در جلسه دیروز نمایندگان كمیسیون كشاورزی مجلس با نمایندگان سازمان استاندارد تحقیقات صنعتی ایران و همچنین اداره كل استان تهران این سازمان بر ضرورت تشكیل هرچه سریع‌تر شورای عالی استاندارد كشور تاكید شد.

در جلسه روز گذشته كه نمایندگانی از وزارتخانه‌های جهاد كشاورزی، بهداشت و بازرگانی و همچنین گمرك ایران حضور داشتند، نمایندگان سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و اداره كل استان تهران این سازمان به ارایه گزارش درباره برنج‌های وارداتی غیراستاندارد پرداختند.

در این جلسه كه درمجموع فضای مثبتی بر آن حاكم بود بر حفظ سلامت مردم تاكید شد.

از نكات جالب این جلسه این بود كه خبر مربوط به اعتراف هندی‌ها به آلوده بودن بخشی از برنج تولیدی در این كشور نیز به حاضران در جلسه رسید كه به نظر می‌رسد این خبر تاثیر بسزایی در تصمیمات بعدی خواهد داشت.

همچنین در این جلسه تاكید شد كه شورای عالی استاندارد كشور هرچه زودتر تشكیل جلسه داده و براساس نیازهای روز اقدام به اجباری كردن استاندارد برخی از كالاها به ویژه محصولات كشاورزی كند.

گفتنی است، چند روز پیش شورای استاندارد استان تهران به شورای عالی استاندارد كشور پیشنهاد داد تا اندازه‌گیری فلزات سنگین و باقی‌مانده سموم دفع آفات نباتی در غلاتی مانند برنج به ویژه از نوع وارداتی اجباری شود.

اجباری شدن هر نوع استانداردی تنها در حیطه اختیارات شورای عالی استاندارد كشور بوده و تا زمانی كه جلسه این شورا تشكیل نشود عملا امكان اجباری كردن هیچ نوع استانداردی وجود ندارد.

البته در جلسه دیروز اشاره‌ای به موضوع سوسیس‌ و كالباس‌های داخلی غیراستاندارد نشد، اما بر این موضوع تاكید شد كه باید مكانیزم‌هایی برای حفظ حداقل كیفیت واردات محصولات كشاورزی به كشور اعمال شود.

همچنین در این جلسه بر تعامل هرچه بیشتر دو واحد نظارتی یعنی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تاكید و در عین حال به این موضوع اشاره شد كه باید قانون رفع برخی از موانع تولید و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی به‌طور كامل اجرا شود.

به گزارش ایسنا، در بخشی از قانون رفع برخی از موانع تولید و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی به این موضوع اشاره شده است كه نظارت بر استاندارد كلیه كالاها به غیر از دارو برعهده سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است، این در حالیست كه هم‌اكنون وزارت بهداشت نیز به صورت موازی در برخی از حوزه‌ها مانند مواد غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی بر كیفیت و استاندارد كالاها در كشور نظارت می‌كند.

اما در شرایطی كه طی چند روز اخیر فضای منفی شدیدی علیه تعداد قابل توجهی از برنج‌های وارداتی به كشور در جامعه شكل گرفته است، با این وجود همچنان شاهد تبلیغات برخی از برندهای وارداتی در سطح شهر تهران هستیم كه بدون توجه به اتفاقات اخیر همچنان جلوی دید عموم خودنمایی می‌كنند. هم‌اكنون تبلیغات این برندهای وارداتی در تعدادی از بزرگراه‌ها و معابر اصلی تهران قابل مشاهده هستند.

گفتنی است، چندی پیش اداره كل استاندارد استان تهران آلودگی 13 برند برنج وارداتی به فلزات سنگین از جمله سرب، روی و كادمیوم را تایید و اعلام كرده بود كه برنج‌های وارداتی با نام‌های آریا، خاطره 181، مینو یك، پاندا، محسن، مه كلاسیك، آفرین، مژده، كریستال، جادوگر، كمال، ملكی و طوبا طلایی با استانداردهای بین‌المللی و داخلی مغایرت دارند.

ایران یكی از بزرگترین واردكننده برنج تولیدی هند محسوب می‌شود. بیش از 80 درصد جمعیت دنیا به برنج به عنوان غذایی پایه وابسته هستند.

به گزارش ایسنا، همسایه شمالی ایران یعنی روسیه نیز از چند ماه پیش به هند درباره صادرات برنج غیراستاندارد به این كشور هشدار داده بود.

دیروز نیز دكتر بی‌ ال بهارواج - رییس مركز تحقیقات پیشرفته كشاورزی پنجاب هند - اعتراف كرد كه مناطق زیادی از منطقه پنجاب مركز اصلی فلزات سنگینی مانند آرسنیك، كادمیوم، سرب بوده و اگر در این مناطق كشت و زرع انجام شود، قطعا محصولات تولیدی مانند برنج شامل این نوع تركیبات سمی و خطرناك خواهند بود.

از سوی دیگر موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج نیز به عربستان سعودی توصیه كرده است كه به دلایل مختلف وابستگی خود را به واردات برنج از هند كاهش دهد كه این موضوع می‌تواند به منزله تهدیدی جدی برای تولیدكنندگان برنج باسماتی هند تلقی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha