سلامت نیوز:شهرداری شهر ناپل در جنوب ایتالیا در پی آلودگی شدید هوا، دستور ممنوعیت تردد خودروها را از امروز به مدت 6 روز صادر کرد.
آلودگی هوا درایتالیا وممنوعیت 6 روزه تردد
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تردد خودروها در شهر ناپل در جنوب ایتالیا از امروز تا روز شنبه به دستور لوئیجی دماجیستریس از ساعت 9:30 به وقت محلی تا 12:30 و از ساعت 14:30 تا 19:30 ممنوع اعلام شده است .
بر اساس این گزارش، تردد خودروهای با استاندارد کمتر از یورو چهار ممنوع اعلام شد مگر اینکه بیش از سه سرنشین داشته باشند. بدین ترتیب از امروز تنها تردد خودروهای با استاندار یورو 4 به بالا ، حمل و نقل عمومی، تاکسی، خودروهای امدادرسانی و انتظامی و حمل معلولان مجاز خواهد بود. تصمیم به ممنوعیت تردد خودروها در پی افزایش آلودگی هوا و ذرات معلق اتخاذ شده است . شهرداری ناپل در ماه گذشته میلادی نیز این طرح 6 روزه را به اجرا گذاشته بود.
در شهر میلان و 21 شهر شمالی دیگر نیز تدابیر ضد آلودگی هوا اتخاذ شده است. شهرداری برای مبارزه با الودگی هوا از مردم خواسته است تا دمای منازل و اماکن کاری و ساعات روشن بودن تاسیسات گرمایشی را نیز کاهش دهند.
شهر رم پایتخت ایتالیا نیز از این آلودگی در امان نمانده و در پی افزایش آلودگی و عدم بارندگی ، تردد خودروها را روز گذشته بطور کامل ممنوع و همچنین طرح زوج و فرد برای امروز و فردا به اجرا گذاشته شده است.
نبود بارندگی در ایتالیا و آلودگی شدید هوا در شهرهای مختلف از شمال تا جنوب این کشور باعث ممنوعیت کامل تردد خودروها یا به شیوه زوج و فرد شده و حتی سیستم های گرمایشی منازل ، مدارس، ادارات و کارگاه های و کارخانه ها نیز محدود شده است.
دولت ایتالیا پیشتر اعلام کرد که 12 میلیون یورو در اختیار شهرداری های کلان شهرها قرار خواهد داد تا به نوبه خود استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را ترغیب کنند.
بعلاوه در طرح مذکور راهبردی میان مدت (سه ساله) با اختصاص 400 میلیون یورو بودجه به امر مقابله با آلودگی هوا و همچنین تشکیل کمیته هماهنگی زیست محیطی میان شهرداران کلان شهرها و استانداران به ریاست وزیر محیط زیست با هدف اتخاذ تدابیر الزام آور از جمله کاهش صدور آلاینده ها از پکیج های بزرگ، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی با آلاینده های کم، تحقق شبکه شارژ خودروهای برقی، بهینه سازی امور زیربنایی در بخش حمل و نقل عمومی محلی و مشوق برای ایجاد فضاهای سبز عمومی نیز پیش بینی شده است.
ایتالیا جزو 10 کشور صدر فهرست اروپا از نظر تراکم خودروهای شخصی است و بطور متوسط در قبال هر 100 شهروند، 61 خودرو تردد می کند.
به گزارش ایرنا، آژانس محیط زیست اروپا (AEA) اخیرا اعلام کرده بود که ایتالیا رکورددار مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا در میان کشورهای اتحادیه اروپا بشمار می رود و بیش از 84 هزار تن در سال 2012 میلادی بدین علت جان باخته اند. شمار کل قربانیان ناشی از آلودگی هوا در 40 کشور اروپایی به 491 هزار تن می رسد، در حالی که این میزان در 28 کشور اتحادیه اروپا 403 هزار تن است.
مقامات محلی برای مبارزه با آلودگی هوا طرح موسوم به «یکشنبه پیاده» را نیز در برخی از شهرها به اجرا می گذارند تا در آن فرصتی برای اطلاع رسانی پیرامون خطرات آلودگی هوا و حساس کردن افکار عمومی برای استفاده کمتر از خودروهای شخصی بیابند، که علاوه بر کاهش آلایندگی هوا ناشی از تردد خودروهای آلاینده، به شناخت بیشتر مردم از وضع هوا نیز منجر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha