چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 17492

بالغ بر 89 درصد ازدواجهای پستی صورت گرفته در کشور از ابتدای فروردین ماه 87 تا پایان خرداد سال جاری به طلاق منجر شده است.

در تحقیقی که از سوی گروه آسیب شناسی اجتماعی مقطع فوق دکتری (MPH) دانشگاه شهید بهشتی انجام گرفته مشخص شد از 1920 مورد ازدواج انجام گرفته به این روش که آن را اصطلاحأ ازدواج پستی می گویند 1709 مورد منجر به طلاق شده است.

در این گونه ازدواجها داماد به دلیل حضور در خارج از کشور در مراسم خواستگاری و ازدواج حاضر نمی شود به همین دلیل از طریق تلفن و چند قطعه عکس و فیلم با دختر مورد نظر آشنا شده و هنگام عقد در کنار عروس عکس او را سر سفره می گذارند.

ازدواجهای پستی به ازدواجهایی می گویند که بعد از خواندن خطبه عقد، عروس برای پیوستن به شوهر خود به سمت کشور محل اقامت داماد پرواز می کند.

در این گونه ازدواجها داماد به دلیل حضور در خارج از کشور در مراسم خواستگاری و ازدواج حاضر نمی شود و به همین دلیل از طریق تلفن و چند قطعه عکس و فیلم با دختر مورد نظر آشنا شده و هنگام عقد در کنار عروس عکس او را سر سفره می گذارند
 
در همین رابطه استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران و مسئول  این گروه پژوهشی در رابطه با عواقب این گونه ازدواجها به خبرنگار مهر گفت: نتایج این تحقیق نشان می دهد شرایط اجتماعی و قوانین حاکم بر کشور میزبان و تفاوتهای فرهنگی در مدت کوتاهی عرصه را بر نوعروس به خارج رفته تنگ می کند و او که انتخاب شوهر خود را بر اساس چند مکالمه تلفنی و تعدادی عکس از او در کنار خودروها و ساختمانهای زیبا انجام داده است با واقعیتهای دیگری مواجه می شود.

این آسیب شناس در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت توجه بیشتر خانواده ها در انجام چنین پیوندهایی برای فرزندان خود اظهار داشت: در دو دهه اخیر بعضی اتفاقات موجب شده است برخی از دختران به ازدواجهای غیابی و پستی با امید به زندگی در کشورهای غربی تمایل داشته باشند.

دکتر ابهری یادآور شد : در این تحقیق متوجه شدیم که در موارد زیادی از این ازدواجها دختران ازدواج کرده یا با مشکلات قابل توجهی مواجه می شوند و یا با ابتلا به مشکلات روحی و روانی کارشان به بیمارستانهای روانی کشیده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha