مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در حالی از مهار آتش تالاب گندمان در روز جمعه خبر می دهد که فعالان محیط زیست منطقه معتقدند در نهمین روز دود آتش سوزی همچنان در بستر تالاب می خزد.

داود شیوندی مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با مهر با اعلام اینکه آتش سوزی در تالاب گندمان از روز شنبه هفته گذشته شروع شد و در روز جمعه به طور کامل مهار شد افزود: تالاب گندمان به دلیل خشکی شدید ناشی کاهش 28 درصدی بارندگی و قطع بسیاری از آبراهها بر اثر خشکسالی بستر مناسبی برای آتش سوزی داشته و آتش سوزی به همین خاطر در این منطقه رخ داده است.

این مقام مسئول با تایید اینکه آتش سوزی به طور پراکنده تا روز جمعه ادامه داشته است گفت: هنوز دود از بستر خاک بلند می شود و شاید این دود تا یک ماه دیگر نیز ادامه داشته باشد ولی آتش سوزی در روز جمعه کاملا مهار شد و ستاد حوادث غیر مترقبه استان به همراه کلیه اعضاء در روز جمعه حضور داشتند و به طور دسته جمعی از تالاب گندمان بازدید کردند و هیچ آتش سوزی در تالاب مشاهده نشد.

 
تصاویری از مرگ جانوران تالاب گندمان از سوی رسانه های مختلف به خصوص خبرگزاری مهر منتشر شده است که شیوندی این تصاویر را متعلق به تالاب گندمان نمی داند

این در حالی است که کارشناسان محیط زیست به مهر گفته اند تالاب گندمان به دلیل ویژگی منحصربفرد در نوع و جنس خاک که تا عمق 12 متری قابل اشتعال است ممکن است هر لحظه دچار آتش سوزی مجدد شود و در نهمین روز بعد از آتش سوزی همچنان بوی دود در مناطق نزدیک به تالاب به مشام می رسد.

شیوندی با تکذیب مرگ موجودات زنده گفت: هیچ لاکپشت و پرنده و ماهی در این تالاب زندگی نمی کند و اگر این تالاب آب داشت که آتش نمی گرفت. این اظهارات در حالی از سوی وی اظهار می شود که تصاویری از مرگ جانوران تالاب گندمان از سوی رسانه های مختلف به خصوص خبرگزاری مهر منتشر شده است که شیوندی این تصاویر را متعلق به تالاب گندمان نمی داند.

با این حال کارشناسان محیط زیست معتقدند که خاک تالاب گندمان متشکل از "ترب" و یا "زغال سنگهای نارس" است که تا عمق 12 متر می رسد و این ویژگی به طور طبیعی بستر گسترش آتش سوزی را فراهم کرده است و اگر آتش تا این عمق از خاک نفوذ کند می تواند فاجعه ای به مراتب مخرب تر از آنچه تصورش را می کنیم به بار آورد و با وزش نسیمی تالاب دوباره مشتعل خواهد شد.

به گفته کارشناسان محیط زیست از سوی دیگر اردکهای غازنما که گونه های مهاجری هستند تنها در این منطقه زندگی می کنند و 16 خانواده از بی مهرگان کف زی که زنجیره غذایی کاملی برای موجودات هستند در این تالاب در حال نابودی هستند و این انحصار و تنوع تالاب گندمان را به زیستگاهی منحصربفرد تبدیل کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha