خانواده ایثارگران، پیشکسوتان قرآنی و نحبگان و مخترعان كشور در طرح درمانی «مرکز درمان در منزل جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران» تحت پوشش قرار گرفتند.

دکتر حسام الدین علامه مدیر مرکز خدمات تخصصی درمان در منزل جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: مرکز درمان در منزل (دم) پیشکسوتان قرآنی که اکنون به سنین سالمندی رسیده‌اند را تحت پوشش این طرح قرار داده است تا این افراد بتوانند در صورت لزوم از خدمات درمانی کامل، در منزل یا محل کارشان بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: طبق تفاهنامه‌ای که با معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد، ارائه کلیه خدمات درمانی به اساتید و پیشکسوتان نخبه و مخترعان که از پرافتخارترین اعضا جامعه محسوب می‌شوند، انجام گرفت.

دكتر علامه تصریح کرد: مرکز درمان در منزل جهاد دانشگاهی از سال 78 به عنوان اولین و تنهاترین مرکز عمومی غیردولتی فعال در کشور با هدف ارائه تمامی خدمات درمانی و مراقبتی در منزل، کار خود را آغاز کرد و با برقرار کردن ارتباط‌های مثمر ثمر و مشترک پذیری از شهروندان تهرانی توانست رشد قابل توجهی داشته باشد.

وی در خصوص ضرورت تشکیل مرکز خدمات تخصصی درمان در منزل اظهار داشت: مشکلات فراوان حمل و نقل و وجود مشغله‌های کارمندی در کلان شهری مثل شهر تهران و افزایش جمعیت سالمندی این لزوم را ایجاد کرده که برای کاهش هزینه‌ها و کاهش رفت و آمدها و آلودگی‌های شهری نیاز به تمرکز و تجمیع خدمات درمانی در یک مکان باشد.

دکتر علامه با اشاره به این امر که امروزه توجه به سهولت ارائه خدمات درمانی به مردم امری اجتناب ناپذیر است، افزود: در همین راستا مرکز خدمات تخصصی درمان در منزل اقدام به اجرای طرح‌های درمانی در حوزه ارزیابی وضعیت سلامتی کارکنان و کارگران کارخانه‌ها، شرکتها، ادارات و موسسات در محل خدمت كرده است که بر طبق این طرح تمامی خدمات از تشکیل پرونده سلامت، ویزیت پزشکی، انجام تمامی آزمایش‌های تشخیص طبی، گرفتن نوار قلب، انجام گرافی قفسه سینه، خدمات رادیولوژی، اسپیرومتری و ادیومتری و ... درمحل استقرار کارکنان به طور کامل و دقیق انجام می‌گیرد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی درمان در منزل خاطرنشان کرد: بعد از بررسی نتایج چکاپ‌ها و ارزیابی اولیه، در صورت نیاز اقدامات تشخیصی تکمیلی و غربالگری‌های خاص برای افراد مورد نظر انجام می‌گیرد و در نهایت بنا به ضرورت خدماتی همچون توصیه‌های درمانی و ارجاع به افراد متخصص یا مشاوره تخصصی و اعزام به بیمارستان ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: مرکز خدمات تخصصی دم جهاد دانشگاهی این آمادگی را دارد که از محل یک درصد درآمدهای شرکتها و موسسات دولتی که باید صرف پروژه‌های پژوهشی یا پروژه های ارتقاء وضعیت سلامتی موسسات دولتی شود طرح‌های غربالگری و ارزیابی وضعیت سلامتی کارکنان را به صورت پروژه های مشترک با این موسسات به انجام رساند.

دکتر علامه با اشاره به این مطلب که اهتمام به وضعیت سلامت کارمندان می تواند باعث افزایش بهره وری و جلوگیری از عدم حضور کارمندان به علت بیماری در محل خدمتشان باشد، گفت: انتفاع دو طرفه بین مرکز درمان در منزل، جهاد دانشگاهی و متولیان موسسات و شرکتها و... می‌تواند در بهبود و ارزیابی به موقع وضعیت سلامت افراد شاغل در مجموعه‌های مذکور نقش موثری داشته باشد تا با شناسایی و پیشگیری به موقع مشکلات آنها در جلوگیری از کاهش بازده کاری کارمندان به دلیل مشکلات سلامتی گام مثبتی بردارند.

وی از طرح چکاپ 60 نفر از کارکنان «نیروگاه رود شور» نام برد و افزود: در سال جاری با رویکرد ارزیابی وضعیت سلامت کارکنان نیروگاه رود شور که تعدادی آلمانی و برخی از آنها نیز ایرانی بودند قراردادی منعقد شد که براساس این قرارداد برای کلیه کارگران و کارمندان شاغل در این نیروگاه پرونده سلامت تشکیل شد و این افراد مورد معاینات پزشکی و آزمایشات پاراکلینیکی از جمله نوار قلب(CXR)، گراف قفسه سینه، اسپیرومتری، شنوایی سنجی و ... قرار گرفتند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی درمان در منزل جهاد دانشگاهی تصریح کرد: در نتیجه این معاینات بیماری‌هایی چون چربی خون بالا، دیابت، فشار خون بالا و کاهش شنوایی برای اولین بار در بعضی از افراد تشخیص داده شد و سایر اقدامات درمانی به دنبال آن صورت گرفت.

وی با تاکید بر این مطلب که نیروگاه رودشور نزدیک به شصت کیلومتر با تهران فاصله دارد، اضافه کرد: به دلیل فاصله این نیروگاه با تهران و عدم دسترسی به امکانات درمانی پیشرفته اقدام ارزیابی وضعیت سلامت کارکنان به صورت یک کار گروهی در محل کارشان، موجی از رضایت و طیب خاطر را در پرسنل و مدیران به همراه داشت که وجود این امر باعث متمایز شدن فعالیت‌های مرکز دم ازدیگر مراکز طب کار می شود.

دکتر علامه در ادامه گفت: با توجه به ضرورت اهمیت ویژه به سلامت بازنشستگان و یا افراد خانوار فرد شاغل از سوی موسسات و شرکتهای دولتی و غیردولتی این اعتقاد وجود دارد که تکریم بازنشستگان موجب امیدواری و ارتقاء روحیه کارکنان مشغول به کار خواهد شد و نیز آرامش و آسایش افراد خانواده فرد شاغل، موجبات افزایش بهره وری کارکنان را به دنبال خواهد داشت. بنابراین یکی از پیشنهادات مرکز درمان در منزل به مدیران ارشد شرکتهای دولتی و خصوصی این است که انجام کلیه خدمات از جمله ارزیابی وضعیت سلامتی، چکاپ و غربالگری و نیز ارائه خدمات درمانی به سالمندان و بازنشستگان و افراد خانوار فرد شاغل را خصوصاً در رده‌های مدیریتی که امکان صرف وقت برای رسیدگی به امور درمان افراد خانوار کمتر امکان پذیر است را به مرکز قابل اعتماد و اطمینانی چون جهاد دانشگاهی که با سیستم اپراتوری شبانه روزی متشکل از کارشناسان مرتبط با بحث درمان بسپارند تا با یک تماس با شماره تلفن قابل دسترس 64064 در سراسر شهر تهران کلیه خدمات درمانی را در منزل مشترکین فراهم کند.

وی افزود: مرکز درمان در منزل جهاد دانشگاهی این آمادگی را دارد که با همكاری با مدیران ارگانهای دولتی و غیر دولتی، امکاناتی را فراهم کند تا افراد تحت پوشش سازمان‌های مذکور بتوانند به راحتی به خدمات درمانی در منزل دسترسی داشته باشند.

وی با بیان این مطلب که مرکز درمان در منزل در حال گسترش طرح‌های خود برای ارائه هر چه بهتر خدمات در سطح شهر تهران است، خاطرنشان كرد: پیرو مذاکراتی که با بنیاد شهید و ایثارگران در حال انجام است. این مرکز موظف می‌شود که خدمات درمانی از جمله پرستاری، فیزیوتراپی، واکسیناسیون آنفلوانزا، پانسمان زخم بستر و... را به ایثارگران و خانواده‌های ایشان ارائه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha