تحقیقات، حاکی از بروز خطراتی در استفاده از نوعی برنج تراریخته، موسوم به «برنج طلایی» است؛ و دادگاهی در امریکا نیز حکم محکومیت محققین را در استفاده آزمایشگاهی صادر کرده است.

چرا محققان تولید برنج تراریخته طلایی در آمریکا محکوم شدند؟

سلامت نیوز:تحقیقات، حاکی از بروز خطراتی در استفاده از نوعی برنج تراریخته، موسوم به «برنج طلایی» است؛ و دادگاهی در امریکا نیز حکم محکومیت محققین را در استفاده آزمایشگاهی صادر کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، نتیجه آخرین تحقیقات یک دانشگاه معتبر فرانسه، که اخیراً در پارلمان اروپا منتشر شده است، در خلال این تحقیق مشخص شد، حیواناتی که طی پنج سال از نوع خاصی ذرت تراریخته

استفاده کرده بودند، دچار «مشکلات کلیوی» و «اختلال در غدد پستانی» شده اند. یک نمونه دیگر از تحقیقات صورت گرفته در مورد تبعات ناشی از استفاده محصول تراریخته «برنج طلایی» در انسان،اخیراً در مجله معتبر AJCN منتشر شد.

 

برنج طلایی (Golden Rice) نوعی از برنج تراریخته است، که به جهت تولید مقادیر بالای بتاکارتن، بعنوان منبع غنی برای ویتامین A، مورد دستکاری ژنتیکی قرار گرفته است. در تحقیقی که درسپتامبر ۲۰۱۲ در مجله (American Journal of Clinical Nutrition (AJCN چاپ شد، ویتامین A موجود در بتاکاروتنِ برنج طلایی (Golden Rice) با بتاکاروتنِ موجود در روغن خالص اسفناج (به عنوان منبع غنی از ویتامین A) بر روی ۶۸ کودک چینی در محدوده سنی ۶ الی ۸ سال مورد مقایسه قرار گرفت.

پژوهشگران ادعا کردند که مقادیر مؤثرتری ویتامین Aدر برنج طلایی تولید می شود، اما نتایج این تحقیق به دلایل علمی از نگاه تغذیه ای و همچنین به دلیل زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی، و سوءاستفاده ازکودکان و عدم کسب رضایت از والدین آنها برای انجام آزمایشات، در تاریخ ژوئیه ۲۰۱۵، توسط مجله معتبر AJCN، رد شد.

همچنین در حکم دادگاه عالی ماساچوست امریکا، علاوه مجازات محققینی که از کودکان سوء استفاده نمودند، استفاده از روشهای غیراخلاقی جهت تجاری سازی برنج طلایی محکوم شد.

 

تاکنون فشار زیادی از سوی مؤسسه بین المللی تحقیقات برنج، و همچنین کمپانی مالک این برنج (سینجنتا) جهت تجاری سازی آن در سال ۲۰۱۶ وجود داشته است. علاوه بر فیلیپین، کشورهای اندونزی وبنگلادش نیز بدون در نظر گرفتن تبعات احتمالی این برنج تراریخته، به کشت آزمایشی برنج طلایی مبادرت کرده اند.

 

در این بین نکته قابل تأمل، همکاری برخی کارشناسان ایرانی موافق تجاری سازی این محصولات، با سازمانهای جهانی جهت بهره برداری هرچه سریعتر، و بدون حصول اطمینان از سلامت محصولات تراریخته است.

در همین راستا اسفند سال ۹۲، خبر پروژه مشترک مابین پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و مؤسسه بین المللی تحقیقات برنج (فیلیپین) جهت تولید برنج حاوی عنصر آهن و همچنین برنج حاوی ویتامینa اعلام شد.

در پنجم بهمن ۱۳۹۴، مدیرعامل شرکت دانش بنیان «زیست فناوران پردیس» اعلام کرد در یک شرکت خصوصی اقدام به تولید برنج غنی شده از آهن نموده و به روش مهندسی ژنتیک برنجی تولید کرده است، که میزان عنصر آهن این برنج تراریخته ۴.۴ برابر نسبت به برنج عادی بیشتر بوده است. مدیرعامل این شرکت درباره روند پیشرفت این پروژه گفت: «طرح تولید برنج غنی از آهن به فاز آزمایشهای گلخانه‌ ای رسیده، که بعد از آن هم آزمایشهای مزرعه ا‌ی است؛ و در ادامه با حمایتهای دولت ان‌ شاء‌ الله وارد فاز تجاری سازی می‌شویم.»

به این ترتیب با توجه به نتایج به دست آمده درخصوص خطرات استفاده از برنج طلایی، و عدم واکنش مراجع نظارتی داخلی نسبت به این موضوع، به نظر می رسد که لازم است یک تغییر نگرش نسبت به ارزیابی دقیق طرحهای مهندسی ژنتیک صورت گیرد. درصورتی که حتی شاهدیم که تولید انبوه برنج دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) در لایحه برنامه ششم توسعه کشور نیز گنجانده شده است.

 برنج تراریخته آمریکایی

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha