سلامت نیوز: جوان کرمانشاهی که به جرم ارتکاب قتل در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه برای رهایی از حکم قصاص چشم به دستان مهربان هم‌وطنان خیر دوخته بود، سرانجام در اعلان‌های مکرر روزنامه «شرق» و با کمک هم‌وطنان نیکوکار با تهیه و پرداخت مبلغ دیه قصاص توانست رضایت اولیای‌دم را به دست آورد.
«م- ح» سال ٨٤ در ١٩ساگی و زمانی‌که دانشجوی سال‌دوم تربیت‌بدنی بود، برای کمک به خانواده و تهیه مخارج درمان بیماری مهلک مادرش به‌ کارگری در شرکت جاده‌سازی مشغول شد. او روز ٢٤ تیر آن سال پس از پایان کار به منزل بازگشت و وقتی دید شوهرخواهرش پدرش را کتک می‌زند، دامادشان را از منزل بیرون کرد. سپس درگیری آنها به کوچه کشیده شد و داماد با ضربه چاقوی پسر جوان، جان باخت. «م- ح» پس از این حادثه به‌مدت هشت‌سال فراری بود. او آبان‌ سال ٩٣ ازدواج و چندماه بعد خود را تسلیم قانون کرد و درنهایت به قصاص محکوم شد.

همان زمان پدر «م- ح» به‌محض مطلع‌شدن از حکم قصاص تنها پسرش، سکته قلبی کرد و جان باخت. از آن پس همه امور مربوط به آزادی و کسب رضایت از اولیای‌دم بر دوش مادر «م-ح» افتاد. مادر پس از تحمل سختی‌های فراوان درنهایت توانست نظر اولیای‌دم را جلب کند. خانواده مقتول گفتند به شرط دریافت ٣٠٠ میلیون‌ تومان از قصاص صرف‌نظر می‌کنند، اما «م-ح» و خانواده‌اش از تهیه این مبلغ ناتوان بودند و از هم‌وطنان خیر از طریق گزارش‌هایی که در شماره‌های یکم‌ و بیستم مهر و شماره ٢٣ اسفند سال گذشته به اطلاع مخاطبان رسانده شد، درخواست کمک کردند که این درخواست کمک مورد توجه هم‌وطنان عزیز واقع شد و با کمک‌های نقدی خود مبلغ دیه قصاص مقتول را تهیه و به حساب معتمد خانواده زندانی واریز کردند.

نکته قابل توجه این ماجرا زمانی بود که مادر «م-ح» که در اوج بیماری قرار داشت و از تهیه مبلغ ١٨ ‌میلیون باقی‌مانده مبلغ دیه ابراز عجز و ناتوانی کرده بود، یک بانوی خیر و نیکوکار با تماس با دفتر روزنامه «شرق» از مبلغ باقی‌مانده دیه این زندانی سؤال پرسید و درنهایت با واریز مبلغ ١٨ ‌میلیون باقی‌مانده مبلغ دیه، شادمانی را به منزل این جوان زندانی هدیه داد. اما پس از فراهم‌شدن مبلغ دیه در میان فامیل اولیای‌دم اختلاف عقیده برای رضایت دادن و رضایت‌ندادن به متهم به قتل به‌وجود آمد و این اختلافات باعث شد روند رضایت به درازا بکشد.

اما سرانجام روز شنبه سوم بهمن جاری با حضور ریش‌سفیدان دو فامیل و حضور پدر مقتول و مادر«م-ح» در یکی از محضرهای شهر کرمانشاه، رضایت به انصراف از اجرای حکم قصاص با دریافت مبلغ دیه قصاص به صورت محضری ثبت شد و«م-ح» و خانواده‌اش به پاس مهرورزی مردم نیکوکار کشور اشک شوق ریختند. مادر «م-ح» پس از دریافت رضایت به، «شرق» گفت: « اگر همکاری روزنامه «شرق» و کمک‌های مردم نیکوکار کشور نبود، من پسرم را از دست می‌دادم.

از طرف من به مردم عزیز و مهربان بگویید دست مهربان و دلسوز همه آنها را می‌بوسم و پس از مراحل قانونی و آزادی پسرم، خودش به دفتر روزنامه می‌آید و از مردم عزیز تشکر می‌کند». این مادر زجرکشیده از همه مردم کشور و به‌ویژه اهالی تهران که کمک قابل‌توجهی به او و خانواده‌اش کردند، به‌شدت سپاسگزاری کرد و از مردم نیکوکار و هم‌وطنان خیر درخواست کرد همان‌گونه که به تنها پسرش کمک کردند، به کمک دیگر هم‌بند پسرش بشتابند. او درباره این زندانی گفت: «در یکی از روزهای ملاقات، با خانواده این زندانی آشنا شدم که پسر آنها هم‌بند پسر من است و از طریق روزنامه «شرق» هم برای این زندانی اطلاع‌رسانی شده است. وضعیت خوبی ندارد.

این جوان یک‌بار تا پای چوبه دار رفته است و به او تا سوم اسفند وقت داده‌اند پول دیه را تهیه کند. اما وضعیت مالی آنها ضعیف است و قادر به جورکردن پول دیه نیستند. از طرف من به مردم عزیز بگویید شما با مهربانی خود دل حضرت فاطمه(س) را شاد کردید و خدا دل شما را شاد کند. تو را به‌خدا به این جوان هم کمک کنید. او هم مستحق رحم و دلسوزی مردم است. کمک‌های کوچک مردم شاید به نظر آنها کوچک باشد، اما وقتی جمع می‌شود این جوان هم نجات پیدا می‌کند.


این مادر ابراز امیدواری کرد پس از انجام مقدمات قانونی، مخاطبان را در جریان مراحل آزادی پسرش قرار خواهد داد.
«م- ح» که در زندان دیزل‌آباد به‌سر می‌برد، در ماه‌های پایانی سال به زندگی بازگشته و اکنون روزشماری می‌کند تا با طی‌شدن مراحل اداری و قضائی پرونده، بار دیگر طعم آزادی را بچشد و بتواند نزد مادر بیمار و همسرش بازگردد. او باید به‌لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه و میزان مجازاتش مشخص شود اما در هر صورت اطمینان دارد مدت زیادی در حبس نخواهد بود و به‌زودی نزد خانواده‌اش بازمی‌گردد؛ این در حالی است که «ی- ج» -هم‌بندی او- امید چندانی به نجات از چوبه‌دار ندارد. «ی-ج» نیز به جرم قتل به قصاص محکوم شده و اولیای‌دم برای اعلام گذشت ٢٥٠ میلیون ‌تومان دیه مطالبه کرده‌اند.

خانواده «ی-ج» نیز مانند خانواده «م-ح» در تنگنای اقتصادی به‌سر می‌برند و با اعلان‌های قبلی روزنامه «شرق»، مبلغ ٣٠ ‌میلیون تومان به حساب مادر این زندانی واریز شده است. اما با توجه به اینکه فقط ٢٠ روز تا تاریخ اجرای حکم این زندانی زمان مانده است، خانواده این زندانی و همچنین خود این زندانی با توجه به کمک خیرین به هم‌بندی‌اش، چشم امید به هم‌وطنان برای رهایی از چوبه دار دارند.


«ی-ح» ٣٥ساله میوه‌فروشی دوره‌گرد بود که با هدف کرایه مغازه، ‌خانه استیجاری‌اش را پس داد و همراه همسرش به منزل پدر نقل ‌مکان کرد اما همسر یونس که از این اتفاق ناراضی بود، آنجا را به حالت قهر ترک کرد. اختلافات این زوج تا آنجا پیش رفت که باجناقش در ماجرا مداخله کرد و درنهایت با ضربه چاقو به قتل رسید. «ی-ج» پس از ارتکاب قتل به ترکیه فرار کرد اما عذاب‌وجدان باعث شد به کرمانشاه بازگردد و خودش را تسلیم کند. متهم درنهایت به قصاص محکوم شد اما اولیای‌دم اعلام کردند در صورت دریافت دیه اعلام گذشت خواهند کرد.

پدر «ی-ج» پیش از این از طریق روزنامه «شرق» از مردم برای نجات فرزندش درخواست کمک کرده بود اما هنوز مبلغ مورد نظر فراهم نشده است. به گفته پدر یونس، تاکنون ٤٧ میلیون از ٢٥٠ میلیون ‌تومان تهیه شده است و این خانواده برای جمع‌آوری بقیه مبلغ همچنان به کمک‌های مردمی امیدوار هستند. افرادی که قصد دارند به این زندانی کمک کنند، می‌توانند مبالغ اهدایی خود را به شماره‌حساب ٣٤١٦٨٢٤٣٣٢٩٨٩١ بانک ایران‌زمین و شماره‌کارت ٥٠٥٧٨٥١٠٠٣٤٤٨٦٧٤ به نام خانم«عدالت احمدی‌سرنجکه» که متعلق به مادر زندانی است، واریز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha