چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 174695

معاون بهداشت وزیر بهداشت از کاهش 50 درصدی سو تغذیه در کودکان کشور نسبت به سال‌های گذشته خبر داد.

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزیر بهداشت از کاهش 50 درصدی سو تغذیه در کودکان کشور نسبت به سال‌های گذشته خبر داد. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس؛‌ علی‌اکبر سیاری در یازدهمین کنگره تغذیه و سلامت کودکان و نوجوانان بابیان این مطلب، گفت: سوءتغذیه موجب به دنیا آمدن نوزاد کم‌وزن می‌شود که این نوزادان در بزرگسالی با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند.


وی افزود: 160 میلیون کودک زیر 5 سال در دنیا به علت فقر تغذیه کوتاه‌قد هستند، 100 میلیون کم‌وزن، 51 میلیون دچار لاغری و 17 میلیون هم لاغری شدید دارند.


رئیس یازدهمین کنگره تغذیه و سلامت کودکان و نوجوانان گفت: شیوع چاقی کودکان زیر 5 سال در دنیا رو به افزایش است و تا سال 2025 آمار این کودکان به 11 درصد می‌رسد.


سیاری افزود: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است تا سال 2030 باید 9 عامل خطر بیماری‌های غیر واگیر کنترل شوند ولی درباره دیابت و چاقی، به دلیل افزایش بی‌رویۀ آن‌ها، فقط گفته که باید روند آن متوقف شود.


وی بیان داشت: ریشه فشارخون و سایر ریسک فاکتورهای بیماری‌های غیر واگیر در دوره جنینی و نوزادی شکل می‌گیرد و در ایران بالغ‌بر 83 هزار مرگ سالانه به خاطر 10 میلیون فشارخونی است که در کشور وجود دارند و 50 درصدشان از بیماری خود خبر ندارند.


معاون بهداشت با اشاره به اینکه سوءتغذیه مانع تشکیل و تکامل سیناپس‌های مغزی در کودک می‌شود گفت: در مطالعه‌ای بین سال‌های 74 تا 89 مشخص‌شده است که کم‌وزنی و کوتاه‌قدی و لاغری در کشور کاهش‌یافته ولی در استان‌هایی مثل هرمزگان و سیستان و بلوچستان هنوز مشکلاتی وجود دارد.


وی افزود: میزان مرگ‌ومیر نوزادانی که زیر 1500 گرم به دنیا می‌آیند 265.5 در هر هزار تولد زنده است.


سیاری بیان داشت: بیش از 30 درصد از جمعیت کل کشور کمبود ویتامین D دارند که شیوع آن در سالمندان، زنان سنین باروری و کودکان بیشتر است.


وی مصرف شیر خالص مادر تا 6 ماهگی و سپس شروع تغذیه تکمیلی از این سن به بعد را برای کودکان توصیه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha