دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
کد خبر: 174437

سلامت نیوز: محققان یک مرکز تحقیقات ناباوری انگلیس برای اولین بار اجازه یافتند تا با ایجاد دستکاری و تغییرات ژنتیک در جنین انسان عوامل ناباروری را شناسایی کنند.

به گزارش ایرنا، دفتر باروری و جنین شناسی انگلیس روز دوشنبه به مرکز تحقیقات «فرانسیس کریک» اجازه داد تا از ماه مارس آینده تحقیقاتش را در این زمینه آغاز کند.

مرکز تحقیقات «فرانسیس کریک» درصدد است تا از طریق ایجاد دستکاری و تغییراتی در ژن ِ جنین های نابارور، ژن هایی را که عامل ناباروری هستند را شناسایی کند.

محققان علم پزشکی مشکلات ژنتیکی را یکی از عوامل ناباروری می دانند؛ لذا چنانچه مشخص شود کدامین ژن ها عامل غیرفعال شدن پروسه رشد جنین هستند، این مساله می تواند به معضل ناباوری کمک بزرگی کند.

در این عملیات پزشکی که «کریسپر» خوانده می شود، «دی ان ای» انسان تفکیک شده تا تاثیرگذاری هر ژن در پرورش جنین بررسی شود.

دکتر «کتی نیاکان» مسوول پروژه تحقیقاتی یاد شده از مرکز تحقیقات «فرانسیس کریک» می گوید که افزایش آگاهی در این خصوص می تواند امید را به زوج هایی که به دلیل مشکل در ناباوری قادر به داشتن فرزند نیستند، بازگرداند.

وی گفت: ما می خواهیم ژن هایی را که به پرورش و بارور شدن جنین کمک می کنند را شناسایی کنیم. سقط جنین و ناباروری به شدت شایع شده است و آگاهی زیادی در این خصوص وجود ندارد.

دکتر نیاکان افزود: ما بر این باور هستیم که این تحقیق ما را از نخستین مراحل تشکیل جنین آگاه می سازد.

وی با بیان اینکه بسیاری از جنین ها در مراحل نخست شکل گیری سقط می شوند گفت: اگر ما ژن ها را به درستی بشناسیم این مساله می تواند ما را در درمان ناباروری و سقط جنین کمک کند.

با این حال برخی منتقدین بر این باور هستند که این تحقیقات، در را به روی تحقیقات گسترده تر از جمله طراحی انسان باز خواهد کرد.

دفتر باروری و جنین شناسی انگلیس اما می گوید که یکی از مفاد مجوز صادر شده، دریافت تائید اخلاقی پیش از انجام تغییرات ژنتیکی در جنین است.

پیش از این گفته می شود محققین کشور چین نیز در این خصوص تحقیقاتی را صورت داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha