سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت از بدهی ۶۰۰ میلیارد تومانی بیمه های تجاری به بیمارستان ها برای پذیرش مصدومان حوادث ترافیکی در کشور خبر داد.

به گزارش مهر ، دکتر محمد آقاجانی گفت: براساس قانون، تامین بخشی از منابع لازم، جهت پوشش خدمات درمانی برای مجروحین حوادث ترافیكی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در قانون تكلیف هزینه درمان مصدومین ترافیكی روشن شده است، گفت: به استناد بند ب ماده ۳۷ قانون برنامه پنجم توسعه، «برای تامین بخشی از منابع لازم جهت ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به مصدومین ترافیكی باید معادل ۱۰ درصد از حق بیمه شخص ثالث، سرنشین و مازاد از شركت‌های بیمه تجاری اخذ و به طور مستقیم طبق قبض جداگانه به حساب درآمدهای اختصاصی نزد خزانه‌داری كل كشور به نام وزارت بهداشت واریز گردد.

آقاجانی افزود: همینطور در ماده ۳۰ قانون بودجه سال ۹۴ هم دقیقاً همین مطلب تصریح شده است و در سال جاری نیز مجلس شورای اسلامی همین موضوع را با همین جملات، با صراحت به عنوان تبصره دائمی بودجه و قانون ثبت كرده است.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: پوشش هزینه‌های درمانی مصدومین ترافیکی در بیمارستان‌های دولتی به صورت كاملاً رایگان است و همه هزینه‌های خدمات جراحی، بستری، دارویی، لوازم مصرفی پزشكی و حتی پروتزهای گران قیمت به صورت ۱۰۰ درصد رایگان به مجروحین حوادث ترافیكی ارائه می‌شود.

آقاجانی در عین حال یادآور شد: در بیمارستان‌های خصوصی پرداخت مابه تفاوت به عهده بیمار است ولی معادل تعرفه دولتی را وزارت بهداشت پرداخت می‌كند.

وی گفت: در سال ۹۳ تعداد ۶۲۳ هزار مراجعه برای درمان حوادث ترافیكی به بیمارستان‌های سراسر كشور اتفاق افتاده كه ۹۸ درصد این مصدومین به بیمارستان‌های دولتی و دو درصد به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کرده اند و در واقع  ۹۸ درصد مجروحین حوادث ترافیكی كاملاً رایگان درمان شدند و دو درصدی كه با میل خودشان از بیمارستان‌های دولتی برای ادامه درمان به بیمارستان‌های خصوصی رفته‌اند، فقط  مابه تفاوت دولتی و خصوصی را پرداخت کرده اند.

آقاجانی مشكل موجود در این زمینه را عدم اجرای قانون از سوی شركت‌های بیمه تجاری عنوان کرد و گفت:  براساس جداولی كه بیمه مركزی ایران تایید كرده است از سال ۹۲ تا ۹۴ ، ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی‌های بیمه‌های تجاری به وزارت بهداشت است و با توجه به مطالبات قبل از  سال ۹۲ در حال حاضر مطالبات وزارت بهداشت از بیمه های تجاری حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: این در حالی است كه بیمه‌های تجاری ،پول را از مردم بابت حق بیمه شخص ثالث خودرو به صورت نقد وصول می‌كنند اما برخلاف قانون آن را به صورت مستقیم به حساب وزارت بهداشت واریز نمی‌كنند و با ماه‌ها تاخیر و با پی‌گیری‌های مكرر و به تدریج پرداخت می‌كنند كه این موضوع مشكلات زیادی را ایجاد كرده است.

آقاجانی تصریح کرد: علیرغم این كه پرداخت‌های بیمه های تجاری به وزارت بهداشت  به موقع صورت نگرفته است و بیمارستانها ، مطالبات سنگینی را از بیمه های تجاری دارند ولی بیمارستان‌های كشور تكلیف خود را در مقابل مجروحین حوادث ترافیكی به طور كامل انجام داده‌اند و همه خدمات را بصورت رایگان به مصدومین ترافیکی ارائه می‌كنند.

وی با تاکید بر این که آنچه ما به دنبال آن هستیم، اجرای قانون است، گفت:  براساس قانون، وزارت بهداشت  باید هر ۶ ماه یك بار گزارش هزینه كرد خو را به بیمه مرکزی ارسال کند  که  وزارت بهداشت به تکلیف قانونی خود عمل کرده و گزارش هزینه‌كرد ۶ ماهه اول مبنی بر مبالغ وصولی را به بیمه مركزی ارسال كرده است.  

معاون وزیر بهداشت ضمن تکذیب اخباری به نقل از رییس بیمه مرکزی در برخی از رسانه ها مبنی بر این که برخی از بیمارستانها برای هزینه های درمانی مصدومین به علت بدهی بیمه ها پول دریافت می کنند، گفت:  اگر مسئوولین بیمه مركزی ایران اسنادی مبنی بر عدم پذیرش مصدوم یا دریافت پول از بیمار در بیمارستان‌های وزارت بهداشت دارند، آنها را ارائه كنند تا مورد بررسی قرار دهیم.

آقاجانی گفت: به رغم ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی‌های معوقه بیمه‌های تجاری به بیمارستان‌ها برای پوشش حوادث ترافیكی ،بیمارستان‌های سراسر كشور همه مجروحین حوادث ترافیكی را پذیرش می‌كنند و در بیمارستان‌های وزارت بهداشت خدمات درمانی به صورت ۱۰۰ درصد رایگان ارایه  می‌شود.

وی در پایان گفت: اخیراً پیرو درخواست وزیر بهداشت از وزیر اقتصاد و دارایی، این وزارتخانه  دستور اجرای دقیق قانون و پرداخت مطالبات معوقه وزارت بهداشت را به بیمه های تجاری داده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha