فلوشیپ طب روان‌تنی و روان‌درمانی با اشاره به چالش‌های اعلام خبر بد به بیماران گفت: نبود آموزش رسمی و کد قانونی سبب اجتناب از حقیقت‌گویی توسط تیم مراقبت بهداشتی می‌شود.

سلامت نیوز:فلوشیپ طب روان‌تنی و روان‌درمانی با اشاره به چالش‌های اعلام خبر بد به بیماران گفت: نبود آموزش رسمی و کد قانونی سبب اجتناب از حقیقت‌گویی توسط تیم مراقبت بهداشتی می‌شود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،آزاده ملکیان در رابطه با چالش‌های اعلام خبر بد به بیماران مبتلا به سرطان در میان خانواده‌ها، پزشکان و پرستاران اظهار داشت:‌ علیرغم اینکه در بسیاری از کشورهای غربی مطلع کردن بیماران مبتلا به سرطان از بیماریشان امری رایج است ولی در ایران و بسیاری از کشورهای شرقی و خاورمیانه هنوز بسیاری از بیماران در جریان اطلاعات مربوط به بیماریشان قرار نگرفته و فضای پنهان‌کاری فضایی غالب است.
وی افزود: در همین راستا پژوهش‌هایی توسط جمعی از دانشجویان و استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و ایران انجام شد و تحلیل محتوای کیفی آن مورد بررسی قرار گرفت که نتایج این یافته‌ها نشان می‌دهد در رابطه با اعلام خبر بد به بیمار موانع مرتبط با سیستم حرفه‌ای و موانع مرتبط با خانواده وجود دارد.
فلوشیپ طب روان‌تنی و روان‌درمانی ادامه داد: موانع مرتبط با سیستم حرفه‌ای مواردی نظیر فشار شغلی و روحی، ترس از عواقب اعلام خبر بد، فقدان دریافت آموزش رسمی و نبود کد قانونی در این زمینه است که سبب اجتناب از حقیقت‌گویی توسط تیم مراقبت بهداشتی می‌شود.
ملکیان در مورد موانع مرتبط با خانواده اظهار داشت: عدم ضرورت مطلع شدن بیمار از بیماریش ترس خانواده از اعلام نامناسب خبر توسط تیم بهداشتی همچنین ترس از اثرات اعلام خبر روی بیمار مهمترین دلایل مخالفت و اصرار خانواده برای پنهان‌کاری سرطان از بیماران مبتلا است.
وی خاطر نشان کرد: نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نگرش محافظه‌کارانه و فضای پنهان‌کاری بیماری سرطان از بیماران مبتلا به سرطان چالشی است که از یک طرف به ضعف‌های سیستم مراقبت بهداشتی در رابطه با قانون‌گذاری، آموزش و تناسب نیروی انسانی با بیماران و از طرف دیگر به عوامل اجتماعی و فرهنگی حاکم بر جامعه و تأثیر آن بر اصرار خانواده به پنهان‌کاری مربوط می‌شود.
فلوشیپ طب روان‌تنی و روان‌درمانی در پایان گفت: متأسفانه اولویت تصمیم‌گیری خانواده به جای اراده فردی دیدگاه نامناسب نسبت به بیماری سرطان و عواقب مطلع شدن بیمار از آن است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha