رئیس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: طبق برنامه زمان بندی شده طی دو ماه بهمن و اسفند 200 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود.

سلامت نیوز:رئیس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: طبق برنامه زمان بندی شده طی دو ماه بهمن و اسفند 200 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مسعود تجریشی   اظهار کرد: در دی ماه حدود 60 میلیون متر مکعب آب در دریاچه رها شده است.


وی افزود: طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه باید تا پایان سال 200 میلیون متر مکعب آب از سد بوکان که تنظیم کننده سدهای بالادستی است و از دو رودخانه زرینه رود و سیمینه رود تغذیه می شود، وارد دریاچه شود.


رییس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: براساس مصوبه این ستاد، سالانه باید 8 درصد به آب ورودی دریاچه ارومیه اضافه شود از این رو با اجرای اقدامات مختلف درصدد تهیه این میزان آب برای دریاچه هستیم.


تجریشی گفت: این میزان آب از طریق صرفه جویی در استفاده از منابع آبی، اصلاح روند آبیاری و کشت های سازگار با شرایط منطقه، تصفیه پساب ها و لایروبی نهرهای منتهی به دریاچه تامین می شود.


وی به تبخیر زیاد در دریاچه به عنوان یک مشکل اشاره کرد و افزود: دریاچه ارومیه سالانه حدود یک متر تبخیر داشته و این میزان تبخیر در سطح مثلا چهار هزار کیلومتر مربعی دریاچه، حدود چهار میلیارد متر مربع بوده است. بنابراین دریاچه اکنون سریع پرآب و سریع خالی می شود که به کم عمق بودن و بالا بودن تبخیر بر می گردد.

*** راه اندازی دستگاه گیرنده ماهواره ای صرفه جویی در وقت
تجریشی در ادامه به راه اندازی دستگاه گیرنده ماهواره ای دانشگاه تبریز با هدف پایش تغییرات دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: راه اندازی این دستگاه موجب صرفه جویی در وقت و زمان می شود.


وی با اشاره به اهمیت پایش دریاچه ارومیه در روند احیا افزود: با استفاده از این ماهواره، سیستم های جوی، عناصر اقلیمی، پوشش گیاهی، توسعه محدوده های نمکی، کاهش سطح آب دریاچه و رطوبت منطقه هر نیم ساعت مانیتور و رصد می شود.


وی با بیان این که این یک ایستگاه زمینی است که برای دریافت تصاویر ماهواره ای کاربرد دارد، گفت: پیش از راه اندازی این ایستگاه اگر به تصاویر ماهواره ای از دریاچه ارومیه نیاز داشتیم، باید با ارسال نامه ای اینترنتی به ناسا اطلاعات را درخواست می کردیم یا از سازمان فضایی می خواستیم که اطلاعات را در اختیار ما قرار دهد اما اکنون می توانیم با ارتباط با دانشگاه تبریز این اطلاعات را به دست آوریم.


رئیس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: اکنون هر ماهواره ای که از مسیر کشور عبور می کند و در محدوده ای که دریاچه ارومیه در آن قرار دارد می گذرد، از طریق قراردادی که با دانشگاه تبریز دارند، این دستگاه اطلاعات لازم را از طریق سیگنال های فرستاده شده به زمین دریافت می کند و باعث می شود تا اطلاعات در اختیار دانشگاه تبریز و بعد درخواست کنندگانی مانند ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گیرد.

*** دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور است و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود. عمیق ترین نقطه آن 16 متر است.


این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب 26 پیشنهاد در قالب مصوبه ای تلاش می کند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha