دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 174367

معاون درمان بیمارستان توانبخشی نورافشار وابسته به جمعیت هلال احمر، ضمن اشاره به کمبود بیمارستان‌های توانبخشی در کشور و لزوم ورود حاکمیت به این مقوله بویژه حمایت از خانواده‌ معلولان، گریزی نیز به حجم مراجعات این بیمارستان داشت و گفت: بیمارستان نورافشار از تمام نقاط ایران از بانه گرفته تا زاهدان مراجعه کننده دارد و به همین دلیل تا بهمن ماه 95 ظرفیت لیست انتظار بیمارستان تکمیل شده است.

از بانه تا زاهدان پشت نوبت یک بیمارستان

سلامت نیوز:معاون درمان بیمارستان توانبخشی نورافشار وابسته به جمعیت هلال احمر، ضمن اشاره به کمبود بیمارستان‌های توانبخشی در کشور و لزوم ورود حاکمیت به این مقوله بویژه حمایت از خانواده‌ معلولان، گریزی نیز به حجم مراجعات این بیمارستان داشت و گفت: بیمارستان نورافشار از تمام نقاط ایران از بانه گرفته تا زاهدان مراجعه کننده دارد و به همین دلیل تا بهمن ماه 95 ظرفیت لیست انتظار بیمارستان تکمیل شده است.  

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر روح‌الله نوریان ضمن اشاره به کمبود بیمارستان توانبخشی در کشور و همچنین رویکرد وزارت بهداشت برای سپردن بخشی از ارائه این خدمات به هلال احمر گفت: وزیر بهداشت صحبت‌هایی دراین خصوص داشته‌اند که جمعیت هلال احمر به صورت سیستماتیک به این حوزه ورود کند. نکته مهم در حوزه توانبخشی هزینه‌بر بودن آن است. ولی این وظیفه حاکمیت است که در حوزه توانبخشی ورود کند، چراکه علاوه بر تحمیل هزینه‌های مالی زیاد به خانواده، خانواده به طور کامل درگیر فرد معلول می‌شود.
حمایت از خانواده‌ معلولان نیازمند توجه جدی

وی افزود: این کار مهم تنها از عهده جمعیت هلال احمر برنمی‌آید. نباید به این موضوع نگاهی تک بعدی داشته باشیم و فقط بیمارستان که تنها بخشی از کار توانبخشی است، تاسیس کنیم. بر همین اساس حمایت از خانواده‌هایی که معلول دارند نیز باید مورد توجه قرار گیرد. ما به عزمی در حوزه توانبخشی نیاز داریم و تمام گروه‌های پزشکی هم باید وارد این قضیه شوند.
 

کار توانبخشی فقط نگهداری بیمار نیست

نوریان این نگاه که بیماران توانبخشی، فقط به کار درمانی و فیزیوترپی نیاز دارند را نادرست خواند و گفت: رویکرد بسته‌های توانبخشی این است که هر دو گروه بیماران مادرزادی و آنهایی که دچار حادثه شده‌اند و ممکن است دچار عوارض پایدار باشند را به زندگی بازگردانیم، نه این که فقط از آنها نگهداری کنیم. گاهی بیمار ممکن است جراحی سریع لازم داشته باشد و بلافاصله بعد از جراحی یا سکته مغزی نیازمند بستری برای توانبخشی داشته باشد.
این متخصص پزشکی ورزشی ادامه داد: در همه کشورهای پیشرفته، بیمار بعد ازاینکه از نظر پزشکی پایدار شد، کار بازتوانی در همان زمان بستری شروع می‌شود. در انگلیس بیمار بعد از 18 ماه از سیستم درمان جدا و به سیستم ورزش عمومی منتقل می‌شود، یعنی تا 18 ماه خدمات پایدار توانبخشی به او ارائه می‌شود، اما در ایران بیمار به حال خود رها می‌شود و بعد از مدتی که عوارض شدید شد و مشکلات زیادی پیدا کرد، درگیر خدمت رساندن به بیمار می‌شویم.
وی اقدام در زمان موثر را عامل مهمی در بازگرداندن یک زندگی عادی به بیماران عنوان کرد و گفت: اگر دیر عمل کنیم توان ما به صورتی نخواهد بود که بیمار را به زندگی بازگردانیم. در صورتی که اگر از همان ابتدا اقدامات را شروع می‌کردیم، فرد می‌توانست زندگی نزدیک به طبیعی داشته باشد. ما سعی می‌کنیم بحث بازتوانی را در ایران نهادینه کنیم و به سمتی بریم که در حوزه بازتوانی فشرده که بیمار از آن سود می‌برد، موثرتر باشیم و بتواند به صورت فعال به زندگی خود بازگردد.

معاون درمان بیمارستان توانبخشی نورافشار در ادامه به رایگان بودن خدمات در بخش توانبخشی این بیمارستان اشاره کرد و گفت: بخش توانبخشی اطفال، قسمتی از کار ما در حوزه بازتوانی است که بر اساس نیاز به بهبود حرکت برای اطفالی که مشکلات حرکتی دارند و نیازمند هستند، فعالیت می‌کند. در این حوزه خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود ولی ممکن است افرادی نیاز مالی نداشته باشند و خدمات را به صورت غیر رایگان بگیرند.
از بانه تا زاهدان متقاضی مراجعه به نورافشار

وی افزود: درحال حاضربا توجه به تعداد افرادی که در لیست انتظار هستند، تقریبا چندماهی است تمام کسانی که بستری می‌شوند و خدمات می‌گیرند به صورت رایگان از خدمات استفاده می‌کنند. ما از تمام نقاط ایران از بانه تا زاهدان مراجعه کننده داریم و تا بهمن 95 نیز ظرفیت لیست انتظار بیمارستان تکمیل شده است.
 

وی در خصوص نحوه ارائه خدمات دراین بیمارستان نیز گفت: بیماران در هر دوره از شنبه تا پنج شنبه بستری می‌شوند و چهار نوبت در روز خدمات فیزیوتراپی، آب درمانی، گفتار درمانی و ... دریافت می‌کنند. همچنین کار درمانی اطفال نیز با حضور مادر انجام می‌شود تا به این ترتیب مادر آموزش‌های لازم را دریافت کند و کودک در خانه رها نشود.
و اما هزینه‌های توانبخشی

نوریان هزینه ارائه خدمات کاردرمانی و فیزیوتراپی به صورت آزاد و برای هر جلسه را 60هزار تومان اعلام کرد و گفت: به طورکلی تعرفه خدمات توانبخشی بین 35 تا 60 هزار تومان متفاوت است. اگرآب درمانی هم طبق تعرفه کتاب ارزش‌های نسبی حساب شود حدود 60 هزار تومان است که ما آن را رایگان انجام می‌دهیم. ممکن است در یک روز هزینه توانبخشی به جز دارو، مشاوره، غذای همراه و ...به 150 تا 200 هزار تومان برسد. ما یک همراه را در کنار تخت کودک پوشش می‌دهیم.
وی ادامه داد: در این بخش 9 تخت داریم و قرار است آن را افزایش دهیم. ما از ابتدای افتتاح بیمارستان بالغ بر سه میلیارد تومان در حوزه وقف هزینه کردیم. یعنی بیمارستان در حوزه دیگری درآمد‌زایی کرده و در حوزه وقف یا همان اطفال هزینه کرده است. اگر بخواهیم حجم خدمات را افزایش دهیم لازمه آن ورود خیرین است.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha