دیروز دو هزار و 875 مرکز و پایگاه سلامت جامع با پوشش بیش از 11 میلیون نفر جمعیت در حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی 17 استان کشور افتتاح شد. این نخستین‌بار است که خدمات بهداشتی با این گستره و پوشش در سکونتگاه‌های غیررسمی افتتاح می‌شود؛ کاری که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن با تعبیر نقاب انداختن از چهره شهرهای پنهان یاد کرد.

سلامت نیوز: دیروز دو هزار و 875 مرکز و پایگاه سلامت جامع با پوشش بیش از 11 میلیون نفر جمعیت در حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی 17 استان کشور افتتاح شد. این نخستین‌بار است که خدمات بهداشتی با این گستره و پوشش در سکونتگاه‌های غیررسمی افتتاح می‌شود؛ کاری که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن با تعبیر نقاب انداختن از چهره شهرهای پنهان یاد کرد.

  به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: گرچه حاشیه‌نشینی تنها مشکل ایران نیست و در حال حاضر 25 درصد از جمعیت دنیا در حاشیه‌ شهرها زندگی می‌کنند، اما این رقم در ایران در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و حدود 11 میلیون حاشیه‌نشین در شهرهای 17 استان کشور زندگی می‌کنند که بیشتر آنها یا مهاجران روستایی و شهرستانی هستند یا شهرنشینانی هستند که به دلیل فقر به حاشیه شهرها رانده شده‌اند. رقمی که به اعتقاد سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پذیرفتنی نیست و بخشی از آن به دلیل خشکسالی و بخشی هم به دلیل بی‌تدبیری و ناکارآمدی بوده است. حال با ساخت این تعداد مرکز سلامت در بخش‌های غیررسمی شهر که از کم‌ترین امکانات رفاهی محروم هستند، این امید را به وجود آورده تا حاشیه شهرها در سیاست‌های کلان کشور بیشتر دیده شوند. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی در حاشیه مراسم افتتاح همزمان دو هزار و875 پایگاه و مرکز سلامت در 17 استان کشور که به صورت نمادین با حضور وزیر بهداشت در استان البرز برگزارشد، گفت:‌ «انقلاب اسلامی همواره بر محرومیت‌زدایی و فقرزدایی اصرار داشته است. بخشی از انقلاب اسلامی به دلیل نابرابری بود، به همین دلیل معیشت، اشتغال و اقتصاد مردم بسیار مهم است؛ موضوعی که جمهوری اسلامی ایران همواره به آن توجه داشته است.»

 رفاه برای حاشیه‌نشین‌ها
از آنجایی که حاشیه‌نشین‌ها هیچ‌گاه به‌عنوان ساکن اصلی شهرها پذیرفته نشدند، براساس سیاست دولت‌های قبلی، به‌منظور کمک به برگرداندن این اجتماعات به سکونتگاه اولیه آنها یعنی روستاها و مناطق عشایری و گاه شهری، در این مناطق خدماتی ارائه نمی‌شد، گرچه در همان زمان هم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب نظام شبکه بهداشت و درمان برای ارائه خدمات سطح اول سلامت اقدام کرد. اما امسال با توجه به برنامه توسعه کشور و تاکیدات دولت برای ارائه خدمات به مناطق حاشیه‌ای، بودجه‌هایی برای ساماندهی این مناطق اختصاص پیدا کرد. لادن سعادتی، کارشناس حوزه شهری در این باره به «فرهیختگان» می‌گوید: «دولت‌ها مجبورند حاشیه شهرها را بپذیرند؛ چراکه با کتمان آنها این بخش از شهر را تبدیل به تهدیدی برای مناطق اصلی شهر‌ها می‌کنیم. به همین دلیل باید با ارائه خدمات و امکانات در این مناطق، به ارتقای اجتماعی آنها کمک کرد و از سوی دیگر با توزیع درست امکانات از مهاجرت بیش از پیش به شهرها و گسترده‌تر شدن حاشیه‌نشینی جلوگیری کرد.» این کارشناس شهری ادامه می‌دهد: «علاوه‌بر شهرداری‌ها بخش‌های مختلف دولت نیز می‌توانند در این باره با ارائه خدمات و به رسمیت شناختن این مناطق در ارتقای امکانات آن موثر باشند؛ اما همواره دولت‌ها و شهرداری‌ها از هراس افزون‌تر شدن جمعیت در مناطق حاشیه‌نشین، از ارائه خدمات به این مناطق خودداری کرده‌اند.»

 پیشگیری و کنترل بیماری
این دو هزار و875 پایگاه و مرکز سلامت که با هدف کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر در کنار 18 هزار خانه بهداشت فعال شده است، علاوه‌بر مراقبت از کودکان و مادران باردار در توسعه روستاها و بهداشت محیط نیز فعال هستند و خدمات بسیار زیادی را به‌عنوان خط مقدم در کنترل بیماری‌های واگیر و همچنین کنترل فشار خون، قند خون و... انجام می‌دهند و به گفته وزیر بهداشت، در برخی از بیماری‌ها نیز اجازه درمان دارند. هر پایگاه بهداشتی مسئولیت مراقبت از سلامت 12 هزار و 500 نفر را برعهده خواهد داشت. همچنین به ازای هر سه هزار نفر یک مراقب بهداشت آموزش دیده است و خدمات ویژه‌ای را به جمعیت تحت پوشش ارائه خواهد داد. به گفته هاشمی، علاوه‌بر پایگاه‌های بهداشت، مراکز جامع سلامت هم در نظر گرفته شده‌است و به ازای هر 45 هزار نفر، یک مرکز جامع سلامت خواهیم داشت. پزشکان نیز در مراکز جامع سلامت مستقر خواهند بود و به‌تدریج متخصصان و خدمات دندان‌پزشکی نیز به مجموعه فعالیت مراکز جامع سلامت اضافه خواهد شد. کارشناسان سلامت روان، تغذیه و... نیز در پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت مستقر می‌شوند و خدمات لازم را به جمعیت تحت پوشش ارائه خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha