رئیس کمیته ملی نانو فناوری سازمان غذا و دارو در برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت و گو با تاکید بر اینکه با عنوان سونامی سرطان موافق نیستم، بیان داشت: این نه تنها حرف بنده بلکه حرف وزارت بهداشت است زیرا آمارهایی وجود دارد که این را ثابت می کند.

سلامت نیوز: رئیس کمیته ملی نانو فناوری سازمان غذا و دارو در برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت و گو با تاکید بر اینکه با عنوان سونامی سرطان موافق نیستم، بیان داشت: این نه تنها حرف بنده بلکه حرف وزارت بهداشت است زیرا آمارهایی وجود دارد که این را ثابت می کند.

به گزارش سلامت نیوز برنامه گفت و گوی علمی با موضوع دستاوردهای دارویی ایران و با حضوردکتر حسین وطن پور مدیر کل دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت و عضو هیئت علمی، دکتر سید مهدی رضایت رئیس کمیته ملی نانو فناوری سازمان غذا و دارو و هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی تهران و دکتر سامان حسینی نصب مجری طرح کلان تولید واکسن ضد سرطان دهانه رحم روانه آنتن شد.

دکتر سید مهدی رضایت رئیس کمیته ملی نانو فناوری سازمان غذا و دارو و هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی تهران در خصوص حضور کمپانی های چند ملیتی در بازار دارو در دوره پسابرجام گفت: بازار ایران برای کمپانی های چند ملیتی بازار جذابی است. با جمعیتی بیش از هفتاد میلیون نفر و درآمد سرانه قابل قبول و اینکه حدود یک درصد جمعیت دنیا را داریم، طبیعتا بازار جاذبی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر عمده وارداتی که درباره داروها انجام می شود، در خصوص واردات داروهای صعب العلاج است؛ داروهایی که برای درمان سرطان ها و بیماری های ms استفاده می شود زیرا این داروها تکنولوژی و فناوری بالایی دارند. اعداد و رقم نشان می دهد با اینکه این داروها کمتر از 5 درصد کل داروهای ما را شامل می شود ولی بیش از 36 درصد از ارز دارویی ما را به خودش اختصاص می دهد.
رضایت درباره این نوع بیماری ها بیان داشت: در فرهنگ ما فرد حاضر است هرآنچه که دارد بفروشد و خرج کند تا این بیماری علاج شود در حالی که ممکن است آن پزشک به او توضیح دهد با وجود همه این داروها عمر بیمار بیشتر از 6 ماه نباشد.
وی به مبحث اقتصاد سلامت اشاره داشت و عنوان کرد: در این مبحث به لحاظ اخلاقی و اقتصادی این موضوع مطرح است که آیا در یک بیماری بدخیم که داروهای شفادهنده ای وجود ندارد و داروهای موجود تنها باعث طول عمر می شود، مجاز به این همه هزینه هستیم؟ 
عضو عیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه سیاست گذاری های کلانی در این حوزه در کشور انجام می شود، اظهار داشت: سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت، وزارت اقتصاد و وزارت صنایع باید دست به دست هم بدهند و سیاست گذاری کنند تا ضمن اینکه نیاز دارویی کشور برطرف شود آسیبی به تولید داخلی ما و آن دسته از داروهایی که داریم استفاده می کنیم، وارد نشود.
رئیس کمیته ملی نانو فناوری سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در حوزه پزشکی بحثی با عنوان میان رشته ای ایجاد شده است که معتقدند بیماری هایی مانند سرطان فقط با دارو نمی شود درمان کرد. برای ما اثبات شده است پارامترهایی مانند ژنتیک، مسائل فامیلی و یا شغلی همگی در این موضوع موثر هستند. در واقع آنها معتقدند در بیماریهایی مانند سرطان و یا حتی اعتیاد مسائل جامعه شناختی هم در آن نقش دارد.
وی با تاکید بر اینکه با عنوان سونامی سرطان موافق نیستم، بیان داشت: این نه تنها حرف بنده بلکه حرف وزارت بهداشت است زیرا آمارهایی وجود دارد که این را ثابت می کند. در واقع ما تفاوت زیادی در بروز بیماری های سرطان نسبت به استانداردهای دنیا نداریم.
وی اضافه کرد: دنیا این موضوع را پذیرفته است که سرطان برای خودش تقسیم بندی دارد. بعضی از انواع سرطان ها به راحتی قابل درمان هستند ولی بعضی دیگر نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز قابل درمان نیستند. داروهایی که در حال حاضر وجود دارد تنها آسیب بیمار را کمتر می کند و طول دوره زندگی بیمار را افزایش می دهد وگرنه بیشتر داروهای بیماری سرطان سم سلولی هستند و قابلیت تفکیک بین سلول سرطانی و غیر سرطانی را ندارند.
دکتر حسین وطن پور مدیر کل دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت و عضو هیئت علمی در ادامه با اشاره به برخی گفته ها مبنی بر سونامی سرطان اظهار داشت: این سونامی اساساً متعلق به پزشکی نیست، بلکه یک پدیده ای است که به یکباره شروع می شود و به یکباره هم تمام می شود و می رود.
وی ادامه داد: وقتی این واژه یعنی سونامی را در پزشکی بکار می بریم، یک ترس و واهمه ای در جامعه ایجاد می کند. در حال حاضر بیماری های زیادی شایع می شوند و زود هم از بین می روند ولی از واژه سونامی برای آنها بکار نمی بریم اما برای سرطان از این واژه استفاده می کنیم.
وی به وضعیت دارویی و شناسایی بیماری سرطان در کشور اشاره داشت و بیان کرد: این بیماری در کشورمان خیلی نگران کننده تر می شد اگر این داروهای بایوتک وجود نداشتند. خوشبختانه الان دستگاه های تشخیصی خوبی در کشور داریم تا سرطان را در مراحل ابتدایی شناسایی کنند.
وطن پور در خصوص مشکلات اظهار داشت: مشکل ما در بیماری سرطان این است که در مراحل اولیه آزمایش نمی دهیم تا این بیماری را کشف کنیم. اگر در همان مراحل اولیه پی به این بیماری برده شود، قابل کنترل و درمان است و خوشبختانه در خصوص تولید داروهای ضد سرطان در داخل کشور کارهای بسیار خوبی انجام شده است.
در ادامه با اشاره به پسابرجام و شرایط دارویی گفت: پس از تحریم ها شرکت های خارجی حتما وارد ایران می شوند زیرا بازار ایران فرصت های خوبی برایشان دارد.
وی با اشاره به تهدیدات و فرصت های ورود شرکت های خارجی بیان داشت: نکته مثبت این است که وقتی یک شرکت خارجی وارد کشور می شود، فرهنگ خودش را هم وارد کشور می کند. فرهنگ آن مانند استانداردهایی است که مجبوریم رعایت کنیم که این باعث افزایش کیفیت تولید داروها می شود. همچنین در حوزه تجهیزات نیز می توانیم تامین شویم.
وی در خصوص تهدیدات ورود این شرکت ها خاطرنشان کرد: ما سیاست هایمان را بر اساس عدم حضور شرکت های خارجی چیده ایم و شرکت های دانش بنیانمان بر همین اساس شکل گرفته اند. ورود اینها ممکن است همه این سیاست ها را دچار مشکل کند و به همین جهت باید همه چیز را ببینیم و ورود این شرکت ها را پس از آن شاهد باشیم.
شایان ذکر است برنامه گفت و گوی علمی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 21 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha