علف کش مخصوص گیاهان دستکاری ژنتیکی شده در تولید مثل ماهی ها اخلال بوجود می آورد

سلامت نیوز:راندآپ و ماده موثره آن گلایفوسیت که در اغلب محصولات دستکاری شده دنیا (تراریخته) به عنوان پرمصرف ترین علف کش مورد استفاده قرار می گیرد، امروزه بسیاری از آبهای سطحی را آلوده نموده است.

محققین طی یک پژوهش علمی در دانشگاه اکستر انگلستان طی یک دوره 21 روزه تاثیرات مقادیر مختلف ( 0.01 الی 10 میلی گرم) گلایفوسیت (راندآپ) را بر روی تولید مثل یک نوع ماهی بررسی نمودند و مکانیسم های سمیت تناسلی این ماده را مورد ارزیابی قرار داده اند. میزان 10 میلی گرم راندآپ ( گلایفوسیت) موجب  مرگ جنین ماهی در مراحل اولیه لقاح و یا خروج زودتر از موعد از تخم می شود.
 
مطالعات نشان داده است که قرار گیری والدین پیش از لقاح باعث اخلال و مرگ و میر نوزادان می شود. بررسی نسخه های رونویسی شده ژن ها نشان داد که گلایفوسیت بیان ژن های cyp19a1، esr1 در تخمدان ها و بیان ژن های hsd3b2، cat  وsod1  در بیضه ها را تغییر داده است. بنابراین سمیت حاصل از مقادیر 10 میلی گرم به بالا سم گلایفوسیت در آب موجب تخریب مسیرهای بیوسنتز استروئیدها در ماهی (Zebra Fish) می شود.

 آنها همچنین ادعا کرده اند که گلایفوسیت موجب القاء تنش اکسیداتیو شده و احتمالا موجب سمیت تناسلی در پستاندران نیز می شود. این نتایج بیوتروریسم پنهان محصولات تراریخته را تقویت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حمید ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    دستمریزاد به مسولین کشور که سالانه میلیاردها دلار از محصولات تراریخته آلوده به سموم تولید می کنند.