داروهای ناصرخسرو و همه دردهای این خیابان هیچ‌وقت تکراری نمی‌شوند؛ نگرانی‌های این خیابان از پیدا کردن داروهایی که مصرف‌کننده آنها از همه‌جا ناامید است. نوشتن از داروفروش‌هایی که عده‌ای از آنها شریف و با تعهد و عده‌ای حتی بی‌اهمیت به هر آنچه برای مصرف‌کننده پیش خواهد آمد، قدم می‌زنند. نوشتن از دردهای این خیابان هرقدر هم که تکراری باشد، همیشه از زخمی تازه خبر می‌دهد.

مرگ زندگی در ناصرخسرو

سلامت نیوز: داروهای ناصرخسرو و همه دردهای این خیابان هیچ‌وقت تکراری نمی‌شوند؛ نگرانی‌های این خیابان از پیدا کردن داروهایی که مصرف‌کننده آنها از همه‌جا ناامید است. نوشتن از داروفروش‌هایی که عده‌ای از آنها شریف و با تعهد و عده‌ای حتی بی‌اهمیت به هر آنچه برای مصرف‌کننده پیش خواهد آمد، قدم می‌زنند. نوشتن از دردهای این خیابان هرقدر هم که تکراری باشد، همیشه از زخمی تازه خبر می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت در ادامه نوشت: کدام سخت‌تر است؟ اینکه به دنبال دارویی برای درمان یک بیماری خاص باشی تا زنده بمانی یا عزیزی در خانواده‌ات زنده بماند یا به دنبال دارویی برای سقط جنین؟ فاصله‌اش از تلاش برای زنده ماندن است تا تلاش برای مرگ. فاصله‌اش از دست‌های لرزان زنی جوان است که آبرویش در خطر است تا دست‌های زن جوانی که امیدهایش را می‌خواهد زنده نگه دارد. وقتی دنبال دارو باشی از هر گوشه دنیا باید پیدایش کنی. حالا اما این دنیا در ایران کوچک شده، گوشه آن هم خیابان ناصرخسرو است که هر آنچه از داروخانه بخواهی و پیدا نکنی، اینجا پیدا می‌شود. پیدا کردنش زیاد سخت نیست، کافی است گوش‌هایت را تیز کنی تا خوب صداها را بشنوی. دارو... دارو...


 داروفروش‌های ناصرخسرو قدم به قدم ایستاده‌اند. چهره‌ات هر چه نگران‌تر باشد، قیمت هم بالا‌تر می‌رود. سوز و سرمای بهمن‌ماه که به صورتت می‌زند، هرچقدر هم محکم باشی و حتی پای هیچ بیماری و جنینی هم در میان نباشد، اشک چشم‌هایت، صورتت را خیس می‌کند. دست خودت نیست. هر قدر هم قرار باشد محکم و استوارباشی، باز هم یادت می‌افتد هر روز همین نزدیکی‌های زندگی ما آدم‌هایی هستند که در جنگ با سرطان شکست می‌خورند و داروهایشان را هم از همین داروفروش‌های ناصرخسرو تهیه کرده‌اند. یادت می‌افتد هستند زنانی که جنین‌هایشان را با داروهای ناصرخسرو سقط کرده‌اند و به دلیل عدم رعایت اصول پزشکی دیگر هرگز مادر نشده‌اند.


اولین داروی ناصرخسرو، داروی سقط جنین است
«آبجی دارو می‌خوای؟» این را یکی از داروفروش‌ها می‌گوید. کاپشن سیاه ساده‌ای پوشیده و شلوار کتان. این پا و آن پا می‌کند و دست‌هایش در جیبش است. از شدت سرما بخار از دهانش بیرون می‌آید. انگار وسط جنگل و کیلومترها دورتر از شهر ایستاده‌ای و غریبه‌هایی بی‌رحم که بخار از دهان‌شان بیرون می‌آید، دوره‌ات کرده باشند.
پروستاگلدین دارید؟
قرص می‌خوای یا آمپول؟
آمپول
چند وقتشه؟
سه هفته
دست‌هایش را از جیبش بیرون می‌آورد و صورتش را لمس می‌کند. شبیه دکترهای باتجربه که انگار بخواهد فقط با نگاهی ساده معاینه کند خیلی مطمئن می‌گوید: آمپول لازم نیست قبل از یک ماهگی، قرص هم جواب میده. فقط آبجی مطمئنی؟ ببین باید از آخرین روز قاعدگی پنج روز گذشته باشه و طرف قاعده نشده باشه‌ها...
مطئنم آقا. فقط بهم قیمت بده. همون قرصی که میگی چنده؟
ببین... قرص هم دو جور داریم، چینی هست، آلمانی هم داریم. من خودم دارم بهت میگم دارو چینی ارزش نداره. ارزون‌تر هست ولی انگار که پولتو ریخته باشی تو جوب آب. بگیر نگیر داره دیگه. یهو دیدی هیچ آب از آب تکون نخورد. یه ورق 12 تایی قرص آلمانی بهت میدم که حرف نداره. هیچ مشکلی هم نداره خیالت تخت.
باشه، حالا همین چیزایی که داری میگی چقدر هزینه‌اش می‌شه؟
130 هزار تومن.
نه آقا، خیلی گرونه. من نمی‌تونم آنقدر هزینه کنم.
ببین آبجی، اول صبحه و منم دشت اولم. باهات راه می‌یام.
آخرش چند؟
100 هزار تومن، دیگه آخرش. خیالت هم راحت باشه که داروی خوب میدم بهت.
نه آقا گرونه. نمی‌خوام.
ببین 80 هزار تومن بهت میدم قرص‌هارو. اون هم فقط به‌خاطر اینکه کارت راه بیفته. چون جای خواهری نگاه می‌کنم و نمی‌خوام اسیر شی تو این راسته داروفروش‌ها... .
هر زن غریبه‌ای را خواهر خطاب می‌کنند و دارویی که در داروخانه‌ها ممنوع است را بدون هیچ نسخه‌ای به خواهری که فقط پول‌هایش برایشان ارزش دارد، می‌فروشند. با خودت فکر می‌کنی وقتی از قیمت 130 هزار تومان به 80 هزار تومان می‌رسد، یعنی ارزان‌تر هم می‌فروشد. این یعنی نمی‌شود هیچ اطمینانی به سالم بودن یا تاریخ درست قرص کرد.
چند قدم دورتر که می‌شوی، زن جوان دیگری به داروفروش نزدیک می‌شود. معامله کردن‌شان به پنج دقیقه هم نمی‌رسد. زن ایستاده. مرد داروفروش می‌رود و کمتر از هفت دقیقه بعد با داروها برمی گردد. زن داروها را در کیفش می‌گذارد و می‌رود.
انگار، زمانی که کسی واقعا به دارویی احتیاج داشته باشد به هر قیمتی که شده آن را تهیه می‌کند. نه تنها بهای مالی برایش اهمیت ندارد. حتی نگران تاریخ دارو هم نیست. خرید دارویی غیرقانونی در کمتر از 12 دقیقه انجام می‌شود.
حال آنکه اگر قرار باشد همین دارو، آن هم به دلایل کاملا قانونی از مراجع قانونی تهیه شود، پروسه‌ای بسیار طولانی‌تر خواهد داشت. بعد از معاینات پزشک معالج و بررسی‌های پزشک قانونی، انجام سونوگرافی و تایید نهایی پزشک با توجه به شرایط مادر و جنین، نسخه قانونی داروی مورد نظر نوشته می‌شود اما در صورت اقدام غیرقانونی همین داروی مهم، با وجود همه خطراتی که می‌تواند مادر وجنین را تهدید کند، در کمتر از 12 دقیقه در اختیار مصرف‌کننده دارو قرار می‌گیرد. حتی اگر هر روز، حضور فروشنده‌های غیرقانونی دارو را در ناصرخسرو انکار کنیم. این فروشندگان حضور دارند.


توزیع داروهای سقط جنین تحت کنترل است؟!
این دسترسی ساده به داروهای خطرناک سقط جنین در حالی است که 9 بهمن سال‌جاری، مسلم نجفی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز لیست داروخانه‌های دارای مجوز فروش داروهای سقط جنین را اعلام کرده و گفته بود: داروهای سقط جنین جزو داروهای تحت کنترل بوده و پخش و عرضه آن شرایط ویژه‌ای دارد. همچنین، این دارو‌ها به هیچ‌وجه نباید در همه داروخانه‌ها توزیع شود و اگر توزیع شود، تخلف است.
مسلم نجفی همچنین معتقد است، داروهای سقط جنین فقط در بیمارستان‌ها و داروخانه‌های منتخب وزارت بهداشت توزیع می‌شوند. داروخانه‌های منتخب داروخانه‌هایی هستند که نظارت بر آنها جدی و حساس است و این داروخانه‌ها با حساسیت بیشتری اداره می‌شوند.
پزشکان متخصص زنان و زایمان تحت پروتکل خاص و با مدارک کافی مجوز سقط جنین را صادر می‌کنند و سقط جنین به شکل قانونی و با تهیه داروی سالم از داروخانه‌های بیمارستانی خاص و سایر داروخانه‌های تعیین شده انجام می‌گیرد. همچنین نجفی تاکید می‌کند که در صورت مشاهده عرضه غیرقانونی این دارو در سایر مراکز، با آن برخورد می‌کنیم.
از منظر قانونی این داروها در هیچ داروخانه غیر‌منتخبی توزیع نمی‌شود. این موضوع خوشبختانه پیگیری شده است و داروخانه‌ها این داروی غیرقانونی را عرضه نمی‌کنند. اما به نظر نمی‌رسد، خیابان ناصرخسرو تهران هم یکی از این داروخانه‌های منتخب باشد!؟


سقط‌های غیرقانونی و ناایمن از علل مهم مرگ مادران
داروهای غیر‌قانونی سقط جنین متاسفانه هر روز به سادگی در خیابان ناصرخسرو فروخته می‌شوند و فروشنده‌ها به تنها موضوعی که فکر نمی‌کنند، سلامت زنانی است که از این دارو‌ها استفاده می‌کنند. در حال حاضر یکی از علل مهم مرگ و میر مادران سقط غیرقانونی و غیرایمن است.
انیس نانکلی، پزشک زنان و زایمان ضمن اشاره به انجام سقط درمانی در دو مورد می‌گوید: زمانی که ادامه بارداری سلامت و جان مادر را تهدید کند یا زمانی که جنین ناهنجاری داشته باشد، انجام سقط درمانی توصیه می‌شود.
در برخی موارد مادران به دلیل اینکه بیماری قلبی و کلیوی پیشرفته‌ای دارند یا زمانی که فشار خون بالای کنترل نشده دارند، ادامه بارداری برای آنها خطرناک است که این تشخیص را باید پزشک معالج بدهد و در این‌گونه موارد است که سقط درمانی تجویز می‌شود.
به اعتقاد نانکلی در برخی موارد دیگر نیز ناهنجاری‌های جنین موجب می‌شود تا سقط درمانی تجویز شود که تشخیص این ناهنجاری‌ها نیز با پزشک است و در این موارد پزشکی قانونی مجوز سقط درمانی را صادر می‌کند.
برخی افراد بنا به دلایلی اقدام به سقط غیرقانونی جنین می‌کنند، عموما این سقط‌ها در محل‌های غیرایمن و غیر‌بهداشتی انجام می‌شود که عوارض خطرناکی را برای مادر به همراه دارد. انجام این نوع سقط‌های غیر‌قانونی عموما با ایجاد عفونت همراه است و در برخی موارد حتی خطر مرگ مادر را به همراه دارد. خونریزی‌های شدید و سوراخ شدن رحم هم از دیگر عوارض این اقدام است و این امکان وجود دارد که به دلیل عوارض ایجاد شده، رحم هم از بین برود و برای معالجه این عوارض پزشک مجبور به برداشتن رحم شود.


داروهای بیماری‌های خاص هم در ناصرخسرو قدم می‌زنند
صف‌ها و نوبت‌های تهیه دارو در داروخانه‌های خاص و شنیدن این جمله که فعلا این دارو موجود نیست، سخت‌ترین و دردناک‌ترین اتفاقی است که می‌تواند برای خانواده بیمارهای خاص شکل گیرد؛ داروهایی که در داروخانه‌های خاص هم پیدا نمی‌شوند البته وسایل ایاب و ذهاب در پیاده‌رو داروخانه‌ها هم وجود دارد!
موتورهایی که وقتی ناامید از داروخانه بیرون می‌آیی با فریاد بلند ناصر خسرو، ناصرخسرو گفتن‌شان هوشت را جمع می‌‌کند که اگر، دارویت را در داروخانه پیدا نکردی در ناصرخسرو حتما پیدا خواهی کرد.
بی‌شک پیدا کردن داروهای سقط جنین خیلی ساده‌تر از پیدا کردن دارو‌های بیماری‌های عصب و بیماری‌های خاص است. این دارو‌ها هم اگر کمی صبور باشی به سادگی پیدا می‌شوند. «سرترالین» نوعی داروی روانپزشکی است که برای درمان افسردگی شدید تجویز می‌شود.
چهار مرد با اندام‌هایی درشت با چهره‌هایی که هیچ شباهتی به انسان‌های دلسوز هم ندارند. گرد آتش کوچکی که در کنار پیاده رو، روشن کرده‌اند ایستاده‌اند. چشمانشان به دنبال چهره‌های نگرانی است که دارو می‌خواهند، هر دارویی که بخواهی دارند.
آقا، سرترالین داری؟
سرترالین چیه؟
داروی ضدافسردگیه آقا
آها فهمیدم، ببین خانم واس خاطر «سرترالین» باید بری سر کوچه مسجد نوری.
صدمتر که قدم می‌زنی به کوچه مسجد نوری می‌رسی. کوچه‌ای باریک که چند مرد میانسال ابتدای آن ایستاده اند. وقتی می‌خواهی به داخل کوچه بروی راهت را سد می‌کنند و می‌گویند؟
چی می‌خوای؟
دنبال دارو اومدم. سرترالین می‌خوام.
چه دوزی می‌خوای؟ 50 یا 100
100 می‌خوام. هزینه‌اش چقدر می‌شه؟
یک شیشه 98 تایی میشه 280 هزار تومن. اگه می‌خوای برات بیارم
خیلی داری گرون میگی آقا، نمی‌شه تخفیف بدی؟ من مریضم خیلی ناخوشه، لطفا تخفیف بدید بهم.
نه خانم تخفیف نداره. این دارو که دارم بهت میگم آلمانیه و اصل هم هست. ببین هیچ جا تو این راسته نمی‌تونی پیداش کنی. من جنس خوب بهت میدم. این دارو هم فقط دست خودمه. مسافر از اونور آب میاره. از اینجا که بری دیگه «سرترالین» پیدا نمی‌کنی. حالا خودت می‌دونی. تخفیف نداره کلوم آخر.
برعکس فروشنده قبلی، به هیچ‌وجه راضی به پایین آوردن قیمتش نمی‌شود. حتما خیالش راحت است که اگر تو هم نخری هستند بیمارهایی که حتی حاضر هستند بهای بیشتری برای خرید دارویی پرداخت کنند که جان بیمارشان به آن وابسته است. وقتی از پیدا کردن دارو در داروخانه ناامید شوی هر قیمتی هم که داروفروش‌های این خیابان بگویند حاضری پرداخت کنی.


آیا ناصرخسرو داروخانه باقی می‌ماند
چندی پیش، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده بود، خیابان ناصرخسرو در حال ساماندهی و جمع‌آوری است. گویا قرار است خیابانی که سال‌هاست جان مردم در آن معامله می‌شود، جمع‌آوری شود اما هنوز هم با گذشت سال‌ها، جان مردم بی‌هیچ رنگی بر سنگفرش‌های ناصر خسر جاری می‌شود و مردم دوباره برای یافتن داروهایی که در داروخانه ناامیدشان کرده‌اند به این قتلگاه می‌روند. به خیابانی می‌آیند که داروهای تاریخ گذشته را به نام داروهای اصل با اطمینان به مردم می‌فروشند، چه ساده هم جان عزیزانشان را قسم می‌خورند که خیالتان راحت این دارو درمان دردهایتان می‌شود و همان دارو پایان‌دهنده دردهایی می‌شوند که هرگز درمان نشدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha