دانشمندان دریافته اند که ژن های مرتبط با برخی بیماری ها، بر عملکردهای شناختی نیز تاثیر دارند.

سلامت نیوز:دانشمندان دریافته اند که ژن های مرتبط با برخی بیماری ها، بر عملکردهای شناختی نیز تاثیر دارند.  

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، مطالعه جدید محققان دانشگاه ادینبرگ اسکاتلند نشان می دهد که بین سطح پایین عملکرد مغزی و سلامت ضعیف جسمانی ارتباط وجود دارد. طبق این مطالعه، ژن های تاثیرگذار بر سلامت فرد بر نحوه تفکر و سلامت فکری او هم تاثیر می گذارند.
پرفسور «ایان دیری»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «علاوه بر اینکه تاثیرات ژنتیکی مشترکی بین مهارت های شناختی و برخی شرایط مربوط به سلامت فیزیکی و روانی وجود دارد، ما در این مطالعه دریافتیم که مهارت های شناختی دارای تاثیرات ژنتیکی مشترکی با اندازه مغز، شکل بدن و موفقیت های تحصیلی است.»
در این مطالعه، دانشمندان داده های حدود ۱۰۰ هزار فرد موجود در بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا را مورد آنالیز قرار دادند. برای تست این یافته ها، محققان داده های جمع آوری شده از مطالعات ژنتیکی قبلی در مورد سایر فاکتورهای سلامت فیزیکی و روانی، نظیر بیماری آلزایمر، شیزوفرنی و اوتیسم را جمع آوری نمودند.
داده های ملی سلامت به محققان در کشف علت بروز برخی بیماری خاص در برخی افراد کمک کرد. محققان داده های مربوط به تست فکری هر فرد را با مجموعه کامل DNA آنها مورد مقایسه قرار داده و متوجه شدند که برخی خصایص مرتبط با بیماری و مهارت های فکری دارای تاثیرات ژنتیکی مشابهی هستند.
پژوهشگران این مطالعه در پایان اذعان می کنند افرادی که دارای شرایط سلامت عمومی بهتری هستند، از هوش بالاتری هم برخوردار هستند.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha