شمار تلفات جانی این بیماری در خاورمیانه و آفریقا به ترتیب 72 و 41 نفر به ثبت رسیده است.

این سازمان اعلام كرد: در نیمكره شمالی زمین كه به زودی وارد فصل سرما و سرماخوردگی خواهد شد شمار كلی مبتلایان به آنفلوآنزا در حال افزایش است، در حالی كه در نیمكره جنوبی زمین شیوع این بیماری رو به كاهش دارد.

این گزارش هم چنین می‌افزاید: سه چهارم از موارد ابتلا به آنفلوآنزا كه در طول هفته ششم تا دوازدهم ماه سپتامبر تشخیص داده شده در شرایط همه گیری بوده است. به علاوه خبرگزاری فرانسه به نقل از این سازمان اعلام كرد: سازمان جهانی بهداشت نسبت به مصرف پیشگیرانه داروهای ضد ویروسی آنفلوآنزا هشدار داده است.

این سازمان تاكید كرد: داروهای ضد ویروس نباید برای پیشگیری از آنفلوآنزای خوكی مصرف شوند چون تقریبا نیمی از موارد مقاومت دارویی این ویروس مربوط به مصرف دارو قبل از ابتلا به بیماری بوده است.

در این گزارش آمده است: افرادی كه قبل از تماس با بیماران و با هدف پیشگیری از داروهای آنفلوآنزا مانند اوسلتامیویر استفاده می‌كنند، خطر بروز مقاومت دارویی در آنها تشدید می‌شود و پس از آن حتی در صورت مصرف دارو به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند.

به گزارش ایسنا، مصرف اوسلتامیویر شایعتر از داروی تامی فلو است كه برای درمان آنفلوآنزای خوكی از سوی سازمان جهانی بهداشت توصیه شده است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید: اما این سازمان از سوی دیگر تاكید دارد كه در صورت مشاهده علائم بیماری مصرف به موقع و زودهنگام داروهای ضد ویروس كلید مقابله با آنفلوآنزای آ است.

مقامات بهداشتی سازمان جهانی بهداشت در این گزارش تاكید كردند: مصرف سریع و زودهنگام داروهای ضد ویروسی اقدامی موثر در درمان به موقع بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن است.

به گفته این مقامات،‌اكثر افرادی كه به این بیماری مبتلا می‌شوند فقط علائم خفیف آن را بروز می‌دهند و بدون معالجه بهبود پیدا می‌كنند اما در كودكان، زنان باردار و مبتلایان به بیماریهای مزمن علائم آنفلوآنزای آ بسیار شدیدتر است؛ به طوری كه حتی منجر به مرگ می‌شود. كنترل‌های جهانی تاكنون 28 مورد مقاومت این ویروس را شناسایی كرده است كه البته چندان شایع نیست و در تمام موارد علت این مقاومت مصرف پیشگیرانه داروهای ضد ویروسی بوده است. در این گزارش تاكید شده كه رعایت اصول بهداشتی بهترین راه برای پیشگیری از آنفلوآنزا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha