بر اساس یک مطالعه نوع اسیدهای چرب موجود در چربی‌ها در پیشگیری یا تشدید تكثیر تومورهای سرطانی نقش دارد. اسیدهای چرب غیر اشباع با چند پیوند دوگانه گروه n-6 سنتز و ترشح پروستاگلاندین را تشدید می‌كنند كه این عوامل تومورهای سرطانی را توسعه می‌دهد و اسیدهای چرب گروه n-3 از این عمل جلوگیری می كنند.

این مطالعه توسط نسرین عاقلی عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی فاطمیه و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی انجام شده است نقش تغذیه در سرطان پستان در گروه های در معرض خطر بررسی شده است.

مواد غذایی چرب در سنین کودکی باعث می شود كه روند رشد افزایش یافته و سن قاعدگی پایین بیاید كه این عمل خود خطر سرطان پستان را افزایش می دهد؛ عقیده بر این است كه وضع تغذیه در سنین پائین در ابتلا به سرطان پستان تأثیرگذار تر از تغذیه در سنین بالاتر است.

همچنین نتایج تحقیقبات حاکی است دریافت كالری زیاد، پر خوری و ازدیاد دریافت چربی را به دلیل اینکه بر نمایه توده بدن اثر گذاشته و ترشحات عدد و اعمال متابولیكی را تحت تاثیر قرار می دهد به سرطان پستان ارتباط داده اند.

در حال حاضر بین 10-5 درصد، علل سرطان ها به عوامل ارثی نسبت داده می شود و 90 تا 95 درصد انها را نتیجه تاثر عوامل محیطی می دانند. 60 درصد سرطان ها از طریق رعایت بهداشت و تغذیه صحیح قابل پیشگیری هستند. یكی از مهمترین عوامل محیطی رژیم غذایی است و از بین عوامل تغذیه ای چربیها را در وجه اول اهمیت قرار داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha