بر اساس آخرین آماری که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است تاکنون در سراسر دنیا 3900 نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزای خوکی جان خود را از دست داده اند؛ آماری که در نگاه اول احساس رویارویی با یک چالش عظیم جهانی را در ذهن تک تک ساکنان دهکده جهانی بوجود می آورد.

دو روز پیش (سوم مهر) سازمان بهداشت جهان مرگ 3917 نفر در سراسر دنیا بر اثر ابتلا به آنفلوآنزای خوکی را تایید کرد؛ بیماری که ویروس آن از ماه آوریل (اردیبهشت) سال گذشته گسترش خود را آغاز کرد و در کمتر از شش ماه تمامی پنج قاره را درنوردید.

از همان زمان آغاز شیوع ویروس این بیماری، اخبار مربوط به مرگ و میر بر اثر ابتلا به آن با اشتیاق غریب رسانه ها روبرو شد به گونه ای که به طور تقریبی تمامی رسانه های دنیا جزئی ترین اخبار شیوع ویروس را لحظه به لحظه بر روی خروجی خود قرار دادند و همین انفجار اطلاع رسانی در خصوص شیوع بیماری ذهنیت همه را به این سو سوق داد که با یکی از عظیم ترین چالشهای جهانی روبرو هستند.

همین مسئله موجی از احساس ناامنی را بوجود آورد و با تاکید رسانه ها بر تشدید بیماری به خاطر ورود به فصل سرما در نیمکره شمالی و در مواردی بازگشایی مدارس این موج از ناامنی چهره جدی تری به خود گرفت.

در این میان هیچکس به تهدیدات بهداشتی بمراتب خطرناکتر که در نقاط خاصی از کره زمین حضور داشت دیگر توجهی نکرد؛ چالشهایی که در قیاس با آنفلو آنزای خوکی به مراتب خطرناک تر بود.

خبرگزاری شینهوا روز جمعه (سوم شهریور) به نقل از آژانس خبری نیجریه اعلام کرد که سالانه در این کشور 300 هزار کودک بر اثر ابتلا به مالاریا جان خود را از دست می دهند.

بر اساس این گزارش مالاریا همچنین به صورت سالانه مرگ 11 درصد زنان باردار در این کشور را رقم می زند و نیمی از مردم در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

اما چرا رسانه ها و مردم سراسر کره زمین توجهی به مرگ 300 هزار نفری در یک کشور ندارند اما مرگ کمتر از چهار هزار نفر در سطح جهانی آنها را دچار آشفتگی کرده و به تکاپو واداشته است.

بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی از آمار مرگ و میر یاد شده تعداد 2948 مورد مربوط به مرگ آمریکاییها بوده است و در مکان دوم حوزه اقیانوسیه با مرگ 362 مورد قرار دارد و آسیای جنوب شرقی با 340 مورد، اروپا با 154 مورد، مدیترانه شرقی با 72 مورد و آفریقا با 41 مورد در مکانهای بعد جای دارند.

با توجه به آمار فوق بنظر می رسد جواب پاسخ مطرح شده چندان دشوار نباشد. اگر چه نوظهور بودن بیماری آنفلوآنزای خوکی و شیوع سریع آنرا نمی توان در توجه به آن بی تاثیر دانست اما بنظر می رسد اگر آنفلوآنزای خوکی همانند مالاریا بیماری مختص به کشورهای جهان سوم یا یک کشور آفریقایی بود به هیچ وجه چنین چهره ترسناک و تهدید آمیزی به خود نمی گرفت و حتی اگر نیمی از جمعیت کشور فرضی هم جان خود را از دست می دادند توجه رسانه ها و کشورهای ثروتمند را به خود جلب نمی کرد و شاید کمتر کسی از مرگ ومیر ناشی از آن خبر دار می شد.

اما آنفلوآنزای خوکی دیگر بیماری مختص جهان سوم یا آفریقا نیست بلکه همه کشورهای دنیا بخصوص کشورهای ثروتمند را با خود درگیر کرده است و لذا آنفلوآنزای خوکی و مرگ ناشی از آن به عنوان چالشی عظیم تلقی شد، بدون توجه به اینکه آیا در خصوص خطرناک بودن ویروس این بیماری اغراق نشده است؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha