نام نواب، جیحون، رودکی و سلسبیل برای بسیاری از تهرانی‌ها آشناست. یکی از محلات و مناطق قدیمی تهران که شاید کوچه‌های تنگ و خانه‌های قدیمی‌اش پشت چهره‌ای مدرن از اتوبان نواب پنهان شده باشد.

سلامت نیوز: نام نواب، جیحون، رودکی و سلسبیل برای بسیاری از تهرانی‌ها آشناست. یکی از محلات و مناطق قدیمی تهران که شاید کوچه‌های تنگ و خانه‌های قدیمی‌اش پشت چهره‌ای مدرن از اتوبان نواب پنهان شده باشد. 


به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه فرهیختگان نوشت: این منطقه جزء مناطقی است که آمار آسیب‌های اجتماعی در آن بالاست و حالا این منطقه مانده است و مشکلات ریز و درشتی که ساکنانش را به ستوه آورده است. این منطقه از شمال به خیابان آزادی، از جنوب به خیابان قزوین، از شرق به بزرگراه نواب و از غرب به بزرگراه یادگار امام منتهی می‌شود. شهرداری منطقه می‌گوید نصف بافت‌های این منطقه فرسوده است و با وجود آنکه تخفیفات ویژه‌ای برای نوسازی قائل شده است، تمایلی برای نوسازی وجود ندارد. با اینکه این منطقه تقریبا در مرکز پایتخت قرار دارد، هنوز در محلات این منطقه، کیلومترها معبر کم‌عرض و کمتر از دو متر وجود دارد و در کنار بافت فرسوده و ناپایدار شهری می‌تواند خطرات جانی را برای اهالی ایجاد کند.


 در محدوده خیابان محبی روبه‌روی مسجد صاحب‌الزمان(عج) زمین نشست کرده است، چرا که پنج سال پیش قرار بود مجموعه ورزشی و فرهنگی در محله سه‌راه آذری ساخته شود؛ به همین دلیل گودبرداری در آن منطقه انجام شد، اما بعد از تغییر تصمیم و پر کردن غیر اصولی گودال، حالا زمین آن به عمق یک متر نشست کرده و جای خوبی برای تجمع معتادان شده است.


 به این بافت فرسوده و کوچه‌ها و خیابان‌های کم‌عرض، تراکم اهالی را نیز باید اضافه کرد. حالا این منطقه یکی از متراکم‌ترین مناطق تهران است. این منطقه 320 هزار نفر جمعیت دارد که به گفته شورایاران جمعیت ساکن در این منطقه چهار برابر حد استاندارد و دو برابر میانگین تراکم در تهران است. بیشتر اهالی در بلوک‌هایی با مساحت کمتر از 200 متر مربع با حداکثر فشردگی و بیشترین پلاک‌ها زندگی می‌کنند. دیروز اعضای شورایاری منطقه 10 تهران در شورای اسلامی شهر تهران حاضر بودند تا بخشی از مشکلات آنجا را به تصویر بکشند. شرفی، دبیر شورایاری این منطقه به ارائه گزارشی در این‌باره پرداخت. به گفته او مشکلات این منطقه فقط به بافت فرسوده و تراکم جمعیت ختم نمی‌شود؛ این منطقه با سرانه فضای سبز 3/2 مترمربع کمترین میزان سرانه فضای سبز در تهران را هم داراست. از طرفی شبکه فاضلاب این منطقه نیمه‌تمام باقی مانده است و دلیل آن مشکلی است که بین شهرداری منطقه و شرکت آب و فاضلاب به وجود آمده است.


بیشتر محلات این منطقه به وسایل حمل‌ونقل عمومی دسترسی ندارند؛ نه ایستگاه مترو و نه اتوبوس. شاید دلیل اصلی این است که هنوز فکری به حال تکمیل راه‌های ارتباطی نشده است. به گفته شرفی نبود پل هوایی در بلوار امام خمینی(ره)، مسیر یادگار امام به سمت جنوب، موجب تصادفات شدیدی می‌شود که باید فکری به حال آن کرد. اما نکته جالب دیگر آن است که این منطقه تنها منطقه‌ای است که کلانتری آن خارج از محدوده منطقه قرار گرفته است و مردم باید به منطقه 2 مراجعه کنند. از طرفی مردم گلایه دارند که تمام مراکز درمانی در شمال منطقه است و این عدالت توزیع خدمات سلامت و بهداشت را با مشکل مواجه کرده است. اعضای شورای شهر پس از شنیدن گزارش شورایاری منطقه 10 نظراتی داشتند. احمد حکیمی‌پور خواستار اصلاح تقسیم‌بندی مناطق 9و 10 شد. اقبال شاکری خواستار رسیدگی بیشتر به وضعیت بافت فرسوده این منطقه شد. احمد دنیا‌مالی از اعضا خواست تا برای تسریع تکمیل پروژه بزرگراه امام تلاش کنند و اعتبارات لازم را تصویب کنند. به گفته او به‌جز 55 میلیارد تومانی که در بودجه 95 پیش‌بینی شده است، این پروژه همچنان به 100 میلیارد بودجه نیاز دارد. رحمت‌الله حافظی خواستار رسیدگی به وضعیت آلایندگی فعالیت کارخانه آرد در یکی از مناطق منطقه 10 شد. اما مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورا و رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران با اشاره به بافت فرسوده این منطقه از شورا خواست تا درصدی از محل عوارض صدور پروانه ساختمانی را در حساب جداگانه‌ای ریخته و آن را به نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha