خبر ساده است؛ گردش مالی و پولشویی 20 هزار میلیارد تومانی در دو پرونده مواد مخدر؛ پولی که وارد چرخه اقتصاد کشور شده و در سیستم تجارت به کار گرفته شده است. پول‌ها وارد بانک‌ها و اقتصاد کشور می‌شوند و بانک‌ها نیز نمی‌دانند این حجم پول چگونه به دست آمده است. هیچ مرجعی نیز این مساله را پیگیری نمی‌کند اما پلیس می‌گوید قصد دارد با این پولشویی مقابله کند.

پولشویی 20 هزار میلیارد تومانیِ قاچاق مواد مخدر

سلامت نیوز: خبر ساده است؛ گردش مالی و پولشویی 20 هزار میلیارد تومانی در دو پرونده مواد مخدر؛ پولی که وارد چرخه اقتصاد کشور شده و در سیستم تجارت به کار گرفته شده است. پول‌ها وارد بانک‌ها و اقتصاد کشور می‌شوند و بانک‌ها نیز نمی‌دانند این حجم پول چگونه به دست آمده است. هیچ مرجعی نیز این مساله را پیگیری نمی‌کند اما پلیس می‌گوید قصد دارد با این پولشویی مقابله کند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: علی مویدی، رئیس‌پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از گزارش مالی و پولشویی نجومی مافیای مواد مخدر در کشور خبر داده و اعلام کرده است فقط در دو پرونده «عیسی بشاگردی» و «تمساح خلیج فارس» بیش از 20 هزار میلیارد تومان گردش مالی و پولشویی ثبت شده است. به‌گفته او، مبارزه با پولشویی مافیای مواد مخدر اولویت جدی پلیس در سال آینده است. مویدی معتقد است با ورود جدی پلیس به این عرصه، بستر فعالیت قاچاقچیان مواد مخدر در کشور ناامن خواهد شد.
اردیبهشت امسال بود که عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نسبت به ورود پول‌های کثیف مواد مخدر به انتخابات و سیاست کشور اخطار داده بود؛ موضوعی که البته واکنش‌های تندی به همراه داشت و وزیر تا حدودی از حرف‌هایش عقب نشست، اما ورود این پول‌ها به اقتصاد کشور را کتمان نکرد.
به گفته کارشناسان باید جلوی ورود پول‌های حاصل از قاچاق مواد مخدر به بانک‌های کشور گرفته شود، زیرا اگر قاچاقچیان بتوانند پول‌های خرید و فروش مواد را به‌راحتی در بانک‌های کشور قرار دهند، هم به اقتصاد کشور ضرر می‌زنند و هم بستر فعالیت را برای قاچاقچیان دیگر فراهم می‌کنند.

 بانک‌ها جدی نیستند
لطفعلی بخشی، اقتصاددان می‌گوید: «اگر در کشور ما مشکلات اینچنینی وجود دارد به این دلیل است که پول‌های کثیف به‌راحتی وارد بانک‌ها می‌شود و هیچ بانکی نه‌تنها سوال نمی‌کند که این پول را از کجا آورده‌ای، بلکه استقبال هم می‌کند.»


بخشی می‌افزاید: «در بسیاری کشورهای جهان، پول‌هایی که وارد مسیر بانک‌ها می‌شود، پاک‌ترین پول است و مشخص است که این پول از چه طریقی به دست آمده و چگونه وارد بانک‌ها شده است، اما در کشور ما همیشه به این صورت نیست.»
بخشی با اشاره به اینکه کشور ما چند سالی است که وارد قانون ضدپولشویی شده است، می‌افزاید: «متاسفانه این قانون در کشور هنوز جدی گرفته نشده است، به همین دلیل هر فردی هر مبلغی را که داشته باشد به‌راحتی در بانک می‌گذارد و با آن پول کار اقتصادی می‌کند.»
او معتقد است بانک‌ها جدیت لازم را ندارند، به همین دلیل به‌راحتی پول‌های کثیف وارد چرخه اقتصادی کشور می‌شود. البته بانک‌ها طبق قانون منعی هم ندارند و مانعی برای سپردن هر مبلغی پول در بانک‌ها وجود ندارد.
این اقتصاددان می‌افزاید: «بانک‌ها باید ابزاری قانونی داشته باشند تا از شخصی که پول زیادی را به حساب می‌ریزد یا حتی برداشت می‌کند، سوال کنند که این پول را از کجا آورده است.»
او همچنین در مورد اینکه آیا سقفی برای دریافت و برداشت پول در بانک‌ها وجود دارد یا نه، می‌گوید: «تا آنجا که من می‌دانم سقفی وجود ندارد و اگر بود، پولشویی و چرخه مالی پول حاصل از قاچاق مواد مخدر به‌راحتی صورت نمی‌گرفت. در پرونده‌هایی هم که پولشویی کشف شده است، با شناسایی و دستگیری قاچاقچیان صورت گرفته نه از طریق بررسی اقتصادی.»

 مواد مخدر دومین تجارت پرپول جهان
هومن نارنجی‌ها، مدیرکل سابق فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر و کارشناس حوزه مواد مخدر می‌گوید: «درآمد حاصل از حمل‌ونقل مواد مخدر جزء دومین تجارت‌های پرپول دنیاست که سود حاصل از آن در برخی مقاطع 10 تا 15 درصد بیشتر از بودجه کشورهاست.»
او با بیان اینکه همه باید در مورد پولشویی وارد میدان شوند، می‌افزاید: «با سرمایه‌گذاری اندک پلیس، کاری از پیش نمی‌رود. همه سازمان‌ها و پلیس‌های متخصص باید وارد میدان شوند. اینکه پلیس مواد مخدر فکر کند به تنهایی می‌تواند با پولشویی مبارزه کند، اشتباه بزرگی است.» نارنجی‌ها تاکید می‌کند: «در بهترین حالت پلیس تنها می‌تواند 30 درصد از کل مواد مخدر را کشف کند و بقیه آن یعنی 70 درصدش در کف بازار وجود دارد و نمی‌توانیم آن را انکار کنیم. بنابراین اقتصاد قوی‌ای پشت خرید و فروش مواد وجود دارد.»
او می‌گوید: «قاچاقچیان مواد مخدر قیمت مواد و نوسانات آن را تحت کنترل دارند و به‌راحتی از این طریق درآمدهای کلان دارند. در مورد مبارزه با پولشویی مواد مخدر، مسائل زیادی باید تحت کنترل قرار بگیرد.»

 حساسیت به جابه‌جایی پول‌های کلان
مدیرکل سابق پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌افزاید: «بیشترین کمکی که می‌توان برای جلوگیری از پولشویی انجام داد این است که پلیس اطلاعات و امنیت و پلیس فتا وارد میدان شوند و در مورد جابه‌جایی پول‌های کلان حساسیت‌های بیشتری نشان دهند.»
او با اشاره به اینکه حوزه مواد مخدر حوزه گسترده‌ای است، تاکید می‌کند: «درباره مواد مخدر باید برخورد جامعی صورت بگیرد، اینکه پلیس یا سازمانی به تنهایی بخواهد کاری انجام دهد، درست نیست؛ زیرا موضوع مواد مخدر کلاف سردرگمی است که هر سرش را بگیری سر دیگرش گم می‌شود.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha