با توجه به وظیفه و نقش مهم جمعیت هلال‌احمر در حوادث و بلایای طبیعی می‌طلبد تا بودجه مناسب برای انجام این ماموریت‌ها برای این جمعیت در نظر گرفته شود. موضوعی که «غلام‌علی جعفرزاده ایمن آبادی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز مطرح می‌کند. ایمن آبادی با بیان این‌که ضرورت دارد تا دولت و مجلس در کنار یکدیگر توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند، می‌گوید: «باید اعتبارات این نهاد برآورده شود.»

سلامت نیوز: با توجه به وظیفه و نقش مهم جمعیت هلال‌احمر در حوادث و بلایای طبیعی می‌طلبد تا بودجه مناسب برای انجام این ماموریت‌ها برای این جمعیت در نظر گرفته شود. موضوعی که «غلام‌علی جعفرزاده ایمن آبادی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز مطرح می‌کند. ایمن آبادی با بیان این‌که ضرورت دارد تا دولت و مجلس در کنار یکدیگر توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند، می‌گوید:  «باید اعتبارات این نهاد برآورده شود.»


به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه شهروند نوشت:گفت‌وگو را با ضرورت تخصیص بودجه برای انجام ماموریت‌های امدادی شروع کنیم.
با توجه به این‌که جمعیت هلال‌احمر جدا از اتفاقاتی که ممکن است در جنگ و امثال آن بیفتد، در رسیدگی به همه حوادث کشور اثرگذار و کمک‌دهنده است و با توجه به قرار گرفتن کشور ما در پهنه زلزله‌خیز و از سوی دیگر قرار گرفتن در معرض سیلاب‌های منطقه‌ای، عمدتا شرایطی به وجود می‌آید که هلال‌احمر باید تقویت شده تا در مواقع بحران‌زا بتواند به کشور کمک کند؛ به این معنا که زمانی که بحرانی پیش می‌آید، هلال‌احمر به سبب مردمی بودن، بسیار موثرتر ورود پیدا کرده است. سابقه و پرونده خوب هلال‌احمر نیز بیانگر حضور به‌موقع در حوادث بوده که نهایتا موجب کاهش خسارت‌ها شده است. به این مفهوم که علاوه بر بخشی که خودش در آن دخالتی نداشته، به سایر دستگاه‌ها نیز یاری رسانده تا خسارات به حداقل برسد. اگر برای رسیدگی به خسارات به موقع اقدام نشود، قطعا این خسارات تصاعدی بالا می‌رود که نهادی همچون هلال‌احمر با حضور موثر و به موقع توانسته از این امر نیز جلوگیری کند.


  نگاه دولت و مجلس را در این خصوص چگونه می‌بینید؟
ضرورت دارد تا دولت و مجلس در کنار یکدیگر توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند و باید بتوانند اعتبارات این نهاد را برآورده کنند. به‌دلایل مشکلات اعتباری بودجه هلال‌احمر تخصیص داده نشد و این نهاد‌ سال بسیار سختی را پشت‌سر گذراند. امید است که در ‌سال ٩٥ مشکلات هلال‌احمر را به میزان بالایی بتوانیم رفع کنیم.


  اگر بودجه مناسب به هلال‌احمر اختصاص داده نشود، با چه مشکلاتی در کشور مواجه می‌شویم؟
طرف‌حساب همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها مردم هستند؛ اما طرف حساب هلال‌احمر، مردم آسیب‌دیده نیازمند هستند. به این معنا که مخاطبان هلال‌احمر تفاوت‌هایی با سایر اقشار دارند. افرادی هستند که باید مورد توجه و عنایت ویژه‌ای قرار بگیرند؛ چراکه ساده نمی‌توان از کنار آنها گذشت. همچنین اگر در شرایط بحرانی قرار داشته باشند و نتوان اقلام امدادی نظیر موادغذایی را رساند  یا به ناوگان حمل‌ونقل امکان دسترسی نداشته باشند و  راه ارتباطی سیستم‌هایی که باید به این افراد نیازمند کمک کنند، بسته شود، قطعا دچار خسارت‌هایی می‌شود و بنابراین باید این نیازها رفع شود. منابع اعتباری باید در اختیار این نهاد باشد تا بتوانند در فرصت کمی که دارند امدادرسانی کنند. به‌طور مثال اگر همین الان زلزله‌ای رخ دهد نمی‌توان درخواست اعتبار کرد یا درخواست خرید ماشین داد؛ بلکه باید در طی یک ساعت به محل حادثه تعداد زیادی نیرو اعزام و اقلام امدادی همچون چادر، موادغذایی و غیره را آماده کرد. به بیان واضح تر این نهاد نباید درگیر دریافت، تخصیص و پیگیری بودجه باشد. با توجه به این‌که همه سازمان‌ها در‌ سال مالی جاری دچار خسارات شده‌اند، من به دولت پیشنهاد می‌دهم در شرایط فعلی سازمان‌ها را اولویت‌بندی کند؛ به‌عنوان نمونه هلال‌احمر را نباید با اداره قند و شکر یکی کرد و گفت خب دو ماه اعتبار تخصیص نمی‌دهیم، چراکه زلزله، خشکسالی و سیل از ما اجازه نمی‌گیرد که اتفاق بیفتد یا نه. برای همین ما همواره باید آماده‌باش باشیم.


  به عنوان سوال پایانی بفرمایید که نگاه شما نسبت به تخصیص بودجه در‌سال ٩٥ چگونه است؟
با توجه به این‌که از شرایط سختِ گذشته عبور کرده و در حال حاضر در شرایط بهتری قرار داریم و مشکلات به حداقل رسیده است، من نسبت به تخصیص اعتبارات در‌ سال آینده بسیار زیاد امیدوار هستم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha