چنارهای بلندترین خیابان تهران که زمانی شمارشان به 60 هزار می‌رسید، در سال‌های اخیر آنچنان مورد تهدید قرار گرفتند که فقط شش هزارتا از آنها باقی مانده. سابق بر این شمار چنارهای تهران هشت هزار اعلام شده بود اما پیگیری‌های ما از نابودی 54هزار چنار در طول هفت دهه اخیر حکایت می‌کند. حالا خبر رسیده، تا یک ماه آینده 1500 نهال چنار چهارساله از میدان راه آهن تا چهار راه ولیعصر(عج) و دیگر خیابان‌های محدوده منطقه 11 کاشته می‌شود.

صف چنارها در بلند‌ترین خیابان تهران روز‌به‌روز خلوت‌تر می‌شوند

سلامت نیوز: چنارهای بلندترین خیابان تهران که زمانی شمارشان به 60 هزار می‌رسید، در سال‌های اخیر آنچنان مورد تهدید قرار گرفتند که فقط شش هزارتا از آنها باقی مانده. سابق بر این شمار چنارهای تهران هشت هزار اعلام شده بود اما پیگیری‌های ما از نابودی 54هزار چنار در طول هفت دهه اخیر حکایت می‌کند. حالا خبر رسیده، تا یک ماه آینده 1500 نهال چنار چهارساله از میدان راه آهن تا چهار راه ولیعصر(عج) و دیگر خیابان‌های محدوده منطقه 11 کاشته می‌شود.
 به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه در ادامه می نویسد: هرچند فعالان محیط زیست و میراث فرهنگی و متخصصان فضای سبز پیش‌از‌این، بارها به وضعیت رو به زوال چنارهای ولیعصر هشدار داده بودند اما با روند رو به کاهش درختان، شهرداری هم کاشت نهال‌های کم سن را در این خیابان آغاز کرد.
در سال‌های اخیر خبر قطع گاه‌و‌بی‌گاه درختان ولیعصر از چشم کمتر کسی دور مانده است، مسمومیت درختان با ورود فاضلاب به نهرهای جاری، سنگفرش‌کردن اطراف تنه درخت و سیمان‌کردن نهرهای عریض ازجمله اقداماتی بود که تیشه به ریشه چنارها زد. این عوامل نه‌ تنها خزان زودرس چنارها، بلکه به‌گواه سخن رئیس اداره محیط ‌زیست شهر تهران، موجب خشک‌شدن کامل بسیاری از درختان می‌شود. همچنین استفاده بیش‌ازحد شهرداری از نمک به عنوان روشی ناکارآمد برای یخ‌زدایی در زمستان‌های یک دهه گذشته که سبب نفوذ نمک به نهر و شورکردن خاک‌ شد، تردد مداوم خودروها، آلودگی هوا، تغییر اقلیم و بر‌هم‌ریختن شرایط زیستی هم مزید ‌بر علت شد تا مرگ تدریجی چنارها رقم بخورد.


اینها همه کم نبود، طوفان هم بهانه‌ای برای قطع‌کردن گاه‌به‌گاه چنار‌ها شد، حتی قطع درختان خشکیده‌ای که به‌گفته معاون خدمات شهری شهرداری تهران، خطرآفرین بوده، باید قطع می‌شدند یا فروشگاه‌هایی که باوجود برگ‌های پهن و تنه بالابلندشان، مجوزی می‌خرند و به جان درختان می‌افتند. چند‌ درختی که در خیابان اسفندیار قطع شدند تا برق نمایندگی ستاره بنز از چشم احدی دور نماند، نمونه‌ای از این اتفاق است یا منطقه یک تهران که تخریب و نوسازی اغلب ساختمان‌هایش با قطع درختان همراه بوده است. قتل‌عام چنارها درحالی در این مدت صورت گرفت که این خیابان در دی‌90 ثبت ملی شده و هرگونه تغییر در آن نیازمند اجازه میراث ‌فرهنگی است.


چنارهایی که در سال 1318 در دو‌سوی خیابان ولیعصر بنا شدند، درحالی‌که می‌توانند عمری 400ساله داشته باشند، به‌زودی‌ زود در حال خشکیدن و ازبین رفتن هستند. امسال خزان چنارها از مرداد‌ و زودتر از موعد تقویم آغاز شد و بسیاری را بر این گمان انداخت که مرگ چنارها فرا‌رسیده است اما آیا عمر این درخت‌ها که تاریخ زنده پایتخت‌اند، رو به‌ پایان است؟ چگونه است که سنایی، فردوسی، مولانا و سعدی همه در وصف چنار سروده‌اند و چنار کاخ گلستان از دوران «شاه‌طهماسب صفوی» تا امروز سر پا ایستاده؟ یا چنار معروف «امامزاده‌صالح» که چند‌ هزار‌سال عمر داشت و بالاخره 15 سال پیش خشکید.


چنار 400 تا 500 سال عمر می‌کند اما اگر شرایط زیستنش مهیا باشد، دود نخورد و با فاضلاب سیراب نشود. تهران چنارستان بود اما صف چنارها در بلند‌ترین خیابان تهران روز‌به‌روز خلوت‌تر می‌شوند، عمر چنار‌ها به این زودی به پایان نخواهد رسید مگر با سختی سیمان و تیزی تبر!


حالا شهردار منطقه 11 کاشت درخت چنار در خیابان ولی‌عصر را که نماد تهران و زیبایی بلند‌ترین خیابان خاورمیانه است؛ حائز اهمیت دانسته و  با بیان اینکه درختان چنار هویت پایتخت ایران هستند، گفته است: « عملیات کاشت 1500درخت چنار در سطح منطقه ازجمله خیابان ولیعصر(عج) آغاز شده است که تا یک ماه آینده به پایان خواهد رسید.
نصرالله آبادیان در گفته‌های خود به نوشته‌های 400 سال پیش «پیترو دلا واله» سیاح ایتالیایی نقبی زده که « نزد جهان‌گردان، تهران به چنارستان یا شهر چنار‌ها مشهور است» و اضافه کرده: « درهمین‌راستا تعداد 167 درخت چنار در خیابان ولیعصر(عج) در حال کاشت است و بیش از 1300 چنار نیز در دیگر خیابان‌ها و معابر سطح محدوده تا نیمه اسفند کاشته می‌شود.»
براساس این گزارش از سوی اداره فضای سبز شهرداری منطقه 11 تعداد 5350 نهال ازجمله اقاقیا پیوندی، کاج مشهد، توت نرک، توت کاکوزا، زیتون تلخ، ابریشم مصری و مگنولیا تا نیمه اسفند در خیابان‌ها و معابر سطح منطقه کاشته می‌شود.
هرچند پیداست که چطور بیش از 54 هزار چناری که عمری به درازای چهار قرن دارند، در هفتمین‌دهه زندگیشان خشکیدند اما تهران که روزی به‌خاطر‌داشتن همین خیابان بلند، «چنارستان» نام گرفته بود، دیگر به حال قبل بازنخواهد گشت. اگرچه در سال‌های اخیرهال‌های 10 تا 15ساله درکنار درختان قطع‌شده کاشته شد اما نهال چهار‌ساله‌ای که برنامه کاشت آن از سوی شهرداری اعلام‌شده جای درخت سترگ 70‌ساله را نخواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha