اگرچه طرح تحول سلامت موفقیتهایی در برخی شاخصها داشته لکن این طرح به " منابع انسانی" درون سازمانی بعنوان اصلی ترین سرمایه سازمانی در تمامی گروههای پزشکی و غیر پزشکی نتوانست بپردازد تا به رسالت "صیانت از نیروی انسانی" بطور جد توجه کند و ضروریست تا دیر نشده است به این چالش درون سازمانی توجه جدی تری شود.

استراتژی اصلی خروج از چالش درون سازمانی در طرح تحول سلامت

سلامت نیوز-دکتر حسن جان فدا:مدیریت تلفیقی از علم و هنر است که در کشورهای توسعه یافته سیطره خود را بر تمام فرآیندها گسترانیده است. توسعه بدون علم مدیریت و مدیران علمی بیمعنا وحاصلی جز اتلاف منابع ندارد. از اینرو مدیریت نظام سلامت در تمام سطوح در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیازمند مدیران آکادمیک که تخصص و مشغله آنان مدیریت باشد دارد تا  با  نیاز سنجی و ارزیابی منابع(انسانی- سرمایه ای - تکنولوژیکی و...) بتوانند به اهداف برنامه ای دست یابند.

به گزارش سلامت نیوز طرح بزرگی همچون طرح تحول سلامت با این گستردگی و تاثیر بر تمامی ارکان کشور به مدیران بسیار ورزیده نیازمند است تا منابع درست را درجای درست،به شکل درست بکار بندند.

از جمله منابع هر سازمانی که برترین منبع سازمانی است، نیروی انسانی است. در نظام سلامت فرآیندها(خدمات) غالبا بصورت گروهی ارائه می گردد و نتیجتاً ماحصل تلاشهای گروهی بروندهی بنام "سلامت" است.

حال اگر تلاشهای  هر کدام از این افراد که نقشی جداگانه در تحقق این محصول " سلامت" دارند به دلایل مختلف دیده نشود و یا حقوق( مادی و معنوی) آنان رعایت نگردد نتیجه ای جز کاهش کیفیت خدمات، دلسردی و بی انگیزگی و در نهایت کاهش بهره وری سازمانی و درنهایت کاهش رضایت  مشتریان(بیماران) که اصلی ترین هدف  سازمان است را بدنبال خواهد داشت.

اگرچه طرح تحول سلامت موفقیتهایی در برخی شاخصها داشته لکن این طرح به " منابع انسانی" درون سازمانی بعنوان اصلی ترین سرمایه سازمانی در تمامی گروههای پزشکی و غیر پزشکی نتوانست  بپردازد تا به رسالت "صیانت از نیروی انسانی" بطور جد توجه کند و  ضروریست تا دیر نشده است به این چالش درون سازمانی توجه جدی تری شود.

وزارت بهداشت بر اساس نص صریح قانون تامین کننده " سلامت"مردم است لذا با اجرای قوانین معطل و بر زمین مانده همچون قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در آستانه میلاد حضرت زینب (س)  به نظرات دانشمندان و صاحبنظران حوزه مدیریت و علوم انسانی برای حل این چالش اطمینان کند و با جلب اعتماد خیل عظیم پرستاران به تلاشهای دولت تدبیر و امید همت گمارد هرچند که با این اقدام زمینه خروج از چالش جدی با جامعه عظیم پرستاری کشور و سرعت روند توسعه "سلامت"  در کشور رونق بیشتری خواهد یافت.

*دکترای تخصصی مدیریت بهداشت و درمان



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha