سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۵

تحقیقات نشان داد در موش هایی که تحت استرس های کوتاه مدت قرار گرفتند، تعداد سلول های سرطانی اسکوامس نسبت به دیگر موش ها کمتر بوده است.

محققان آمریکاییی اعلام کردند استرس‌های کوتاه مدت تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بوده و موش ها را در مقابل نوع خاصی از سرطان پوست حفاظت کرده است.

این کشف برای دانشمندان بسیار حیرت آور است زیرا که تاکنون تصور می شد استرس ها سیستم ایمنی را ضعیف کرده و باعث بروز بیماری ها می شود، و این اولین بار است که مشاهده شده استرس کوتاه مدت باعث افزایش فعالیت های ضد تومور در بدن می شود.

در این تحقیق موش ها به مدت 10 هفته در معرض اشعه سرطان زا ماوراء بنفش قرار گرفتند و سپس تعدادی از آنها 9 دوره کوتاه مدت استرس را با قرار گرفتن در محیطی کوچک که توان حرکت در آن را نداشتند، تجربه کردند. هر مرحله استرس زا 5/2 ساعت طول می کشید.

در موش هایی که تحت استرس قرار گرفته بودند تعداد سلول‌های سرطانی کمتر از دیگر موش ها بود و تعدادی که از این گروه مبتلا به سرطان شده بودند تعداد تومورهایشان کمتر از موش هایی بود که استرس نداشتند.

در ادامه محققان بیان کردند استرس های تند و شدید خاصیت مشابهی ندارند و بعد از گذشت 22 هفته،90 درصد موش‌ها از هر دو گروه به سرطان مبتلا شدند؛ تنها تفاوت این بود که موش هایی که استرس دیده بودند سلول های سرطانی کمتری داشتند.

محققان امیدوارند بتواند با استفاده از این یافته به افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha