رییس انجمن روانپزشكان ایران گفت: هنر به عنوان یكی از اساسی‌ترین موارد تجلی خلاقیت‌های انسان، نقش موثری در درمان و تشخیص اختلالات روانی دارد كه امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

دكتر احمد جلیلی گفت: یكی از مباحث مطرح در علم روانپزشكی ارتباط بین فعالیت‌های مغز و اختلالات روانی است. با توجه به این كه مغز به عنوان عالی‌ترین عضو تفكر، منشا هرگونه خلاقیت محسوب می‌شود، بین هنر و حالات روانی نیز ارتباط وجود دارد.

وی گفت:‌ ارتباط بین هنر و مسایل روانی پدیده جدیدی نیست و از گذشته نیز قائل به ارتباط بین این دو بوده‌اند؛ به گونه‌ای كه ارسطو می‌گوید: هنر و جنون دو روی یك سكه‌اند و همین بیانگر این است كه همواره ارتباطی بین خلاقیت و نبوغ و اختلالات روانپزشكی وجود داشته است.

رییس انجمن روانپزشكان ایران با بیان این كه با به كارگیری هنر و خلاقیت‌های هنری در درمان اختلالات روانی خفیف و شدید موثر است، گفت: ابعاد هنر درمانی به صورت موسیقی درمانی، ‌نقاشی درمانی، شعر، مجسمه سازی، نوشتن و سایر زمینه‌های هنر با تحریك قوه خلاقیت فرد در درمان اختلالات روانی بیماران تاثیر فوق العاده‌ای دارد.

رییس هشتمین كنگره روانپزشكان ایران با اشاره به این كه امروزه استفاده از هنر درمانی و نقش آن در درمان اختلالات روانی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و سامان بهتری یافته است، گفت: در درمان یك فرد مبتلا به هر نوع اختلال روانی، علاقه‌مندی فرد سنجیده می‌شود و بر حسب علاقه او به هر زمینه هنری، موسیقی درمانی، شعر درمانی و ... در او به كار گرفته می‌شود.

رییس انجمن روانپزشكان ایران در مورد تاثیر برخی اختلالات روانی همچون افسردگی بر عملكرد مغز گفت: افسردگی خلاقیت فرد را از بین می‌برد و حتی اگر فرد هنرمند مثلا نقاش و یا موسیقی دان باشد در زمان افسردگی، نمی‌تواند كارش را به خوبی انجام دهد.

وی افزود: در عین حال برخی از اختلالات روانی البته نه در حد بسیار شدید كه زندگی فرد را مختل كند بلكه باعث می‌شود كه فرد خلاقیت بیشتری از خود نشان دهد. به عنوان مثال اختلال روانی صرع یا اپی لیسی در مواردی می‌تواند زمینه بروز خلاقیت‌های فرد را فراهم كند.

رییس نهمین همایش سالیانه انجمن روانپزشكان ایران با اشاره به برگزاری این همایش از 3 تا 6 آذر ماه با حضور بیش از 800 متخصص در تالار همایش‌های كتابخانه ملی ایران گفت:‌ تاثیر هنر در درمان اختلالات روانی، یكی از موضوعات مورد بررسی در این همایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha