دانشمندان آمریکایی و کانادایی در تحقیقات خود نشان دادند که کودکان توانایی بالایی در درک حقیقت دارند و بنابراین به جای بیان دروغهای مصلحتی باید به زبانی ساده حقیقت را برای آنها بازگفت.

گروهی از محققان کالیفرنیا و دانشگاه تورنتو در تحقیقات خود نشان دادند که دروغهای مصلحتی که والدین به فرزندان خود می گویند خیلی بیشتر از دروغهایی است که کودکان در نخستین سالهای زندگی به صورت ناخودآگاه بیان می کنند. در حقیقت کودکان در اولین سالهای تولد موجودات تخیلی، لوازم خانگی چشمک زن و گیاهانی را می بینند که به صورت غیرعادی رشد می کنند. این دورغها ناخودآگاه هستند و به دلیل توسعه رشد کودک ایجاد می شوند.

از سویی دیگر بسیاری از والدین قادر نیستند برخی از حقایق را به کودکان خود بگویند و بنابراین به دروغهای مصلحتی متوسل می شوند. این درحالی است که وقتی کودکان این مکانیزم دروغ را درک می کنند و اعتماد خود را به پدر و مادر از دست می دهند.

در این تحقیق، دانشمندان بر روی گروهی از دانش آموزان و والدین آنها آزمایشاتی را انجام دادند. از دانش آموزان خواسته شد که به دروغهایی که در کودکی تعریف کرده اند فکر کنند. 88 درصد از این دانش آموزان بیش از یک دروغ را به یاد آوردند.

در این خصوص این دانشمندان اظهار داشتند: "کودکان در ذهن خود دروغها را نگه می دارند و سپس آنها را فاش می کنند، درحالی که والدین قادر نیستند به دروغهای خود اعتراف کنند."

در این بررسیها 79 درصد از دانش آموزان اظهار داشتند که بارها از والدین خود شنیده اند که دروغ گفتن اشتباه است و تنها 21 درصد از آنها با والدین خود یک مکالمه صادقانه داشته اند.

به گفته این محققان، اینکه بچه ها بشنوند که دروغ گفتن اشتباه است و سپس کشف کنند که والدینشان دروغ می گویند موجب سردرگمی و سلب اعتماد آنها می شود.

براساس گزارش یونایتد پرس اینترنشنال، 78 درصد از والدین مصاحبه شده اظهار داشتند که به فرزندان خود دروغ گفته اند و بیشتر آنها شگفت زده شدند وقتی فهمیدند که کودک متوجه دروغ آنها شده است.

این دانشمندان اظهار داشتند: "به جای اینکه به کودک گفته شود که اگر به باز کردن در یخچال ادامه دهد آن را منفجر می کند می توان به سادگی برای وی توضیح داد که این وسیله الکتریکی خانگی چگونه عمل می کند. در این موارد دروغ برای جلوگیری از  یک درد و یا آرام کردن کودک گفته نمی شود بلکه به دلیل شتاب و بی صبری والدین است."

این پژوهشگران دریافتند که کودکان توانایی بسیار نامحدودی در سازگاری با موقعیتهایی دارند که به نظر والدین عجیب و غیرعادی هستند. بنابراین کاملا اشتباه است که این نیروی شگفت انگیز آنها نادیده گرفته شود. شجاعت والدین در لحظه درست می تواند موجب رشد صحیح کودک شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha