یک دکتری بیوشیمی مولکولی گفت: محققان آرژانتینی طی مطالعاتی وجود سم "گلایفوسیت" در محصولات داروخانه‌ای که متشکل از پنبه تراریخته بوده را تشخیص داده‌اند؛ از آنجایی‌که پنبه تراریخته به ایران نیز وارد می‌شود لزوم انجام تحقیقات مشابه در کشور ضروری است.

احتمال وجود سم "گلایفوسیت" در محصولات داروخانه‌ای

سلامت نیوز: یک دکتری بیوشیمی مولکولی گفت: محققان آرژانتینی طی مطالعاتی وجود سم "گلایفوسیت" در محصولات داروخانه‌ای که متشکل از پنبه تراریخته بوده را تشخیص داده‌اند؛ از آنجایی‌که پنبه تراریخته به ایران نیز وارد می‌شود لزوم انجام تحقیقات مشابه در کشور ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا،آزاد عمرانی، گفت: در دانشگاه لاپلاتای آرژانتین، طی تحقیقاتی که در چند سال اخیر بر روی محصولات داروخانه‌ای متشکل از پنبه تراریخته، مانند گوش پاک کن، نوارهای بهداشتی و پوشک بچه انجام شد؛ مشخص شد علی‌رغم اینکه در فرآیند تولید، پنبه کاملاً ضدعفونی و بهداشتی می‌شود اما سم "گلایفوسیت" و یا مشتقات آن که "آمپا" نامیده می‌شود به میزان 85 درصد در این محصولات وجود داشته است.
این دکتری بیوشیمی مولکولی ادامه داد: طی تحقیقات بعدی صورت گرفته از بیمارستان‌های همان منطقه در کشور آرژانتین (که صد در صد پنبه‌های تولیدی این منطقه به صورت تراریخته تولید می‌شود) و با ارزیابی آمارها از مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها و نهادهای مرتبط با بهداشت و درمان، مشخص شد که میزان بیماری‌های مجاری ادراری و ناحیه تناسلی در آن منطقه بالاتر بوده که به گفته دانشمندان آرژانتینی، این بیماری‌ها کاملاً مرتبط با محصولات داروخانه‌ای ذکر شده بوده است.
وی با اشاره به نتایج خطرناک این تحقیقات، افزود: متاسفانه علی‌رغم واردات پنبه تراریخته به ایران، هنوز هیچ تحقیقاتی بر روی این موضوع صورت نگرفته است و مشخص نیست که محصولات داروخانه‌ای کشور ما که متشکل از پنبه تراریخته است نیز دارای مشکلی برای سلامتی مردم است یا خیر؛ از آنجایی‌که در کشور ما هنوز سرمایه گذاری‌ها، درمان‌ محور بوده و نه پیشگیری‌‌ محور، لذا هنوز هیچ تحقیقاتی بر روی اثرات پنبه‌های تراریخته در محصولات داروخانه‌ای صورت نگرفته است.
عمرانی، افزود: ما دانشجویان بسیاری داریم که در علوم مختلف و مباحث مربوط به مهندسی ژنتیک، بیوشیمی مولکولی و بیماری شناسی بالینی انسانی تحقیق می‌کنند و نتایج تحقیقات خود را به صورت پایان نامه کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند؛ پیشنهاد می‌شود این دانشجویان موضوع پایان‌نامه خود را تحقیقات در این زمینه قرار دهند و برای تکمیل نتایج تحقیقات خود، به گردآوری اظهار نظرات پزشکان درخصوص افزایش میزان سوزش‌های ادراری، عفونت‌های مجاری ادرای و زخم‌های ناحیه تناسلی بپردازند؛ برای این منظور لازم است نمونه پنبه‌ها را از داروخانه‌ها جمع آوری کرده و میزان سموم آن را تشخیص دهند.
وی در پایان بر لزوم انجام چنین تحقیقاتی به دلیل اهمیت موضوع، تاکید کرد و گفت: اگر سم "گلایفوسیت" در گوش پاک‌کن، نوارهای بهداشتی و پوشک بچه وجود داشته باشد، این سمم خطرناک به‌ راحتی وارد بدن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    به این دکتر باسواد بفرمایید گلایفوسیت در پستانداران گیرنده نداره از تخصص شیمی نمیشه راجع به تخصص های زیستی نظر داد ضمنا وجود عفونت در بیمارستان آن منطقه اثبات نمی‌کند علت عفونت چیست