پژوهشی تازه در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که بالا بودن شاخص توده بدن یا چاقی را همیشه نباید مترادف با ناسالم بودن دانست.

سلامت نیوز:پژوهشی تازه در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که بالا بودن شاخص توده بدن یا چاقی را همیشه نباید مترادف با ناسالم بودن دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، بسیاری از افراد دارای اضافه وزن ممکن است کاملا سالم باشند و به فشار خون بالا، کلسترول بالا و قند خون مبتلا نباشند و در همان حال بسیاری از افراد لاغر ممکن است از شاخصه‌های سلامت برخوردار نباشند.

یک تحقیق جدید که در دانشگاه کالیفرنیا در سانتاباربارا در مورد جمعیتی از آمریکایی‌ها صورت گرفته، نشان داده است که نمی‌توان واژه چاق را مترادف با «ناسالم» دانست.

به گزارش HealthDay News پژوهشگران این دانشگاه با استفاده از یک مطالعه آماری دریافته‌اند که تقریباً نیمی از بزرگسالان دارای اضافه وزن در ایالات متحده آمریکا از جنبه سوخت و ساز بدن، سالم هستند.

در میان افراد بزرگسالی که بر اساس شاخص توده بدن (BMI یا نسبت وزن به قد) «چاق» تلقی می‌شدند، 29 درصد و در میان افراد «بسیار چاق» 16 درصد سالم به‌شمار می‌آیند. از سوی دیگر، این بررسی نشان داد که بیش از 30 درصد از افراد دارای وزن نرمال از لحاظ سوخت و ساز بدن ناسالم هستند.

به گزارش ایندیپندنت، آمارها نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از 24.4 میلیون آمریکایی که «چاق» پنداشته می‌شوند و 19.8 آمریکایی که دارای «اضافه‌وزن» هستند، در واقع باید «سالم» تلقی شوند. جنت تومی‌یاما، سرپرست نگارش این مقاله پژوهشی از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «بسیاری از مردم چاقی را به عنوان حکم اعدام می‌پندارند اما این داده‌ها نشان داده است که ده‌ها میلیون نفر از افرادی که اضافه وزن دارند و چاق هستند، کاملاً سالم هستند.»

پژوهشگران تخمین می زنند که اگر شاخص BMI به عنوان تنها معیار در نظر گرفته شود، تقریباً 75 میلیون آمریکایی از لحاظ معیارهای سلامت و در مورد بیماری‌های قلبی به شکل نادرست در گروه ناسالم‌ها طبقه‌بندی می‌شوند.

نتایج این مطالعه که در شماره 4 فوریه (15 بهمن) International Journal of Obesity (مجله بین المللی چاقی) منتشر شده است، کاملاً با آنچه تاکنون درباره سلامتی افراد چاق از لحاظ قلب و عروق تصور می‌شد، تفاوت دارد و نشان می‌دهد لاغری به هیچ وجه تضمینی برای سالم بودن به‌شمار نمی‌رود.




   


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha