معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در مورد چگونگی مجوز ارزیابی زیست محیطی برای گذر جاده از زیستگاه الموت در قزوین گفت: طبق ماده 12 آیین نامه حفاظت راهسازی مانعی ندارد و این منطقه شکار ممنوع است و سازمان تنها وظیفه جلوگیری از شکار را دارد نه راهسازی.

دکتر دلاور نجفی در گفتگو با مهر با اعلام این مطلب افزود: منطقه شکار ممنوع الموت جزو مناطق چهارگانه نیست که بتوان مانع فعالیتهای توسعه طلبانه شد و جاده سازی در آن منعی ندارد اما با توجه به اینکه بخشی از منطقه الموت محل عبور و مرور حیات وحش است اداره کل محیط زیست استان خواسته گزارش ارزیابی زیست محیطی ارائه شود.

این مقام مسئول با تاکید بر تنها نقش سازمان محیط زیست در این پروژه اضافه کرد: با توجه به حساسیت اکولوژیکی این منطقه و حساسیت فعالان محیط زیست هنوز در بخشهای حساس منطقه الموت جاده سازی انجام نمی شود اما بر اساس ماده 12 آیین نامه قانون حفاظت هر گونه فعالیت توسعه ای در این منطقه مانعی ندارد و دستگاههای توسعه ای با هماهنگی سازمان محیط زیست می توانند فعالیت کنند لذا راهسازی در این منطقه مانعی ندارد.

این در حالی است که متخصصان حیات وحش و فعالان محیط زیست معتقدند هرگونه فعالیت راهسازی و یا هر نوع فعالیت توسعه ای دیگر می تواند موجب حساسیت گونه ها و در نتیجه تغییر فرایند رشد و کیفیت زندگی حیات وش و طبعیت شود. تولید صداهای ناهنجار و خراشیدن طبیعت بر اثر راهسازی به خودی خود می تواند موجب ترس و تغییر مکان فعالیت گونه ها و احتمال تصادف و تلف شدن و همینطور شکار شدن حیات وحش در منطقه الموت شود.

با این حال نجفی بر متوقف بودن فعالیت در این منطقه تاکید کرد و گفت: در حال رایزنی و کارشناسی مسیر جاده هستیم که ببنیم راه از چه مناطقی گذر کند تا کمترین آسیب به محیط زیست و حیات وحش وارد می شود.

پروژه احداث جاده قزوین - تنکابن که پیشتر به دلیل احتمال بر هم خوردن تعادل زیستی حیات وحش منطقه بر اثر احتمال بروز تصادفات رانندگی متوقف شده بود، بار دیگر در دستور کار اداره راهسازی قرار گرفت.

به گزارش مهر، راهسازی در منطقه شکار ممنوع الموت که از روستای آمش به باغ دشت گذر می کند دغدغه تازه ای است که به دلیل حساسیت اکولوژیکی منطقه متوقف شده و منتظر گزارش ارزیابی زیست محیطی مانده است. اگر چه پیشتر راهسازی به همین در این منطقه دلایل مغفول مانده بود اما دوباره صدای غرش موتور ماشینهای راهسازی به گوش می رسد.

با این حال کارشناسان راهسازی گزینه تونل سازی و ایجاد کریدورهای گذر حیات وحش از مسیر جاده را منوط به دریافت مجوز راهسازی اعلام کرده اند، اگر چه هفت کیلومتر از مسیر جاده اکبرآباد استان قزوین به سمت تنکابن در مازنداران از منطقه شکار ممنوع الموت عبور می کند که به دلیل فقدان توافق زیست محیطی در حال حاضر متوقف مانده ولی با این حال فعالیت راهسازی در مناطقی خارج از این منطقه در حال انجام است.

فعالان محیط زیست ضمن ابراز نگرانی از گذر جاده از منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع این اقدام را چالشی جدی برای حیات وحش منطقه دانسته و معتقدند گذر این جاده باعث تلفات حیات وحش خواهد شد و گونه های جانوری منطقه را با مشکل تردد و مرگ و میر ناشی از تصادف مواجه خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha