سیاستگزاران محترم حوزه سلامت مستحضرند که ماهیت ذاتی ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم "بطور مستقیم" است که همین ویژگی خاص نیاز به نیروهای انسانی با مهارت و باانگیزه دارد.

تحول سلامت با بکارگیری نیروهای شرکتی سرانجام مطلوبی نخواهد داشت

سلامت نیوز-*دکتر حسن جان فدا : سیاستگزاران محترم حوزه سلامت  مستحضرند که ماهیت ذاتی ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم "بطور مستقیم" است که همین ویژگی خاص نیاز به نیروهای انسانی با مهارت و باانگیزه دارد.

به گزارش سلامت نیوز تامین سلامت جامعه طبق قانون اساسی بر عهده دولت و یک مقوله حاکمیتی است اما در طرح تحول در حوزه بهداشت همچنان اصرار بر خصوصی سازی است که منجر به انحراف نظام بهداشت و درمان از تامین سلامت جامعه می شود.حوزه سلامت نیاز به نیروهای متخصص و کارشناس خبره دارد تا با تامین آنان انگیزه تداوم خدمت به مردم در آنها تقویت شود.

همانطور که تاکید شد سلامت یک مقوله حاکمیتی است ، معادل امنیت.آیا می توان امنیت کشور مثل ارتش را به بخش خصوصی واگذار کرد؟ کدام کشور در دنیا سراغ دارید که ارتش خود را واگذار کرده باشد؟

اگر در حوزه سلامت (بهداشت و درمان) شرکتها نتوانند انگیزه را در پرسنل تقویت و زمینه حضور دایمی آنان را فراهم کنند ریزش و خروج نیروها را داشته و ناچاراً نیروهای جدید باید بکار گیری شوند و روز از نو ....

گزینش، آموزش دوباره و چند باره، کلاس های متعدد و... برای ارتقای دانش و توان نیروی انسانی و نهایتاً تکرار این سیکل معیوب. بکارگیری نیرو به غیر از استخدام رسمی و  عدم تامین امنیت شغلی پرسنل در حوزه سلامت آسیب جدی و تهدید کننده سلامت جامعه در پی خواهد داشت. چرا که با اولین استخدام  در سایر حوزه ها، گزینه " خروج " از شرایط فعلی به ذهن متبادر خواهد شد تا امنیت شغلی- درآمد خوب و موقعیت بهتری بدست آید و عملا نیروها "اجاره ای" خواهند بود نه دائم و این از موارد بسیار مهم آسیب پذیری  طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت است.

نتیجه تداوم این روند اتلاف منابع  و ظرفیتهای موجود بخصوص "زمان" است چرا که  انرژی و منابع زیادی باید صرف بازسازی و ترمیم ساختار نیروی انسانی در حوزه بهداشت نمود و عملاً نمیتوان با حداکثر ظرفیت به اولویت های اصلی بهداشت کشور رسیدگی کرد. نگاهی گذرا به شاخص های بهداشتی نشان از لزوم کار شبانه روزی بدنه مدیریتی و اجرایی دولت در درون و برون سیستم بهداشت و درمان دارد تا بتواند با مشارکت مردم ارتقا یابد از اینرو ما فرصت آزمودن های متعدد را نداریم.

نکته پایانی اینکه در طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت از "کارشناس مراقبت سلامت" معادل "بهورز روستایی" استفاده می شود که شرایط موفقیت "بهورز روستایی" در سه دهه قبل  قابل مقایسه با شرایط امروزی "مراقبین سلامت" نیست و در مباحث بعدی بطور جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

*دکترای تخصصی مدیریت بهداشت و درمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha