سلامت نیوز:با حضور معاون درمان وزیر بهداشت و درمان و دبیر ستاد کشوری برنامه طرح تحول سلامت کشور پایگاه اورژانس هوایی سبزوار به عنوان نخستین پایگاه اورژانس هوایی در غرب خراسان رضوی به طور رسمی بهره برداری شد.

علیرضا مسلم رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار یا بیان اینکه استقرار این پایگاه در سبزوار جزء 20 اولویت مهم وزارت بهداشت و درمان بود خاطرنشان کرد: تاکنون 18 پایگاه اورژانس در سراسر کشور راه اندازی شده که پایگاه سبزوار به عنوان نوزدهمین پایگاه در کشور به بهره برداری رسید.

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه برای استقرار این پایگاه اعتباری بالغ بر 7 میلیارد ریال هزینه شده است عنوان کرد: این اعتبار برای ساخت یک پد فرود بالگرد و محل اسکان خلبانان،تکسنین های اورژانس،آتش نشانی و نیروی انتظامی شده است.

وی ادامه داد: این پد فرود بالگرد این پایگاه تیز با شعاع45 متر و براساس استاندار های بین المللی ساخته شده است.

مسلم با اشاره به تردد 20 میلیون زائر از محور سبزوار-شاهرود و مشهد تصریح کرد: با استقرار این پایگاه شهرستان خوشاب،داورزن، جوین،جغتای ،سبزوار، نیشابور، بردسکن، جاجرم و اسفراین از خراسان شمالی از خدمات امدادی بهره مند خواهند شد.

وی افزود: بالگرد این پایگاه با همکاری هوا ناجای نیروی انتظامی و با اجاره ماهانه 170 میلیون تومان از محل طرح تحول نظام سلامت هزینه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیان اینکه با استقرار این بالگرد زمان انتقال مصدومین کاهش خواهد یافت عنوان کرد: از زمان استقرار این پایگاه اورژانس هوایی تاکنون 20 عملیات هوایی انجام شده که در مجموع به 26 بیمار ارائه خدمات کرده است.

وی با بیان اینکه بالگرد اورژانس هوایی سبزوار روزانه 7 ساعت عملیات امداد‌رسانی انجام می‌دهد، یادآور شد: براساس آمارها کل زمان امداد‌رسانی در این مدت بین 9 تا 24 دقیقه بوده که براساس استانداردها زمان مناسبی برای اجرای عملیات امداد است.

مسلم عنوان کرد:هدف از استقرار اورژانس هوایی کاهش زمان امداد رسانی و انتقال مجروحین به مرکز درمانی است که خوشبختانه در سبزوار این زمان در مسیر های طولانی از یک ساعت به زیر 30 دقیقه کاهش یافته است.

مسلم با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 23 پایگاه اورژانس شهری و جاده ای وظیفه ارائه خدمات امدادی شهروندان سبزواری و زائران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) را برعهده دارند عنوان کرد: تعداد پایگاه‌های جاده‌ای ما باید به 25 عدد برسد که در حال حاضر ساخت چهار پایگاه دیگر در دستور قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha