سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 17464

یک فوق تخصص چشم و قرنیه همزمان با آغاز سال تحصیلی با ارائه توصیه‌هایی برای مراقبت از چشم‌ها گفت: نور زرد یا همان لامپ بهترین نور برای مطالعه دانش آموزان است.

دکتر محمد سلیم اسماعیلی، فوق تخصص چشم و قرنیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا، درباره نور مناسب در هنگام مطالعه اظهار داشت: هنگام مطالعه، نور باید کافی و مناسب باشد؛ زیرا نور نامناسب بر روی چشم اثر منفی می‌گذارد و فرد را به ضعف بینایی مبتلا می‌کند.

وی در ادامه تأکید کرد: برای مطالعه بهتر است از نور زرد یا همان لامپ‌های معمولی استفاده شود؛ زیرا نور مهتابی به علت این که نوسان دارد برای مطالعه مناسب نیست.

اسماعیلی افزود: جهت تابش نور بهتر است از بالا و یا سمت چپ باشد. در هنگام مطالعه چشم باید به طور مستقیم و به موازات صفحه حرکت کند، از پریدن به سطور بالا و پایین دوری کنید؛ زیرا این کار باعث خستگی چشم می‌شود و به چشم صدمه می‌رساند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اغلب چراغ‌های مطالعه برای چشم مضر هستند و بهتر است از چراغهای مطالعه استفاده نشود مگر آنکه نور آن مناسب و فاصله آن با صفحه کتاب زیاد باشد، در هر حال بهتر است که نور از سقف و از اطراف بتابد و نور اتاق یکنواخت باشد.

وی درخصوص استفاده از چراغ مطالعه در شب گفت: در حد امکان شب ها از چراغ مطالعه استفاده نکنید؛ زیرا علاوه براین که می‌تواند به چشم صدمه برساند در خستگی زودهنگام چشم تاثیر دارد.

این فوق تخصص چشم و قرنیه افزود: فاصله چشم از کتاب درحد متوسط 35 سانتی متر کافی است، توصیه می‌شود پس از 45 تا 60 دقیقه مطالعه فرد به خود استراحت بدهد و سعی کند به فضاهای طبیعی نگاه کند و یا با انجام حرکات کششی و فعالیتهای بدنی سبب جریان خون در اندام‌ها شود، این جریان خون خستگی را از بدن فرد رفع كرده و می‌تواند وی را برای مطالعه دوباره آماده کند.

دکتراسماعیلی تأکید کرد: برای نوشتن بهتر است از خودکار آبی استفاده شود؛ زیرا خودکار قرمز و مشکی به چشم صدمه می‌رساند و بهتر است دانش آموزان برای خط کشیدن زیر مطالب مهم کتاب از مداد استفاده کنند، تا هم امکان پاک کردن آن وجود داشته باشد و هم باعث آسیب رساندن به چشم نشود.

وی در پایان تصریح کرد: دانش آموزان برای مشاهده تخته باید بیشتر از یک متر با تخته فاصله داشته باشند نه کمتر از آن؛ زیرا این امر سبب خستگی چشم می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha