دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 17452

6 هزار لیتر پلاسمای خون هموطنان که از طریق مرکز جمع آوری پلاسما بیودارو جمع آوری شده است یکشنبه برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما به خصوص فاکتورهای انعقادی برای بیماران هموفیلی به کشور آلمان ارسال شد.

این دومین محموله پلاسمای اهدایی در سال جاری و 6 محموله از ابتدای فعالیت شرکت بیودارو است که برای فرآوری و تهیه داروهای مورد نیاز بیماران داخل کشور به کشور آلمان ارسال شده است.

بر اساس قرارداد منعقده بین شرکت بیودارو ایران و شرکت بیوتست آلمان، پلاسماهای اهدایی پس از فرآوری، تبدیل به داروهای مورد نیاز بیماران شده و داروهای تولیدی به کشورمان بازگردانده می شود تا با مجوز وزارت بهداشت کشورمان از طریق داروخانه های مجاز در اختیار بیماران ایرانی قرار بگیرد.

بر همین اساس، تاکنون 39 هزار و 45 ویال آلبومین، 13 هزار و 745 ویال ایمونوگلوبولین و ریدی و سه هزار و 200 ویال فاکتور 8 انعقادی به عنوان داروهای مشتق از پلاسمای اهدایی هموطنان به کشورمان بازگشته و از طریق شرکتهای پخش دارو که تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است توزیع شده است.

در صورت افزایش اهدا کنندگان پلاسما و جمع آوری حدود 200 هزار لیتر در سال به اندازه ظرفیت فعالیت یک پالایشگاه خون، ایران می تواند به تنهایی دارای پالایشگاهی شود که پلاسمای گرفته شده از خون هموطنان نیکوکار را در داخل کشور فرآوری کرده و راسا نسبت به تهیه داروهای حیاتی و مورد نیاز بیماران ایران اقدام کند.

سازمان جهانی بهداشت طی سالهای اخیر توصیه کرده است برای جلوگیری از انتقال بیماریهای بومی هر کشور به کشور دیگر، داروهای مشتق از پلاسمای خون افراد سالم هر کشور مورد استفاده بیماران همان کشور قرار گیرد.

مرکز جمع آوری پلاسمای بیودارو نیز در راستای تحقق این هدف و تامین داروی مورد نیاز بیماران ایرانی از سه سال گذشته نسبت به دریافت و جمع آوری پلاسمای خون هموطنان نیکوکار از طریق روش پیشرفته پلاسما فرزیس (دریافت پلاسما از خون فرد اهدا کننده همزمان یا برگشت دیگر اجزای خون به فرد اهدا کننده) اقدام می کند.

پلاسما بخش مایع خون است که با فرآوری آن، داروهایی همچون فاکتورهای انعقادی 8 و9، آلبومین و ایمونوگلوبولین وریدی تهیه می شود.

فاکتورهای انعقادی، داروهای مورد نیاز بیماران هموفیلی هستند که تداوم حیات این بیماران را امکانپذیر می کند. آلبومین دارویی است که در درمان سوختگی ها و به هنگام انجام جراحی ها برای جبران آب از دست رفته بدن بیمار مورد استفاده قرار می گیرد و ایمونوگلوبولین وریدی نیز برای بیمارانی که بدن آنان بر ضد خودش فعالیت می کند، تجویز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha