سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷

"300 هزار ایرانی به شیشه اعتیاد دارند". رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام به تازگی به این آمار اشاره کرده‌است. در حالی که به نظر می‌رسد گرانیِ شیشه در ماه‌های اخیر باید توانسته باشد در تعداد مصرف‌کنندگان این محرک نوساناتی ایجاد کرده باشد.

فاصله خطرناک شیشه تا تزریق هروئین!

سلامت نیوز:  "300 هزار ایرانی به شیشه اعتیاد دارند". رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام به تازگی به این آمار اشاره کرده‌است. در حالی که به نظر می‌رسد گرانیِ شیشه در ماه‌های اخیر باید توانسته باشد در تعداد مصرف‌کنندگان این محرک نوساناتی ایجاد کرده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو، سعید صفاتیان همچنین از آمار مرگ‌ومیرهای ناشی از اعتیاد در 9 ماه گذشته حرف زده و گفته 2هزار و ٢٧٤ معتاد در ٩ ماهی که از امسال گذشت جانشان را از دست دادند.

این مقامِ مسئول همچنین به تاثیر شیشه بر افزایش مرگ‌ومیرهای معتادان پرداخته‌است. او وجود ترکیباتی مانند فسفر و آمونیاک در شیشه را دلیلِ نارسایی قلبی یا مغزی و درنتیجه مرگ در معتادانی دانسته که زمینه بیماری دارند.

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام به گرانی شیشه نیز اشاره کرده و گفته ابعادِ این گرانی پیچیده است.

آبان‌ماهِ امسال بود که قیمت ماده محرکِ شیشه در خرده‌فروشی و عمده‌فروشی بالا کشید. در پیِ این گرانی قیمت شیشه در خرده‌فروشی 154 درصد و در عمده‌فروشی 185 درصد زیاد شد.

این گرانی به زعمِ کارشناسان و مسئولان، هم می‌تواند یک فرصت و هم یک چالش باشد. یک کارشناس حوزه مواد مخدر معتقد است اگر گرانی‌ِ شیشه خوب مدیریت نشود مشکلات این حوزه مضاعف‌تر خواهند شد.

دکتر فرید براتی‌سده در تحلیل آمار مصرف شیشه و گرانی این مواد در گفتگو با فرارو اظهار کرد: اعتیاد  300 هزار ایرانی به شیشه آماری قدیمی است که مدت‌هاست مطرح می‌شود؛ هنوز آمار جدیدی از اینکه با گران‌شدن شیشه تعداد معتادان به آن چقدر تغییر یافته در دسترس نیست.

وی درباره گران شدن شیشه در ماه‌های اخیر گفت: موضوعِ مهم در تعدادِ معتادان به شیشه، گران‌شدن این مخدر در چندماه اخیر است. بررسی‌ها می‌گویند کنترل پیش‌سازه‌ها و همین‌طور کنترل و جلوگیری از فعالیت‌های آشپزخانه‌های ساخت شیشه باعث افزایش قیمت این محرک شده‌اند.

رییس سابق پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره احتمالاتی که پس از گرانیِ شیشه وجود دارند توضیح داد: با این افزایش قیمت چند پیش‌بینی برای مصرف و مصرف‌کنندگان شیشه باید انجام داد. ممکن است مصرف‌کننده با این قیمتِ جدید به سمت مصرف مواد کم کیفیتت‌تر مانند شیشه نامرغوب برود.

وی ادامه داد: همچنین احتمال دارد که این مواد مخدر جزء کالای قاچاق به ایران باشد و از مرزها وارد کشور شود.

براتی در ادامه گفت: گزینه احتمالیِ دیگر حرکتِ مصرف‌کننده به سمتِ مصرفِ بیشتر مواد ترکیبی است. البته پیش از این هم مصرفِ ترکیبی و داروهای چندماده‌ای متشکل از هروئین و شیشه وجود داشت.

او با اشاره به گرایش معتادان به مخدر پس از گرانیِ شیشه اظهار کرد: اما گزینه دیگر و البته مهم‌تر که باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم این است که مصرفِ مخدرهایی مانند تریاک و هروئین افزایش پیدا کند؛ که اگر این اتفاق بیفتد از طرفی ما با خوش‌شانسی مواجهیم و از طرفِ دیگر با بدشانسی.

وی توضیح داد خوش‌شانسی در رفتنِ مصرف‌کنندهِ مواد محرک به سمت مواد مخدر این است که سیستم درمانی ما در حوزه مواد مخدر وضعیت خوبی دارد؛ درمان اعتیاد به مخدر در ایران ارزان‌تر و متخصصین این حوزه تعدادشان بیشتر است. همچنین مراکز درمان مواد مخدر در همه‌جای کشور وجود دارد. تمرکز متخصصین اعتیاد در کشورِ ما نیز بیشتر بر مخدر است تا محرک.

فرید براتی ضمن اشاره به تبعات مثبت گرانی شیشه گفت: با این تفاسیر رفتنِ معتادان به محرک به سمت اعتیاد به مخدر می‌تواند درمان معتادان را گسترش دهد.

وی همچنین تصریح کرد: اما بدشانسی در این اتفاق کجاست؟ نگرانی و بدشانسی به این مسئله برمی‌گردد که نتوانیم این موضوع را به خوبی مدیریت کنیم و مصرف‌کننده به سمتِ تزریق هروئین برود.

این روانشناس با اشاره به تبعات تزریق هروئین گفت: تزریق هروئین ممکن است ما را با مشکلاتی نظیرِ نداشتن مراکزِ کاهش آسیب برای افراد تزریقی مواجه کند.

وی ادامه داد: همچنین رفتن به سمت تزریق این مشکل را ایجاد می‌کند که بر روی حضور نداشتنِ معتادانِ پرخطر در شهرهای در ماه‌های اخیر تاکید شده‌است؛ این مسئله سبب خواهد شد که معتادان زیرزمینی شوند.

این کارشناس حوزه اعتیاد درباره خطر افزایش ایدز در پی گرانی شیشه توضیح داد: موضوع مهمِ دیگر در تزریق هروئین نیز ابتلای بیشتر افرادِ معتاد به HIV برمی‌گردد. هنوز هم 60 درصد از راه‌های ابتلا به این بیماری از راه‌ تزریق است؛ بنابراین با رفتنِ معتادان شیشه به سمت تزریق ضربه مضاعفی به نظام سلامت ما وارد خواهد شد.

وی گفت: برای مدیریت مصرفِ شیشه در ایران به خصوص در شرایط فعلی نیاز هست که سازمان‌های مختلف اعم از وزارت بهداشت، بهزیستی، سازمان زندان‌ها، شهرداری و غیره با یکدیگر هماهنگ شوند.

براتی‌سده در ادامه اظهار کرد: هماهنگی این سازمان‌ها با یکدیگر موضوعی است که از مدت‌ها پیش مطرح می‌شود و یک راه‌حل خوب برای مدیریت مصرف محرک‌ها در کشور است. مدیران و مسئولان باید از این فرصتِ گرانی شیشه استفاده کنند تا وضعیت به نفع سلامتی تغییر کند.
این کارشناس با تاکید بر مدیریت خوبِ گرانی شیشه اظهار کرد: بنابراین این موضوع در صورتِ مدیریت خوب اتفاق خیلی مثبتی است. اما وجهِ دیگر قضیه را نیز که در خارج از مرزهاست باید در نظر گرفت.

وی در ادامه گفت: همان‌گونه که ما در داخل تلاش می‌کنیم که افزایش قیمت شیشه را مدیریت کنیم سیستم قاچاق نیز در تلاش است تا مصرف‌کننده‌های خودش در داخل ایران را از دست ندهد. بنابراین مابه‌هیچ وجه نباید بی‌گدار به آب بزنیم.

رییس سابق پیشگیری و درمان اعتیادِ سازمان بهزیستی درباره اقدامات سازمانهای مردم نهاد برای کمک به معتادان پرخطر گفت:  یکی از اقداماتِ جالبی که در این مدت و توسط NGO ها با حمایت بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده به‌راه افتادنِ Mobile Center هاست.

وی ادامه داد: این مراکز به این منظور که بتوان به معتادان پرخطر دسترسی پیدا کرد راه‌اندازی شده‌اند. Mobile Center ها یک ماشین وَن هستند که در آن خدماتی مانند سرنگ یکبار مصرف، خدمات پزشکی، مواد غذایی و خوراکی و غیره به معتادانت داده می‌شود.

این روانشناس همچنین توضیح داد: این ماشین‌ها به فضاهایی می‌روند که در آن‌ها معتادان پرخطر و تزریقی هستند و با ارائه خدمات به آن‌ها تلاش می‌شود جذبشان کرد و به مراکز ترک اعتیاد و یا گرمخانه‌ها هدایتشان کرد.

براتی سده در انتها گفت: این مراکز در شرایط فعلی که دستگیری معتادان منجر شده معتادان به مکان‌هایی بروند که دسترسی به آن‌ها سخت باشد می‌تواند کمک‌کننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha