کلیات «لایحه حمایت از حقوق معلولان» که بیش از 9 سال در مجلس خاک می‌خورد، سرانجام تصویب شد. لایحه‌ای که در دولت قبل رها شد و با درخواست‌های مکرر جامعه معلولان از دولت یازدهم، دوباره پیگیری شد و یک‌فوریتش به تصویب رسید. حالا قرار است این لایحه در اختیار کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی قرار گیرد و مصوبات این کمیسیون قابلیت اجرایی خواهد داشت؛ همین موضوع می‌تواند آینده روشنی را برای معلولان خلق کند.

لایحه حمایت از حقوق معلولان سرانجام تصویب شد

سلامت نیوز: کلیات «لایحه حمایت از حقوق معلولان» که بیش از 9 سال در مجلس خاک می‌خورد، سرانجام تصویب شد. لایحه‌ای که در دولت قبل رها شد و با درخواست‌های مکرر جامعه معلولان از دولت یازدهم، دوباره پیگیری شد و یک‌فوریتش به تصویب رسید. حالا قرار است این لایحه در اختیار کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی قرار گیرد و مصوبات این کمیسیون قابلیت اجرایی خواهد داشت؛ همین موضوع می‌تواند آینده روشنی را برای معلولان خلق کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ، تصویب «لایحه حمایت از حقوق معلولان» خبری است که معلولان سال‌ها چشم ‌انتظار تصویب آن بودند تا شاید حجم مشکلاتشان کاهش پیدا کند.
انوشیروان محسنی‌بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور  درمورد تصویب این لایحه می‌گوید: «تصویب بندهایی از این لایحه در مجلس مطرح بود و از آنجایی که گفتیم شاید به عمر مجلس نهم قد ندهد، اصل 85 را پیشنهاد دادیم و مورد موافقت قرار گرفت تا براین اساس لایحه حمایت از حقوق معلولان در اختیار کمیسیون بهداشت قرار گیرد و مصوبه کمیسیون بهداشت قابلیت اجرا داشته باشد تا بتوانیم در بودجه 95 و احکام برنامه ششم برای این لایحه اعتبارات و الزاماتی داشته باشیم. در حال حاضر پیگیر حقوق و مزایای کارکنان بهزیستی در بودجه 95 نیز هستیم.»

 وضعیت معلولان بهتر می‌شود
مجید انتظاری، عضو جامعه معلولان می‌گوید: «لایحه‌ای که 9 سال قرار بود به داد معلولان برسد، حالا تصویب شده است و قطعا این لایحه وضعیت معلولان را بهتر خواهد کرد و می‌توان امیدوار بود که از این به بعد نگاه‌ها به معلولان تغییر خواهد کرد.»
او با بیان اینکه معلولان مشکلات زیادی دارند که دیده نمی‌شود، می افزاید: «تردد در معابر، اشتغال، مسکن، آموزش و... مشکلات اولیه هر معلولی است که تصویب این لایحه می‌تواند باری را از روی دوش معلولان بردارد.»
انتظاری تاکید می کند: «تصویب «لایحه حمایت از حقوق معلولان» خبر فوق‌العاده و خارج از انتظاری است. لایحه‌ای که از سال 91 تاکنون در حال بازنگری بوده و بین کمیسیون‌های مختلف پاسکاری می‌شد، حالا تصویب شده است.»


او با بیان اینکه از سال 83 تاکنون معلولان چشم‌انتظار هستند، می‌گوید: «از همان سال‌ها تاکنون حداقل‌هایی از این لایحه اجرا شد؛ در صورتی که اگر همان سال‌ها این لایحه تصویب می‌شد، وضعیت معلولان امروز بهتر بود، اما باز هم می‌توان به این امید بود که  تصویب «لایحه حمایت از حقوق معلولان» آینده معلولان کشور را بهتر کند.»


انتظاری با بیان اینکه معافیت مالیاتی معلولان از جمله مواردی بود که در گرو تصویب این لایحه بود، می‌افزاید: «بیکاری، هزینه‌های درمان، حمل‌ونقل و... از جمله مشکلات معلولان است که در صورت معافیت مالیاتی، می‌توانند درصدی از این هزینه‌ها را کاهش دهند. معافیت مالیاتی برای این قشر از جامعه ضروری است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha