محققان معتقدند: اختلال شناختی و شدت افسردگی در سالمندان مقیم خانه سالمندان بیش تر است که تقویت ارتباطات خانوادگی و برنامه‌های ورزشی را جهت جلوگیری از آن توصیه می کنند.

این مطالعه با هدف بررسی مقایسه ای وضعیت شناختی و افسردگی سالمندان مقیم سرای سالمندان و ساكن منازل شخصی، توسط محمد باقر سهرابی و گروهی از همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شده است.

جهت انجام این پژوهش وضعیت شناختی و افسردگی 46سالمند مقیم خانه سالمندان و 90ساكن منازل شخصی در شهر شاهرود ارزیابی و مقایسه شد.

پرسش‌نامه‌های استاندارد بررسی وضعیت شناختی و فرم كوتاه بررسی افسردگی در سالمندان پس از معاینه برای دو گروه تكمیل گردید.

نتایج آماری نشان می دهد در خصوص بررسی وضعیت شناختی در سالمندان مقیم سرای سالمندان، 13 نفر اختلال شناختی خفیف، 16 نفر اختلال شناختی متوسط و 17 نفر (37 درصد) اختلال شناختی شدید داشتند، در حالی كه در سالمندان ساكن منازل شخصی اختلال شناختی خفیف، متوسط و شدید به ترتیب در 49، 40 و 1 نفر گزارش شد.

در خصوص بررسی حالت افسردگی، در سالمندان مقیم سرای سالمندان 14 نفر وضعیت طبیعی، 12 نفر افسردگی متوسط و 20 نفرافسردگی شدید داشتند، در گروه دوم 51 نفر وضعیت طبیعی، 29 نفر افسردگی متوسط و 10 نفر افسردگی شدید داشتند كه اختلاف بین دوگروه معنادار بود.

نتایج نهایی این بررسی حاکی از آن است كه اختلال شناختی و شدت افسردگی در سالمندان مقیم خانه سالمندان به طور معناداری بیش تر است، كه با تقویت ارتباطات خانوادگی و برنامه های ورزشی می توان آن ها را كاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha