سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 17478

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بیشترین آلودگی در گوشت، هنگام کشتار، حمل و نقل و تهیه فرآورده‌های گوشتی ایجاد می‌شود.

مهندس شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: افراد هنگام خرید گوشت از خریدن گوشتهای چرخ کرده خودداری کرده چرا که این گوشت زودتر فاسد شده و در این راستا باید شرایط بهداشتی رعایت و مواد گوشتی تحت نظارت اداره کل دامپزشکی باشد.

وی با بیان اینکه گوشت‌های چرخ کرده را نمی توان در یخچال نگهداری کرد، افزود: این مواد باید در یخچالهای فریزری، فریزر شوند.

وی یادآور شد: ارزش غذایی پروتئین گوشت نسبت به پروتئین های گیاهی بیشتر بوده و دارای اسیدهای امینی است.

وی با تاکید بر اینکه گوشت یک منبع مهم انرژی برای بدن محسوب می شود افزود : گوشت قرمز سرشار از انواع ویتامینهای B بوده که مقداری از این ویتامینها بر اثر پخت از بین می رود .

وی با بیان اینکه بیشترین آلودگی در گوشت هنگام کشتار،حمل ونقل و تهیه فرآورده های گوشتی ایجاد می شود تصریح کرد: گوشت حیوانات سالم بدون میکروب و یا دارای میکروب کمی بوده در حالیکه گوشت طیور و ماهی فاقدمیکروب است.

وی ادامه داد: مواد گوشتی در بخشهایی از بدن نظیر غدد لنفاوی، مغز و استخوان و حتی عضلات ایجاد میکروب می کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی ، آرایشی و بهداشتی علوم پزشکی لرستان به ویژگیهای گوشت سالم اشاره کرد و اظهار داشت: گوشت نباید چسبندگی داشته باشد؛ خشکی و چروکیدگی گوشت دلیل بر نگهداری در شرایط نا مناسب بوده و بوی ترشیدگی، تعفن و کپک زدگی ناشی از فاسد بودن آن است.

وی با بیان اینکه گوشتی که قرمز تیره است، رنگ تیره آن ناشی از عدم خروج کامل خون در حین کشتار بوده افزود: هنگام خرید گوشت توجه شود مواد گوشتی دارای عضلات سفت و قوام طبیعی بوده وهنگام فشار دادن، گوشت محکم و قابلیت ارتجاعی داشته و با فشار دست روی گوشت دست مرطوب نشود.

وی خطاب به مصرف کنندگان مواد پروتینی مخصوصا گوشت قرمز متذکر شد: افراد از کشتارگاه‌های مجاز،گوشتی را که دارای مهر اداره دامپزشکی است خریداری کنند.

شجاعی اظهار داشت: افراد گوشت خام را در مجاورت مواد غذایی پخته نگهداری نکنند و گوشت را بعد از تمیز و قطعه قطعه کردن در دمای منفی 18 درجه سانتیگراد نگهداری کنند.

وی با بیان اینکه گوشت پر چربی قدرت ماندگاری کمتری هنگام انجماد دارد افزود: برای انجماد مواد پروتینی از لفاف و پوشش مناسب استفاده شود بطوریکه پلاستیک کاملا به سطح مواد بچسبد.

وی با اشاره به اینکه قابلیت نگهداری گوشت قرمز در یخچالهای فریزر یک سال و گوشت ماهی 6 ماه است افزود:امکان نگهداری انواع مواد پروتینی در یخچالهای معمولی به مدت یکماه بین دمای منفی 4 تا منفی 7 درجه سانتیگراد وجود دارد.

وی توصیه کرد: مردم از مصرف گوشت با انجماد مجدد خوداری کنند چرا که مواد پروتینی بعد از ذوب شدن، بوی نامطبوع تولید می کنند.

مدیر نظارت بر موادغذایی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان كرد: هر ماده‌ای اگر بی اندازه استفاده شود، مضر بوده و اگر از یک حد بالاتر برود باعث عدم تعادل تغذیه درونی خواهد شد.

مهندس شجاعی با اشاره به اینکه مضرات، سرانه مصرف گوشت در لرستان نسبت به سایر استانها را بیشتر دانست و توصیه کرد: در این خصوص مردم باید از گوشتهای سفید به ویژه ماهی استفاده کنند چرا که ماهی دارای مواد مقوی بهتری نسبت به گوشت بوده و آلودگی کمتری نسبت به گوشتهای قرمز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha