براساس آمارهای رسمی سه تا پنج درصد جمعیت کشور دارای اختلال شنوایی متوسط تا شدید هستند. شیوع کم شنوایی در مراکز استان‌ها به طور متوسط 4.7 در هر 1000 تولد زنده است. سالانه حدود چهار تا پنج هزار نوزاد کم شنوا از شدید تا عمیق در کشور به دنیا می‌آیند. اما فارغ از مشکلاتی که بیماران کم شنوا با آن دست و پنجه نرم می کنند تهیه سمعک نیز یکی از مشکلات عمده این افراد است. هرچند سمعک در تمام دنیا گران است اما در ایران عدم نظارت بر قیمت ها از سوی مراکز ذی ربط این مشکل را دو چندان کرده است.

شنیدن به قیمت 10 میلیون تومان

سلامت نیوز:براساس آمارهای رسمی سه تا پنج درصد جمعیت کشور دارای اختلال شنوایی متوسط تا شدید هستند. شیوع کم شنوایی در مراکز استان‌ها به طور متوسط 4.7 در هر 1000 تولد زنده است. سالانه حدود چهار تا پنج هزار نوزاد کم شنوا از شدید تا عمیق در کشور به دنیا می‌آیند. اما فارغ از مشکلاتی که بیماران کم شنوا با آن دست و پنجه نرم می کنند تهیه سمعک نیز یکی از مشکلات عمده این افراد است. هرچند سمعک در تمام دنیا گران است اما در ایران عدم نظارت بر قیمت ها از سوی مراکز ذی ربط این مشکل را دو چندان کرده است.

به گزارش سلامت نیوز ،روزنامه ابتکار نوشت: اندامی کوچک است که بیشتر زمان ها آن طور که باید و شاید هوایش را نداریم اما وقتی که کوچکترین اتفاق نقشش را برایمان کم رنگ می کند دنیا به کاممان تلخ می شود. روزی را تصور کنید که گوش شما دیگر مثل سابق صداها را نمی شوند آن وقت است که می توانید ارزش سلامتی را بیشتر از گذشته بدانید. سمعک شاید در ظاهر چیزی شبیه به عینک یا یک عصا باشد اما برای بسیاری از افرادی که نیازمند آن هستند همین وسیله کوچک عاملی برای خجالت است. همین عامل هم به نوعی سبب شده تا دانش پزشکی راهی را برای آن پیدا کند تا افرادی که نیازمند به استفاده از این وسیله هستند خجالت را کنار بگذارند و با آرامش از آن استفاده کنند. دانش و فناوری پزشکی امروز با سمعک های بزرگ و قدیمی کاری کرده است که نه دیده شوند و نه دردسرهای گذشته را دارند. حالا نسل های چهارم هوش مصنوعی به کمک شنوایی آمده اند و سمعک های داخل گوشی با انواع و اقسام امکانات تولید می شوند. به همین خاطر ما به ازای پیشرفت تکنولوژی قیمت سمعک نیز بالاتر رفته است.


براساس آمارهای رسمی سه تا پنج درصد جمعیت کشور دارای اختلال شنوایی متوسط تا شدید هستند. شیوع کم شنوایی در مراکز استان‌ها به طور متوسط 4.7 در هر 1000 تولد زنده است. سالانه حدود چهار تا پنج هزار نوزاد کم شنوا از شدید تا عمیق در کشور به دنیا می‌آیند. اما فارغ از مشکلاتی که بیماران کم شنوا با آن دست و پنجه نرم می کنند تهیه سمعک نیز یکی از مشکلات عمده این افراد است. هرچند سمعک در تمام دنیا گران است اما در ایران عدم نظارت بر قیمت ها از سوی مراکز ذی ربط این مشکل را دو چندان کرده است. هر چند در ایران سازمانهای مختلف خدماتی را برای تهیه سمعک ارائه می‌کنند ولی اقدامات انجام شده کافی نیست. احمد یکی از کارشناسان شنوایی سنجی است. او در دانشگاه شهید بهشتی و در رشته پیراپزشکی تحصیل کرده و حالا پس از بازنشستگی به صرف علاقه پا به این عرصه گذاشته است. او به خبرنگار ابتکار می گوید: «در کشور نه تنها در حوزه فروش سمعک نظارتی وجود ندارد بلکه در سایر حوزه های پزشکی نیز نظارتی وجود ندارد و جایی که نظارت نباشد معمولا در حق بیمار اجحاف خواهد شد. اگر وزارت بهداشت بر روی فروش سمعک و قیمت های آن نظارت داشته باشد در حق نه مصرف کننده و نه فروشنده اجحاف نمی شود.


50هزار تومان به جای 10 هزار تومان
او می گوید: «قیمت و تعرفه آزمایش سنجش شنوایی دولتی 10 هزار تومان است در حالی که در بخش خصوصی برای آزمایش سنجش شنوایی50 هزار تومان از بیمار گرفته می شود. نوزادی که به دنیا می آید در سه مرحله یعنی بدو تولد، هفته اول و ماه اول و ماه سوم سنجش شنوایی می شود. تعرفه دولتی هزینه این آزمایش ها 8 هزار تومان است که براساس پارامترهایی که پزشک از کارشناس شنوایی می خواهد قیمت از 10 تا 15 هزار تومان می تواند متغیر باشد. این در حالی که همین آزمایش با قیمت 50 هزار تومان در بخش خصوصی برای والدین نوزاد تمام می شود.»


توجیه های فروشندگان برای هزینه های گزاف چیست؟
احمد می گوید: «فروشندگان برای این هزینه های گزاف توجیه هایی دارند. بیشتر کارشناسان معتقدند که این افزایش قیمت را بابت اطلاعات و سوادی که دارند از مشتری می گیرند. شرکت ها به بهانه اجاره مطب، هزینه آب و برق، مالیات، نظام پزشکی حقوق منشی و نیروی انسانی روی قیمت سمعک اضافه می کنند و در این میان تنها کسی که متحمل ضرر می شود مصرف کننده است. همچنین شرکت ها و افراد فروشنده سمعک در مقابل آن چه که به مریض می فروشند تعهدی یک ساله تحت عنوان گارانتی به خریدار می دهند و به ازای تعهداتی مثل گارانتی، تعویض باتری تا یک سال قیمت یک سمعک را دوبرابر به بیمار می فروشند. که البته شرکت زمانی به تعهدات خود عمل می کند که شرایط مد نظر از سوی بیمار رعایت شده باشد. این تعهدات در حالی است که خود فروشنده باتری سمعک را با قیمت 4 هزار و 500 تومان خریداری کرده و به مریض حدود 10 هزار تومان می فروشد.»


قیمت شنیدن چند؟
احمد درباره قیمت های سمعک های موجود در بازار می گوید: «عموما قیمت سمعک ها از آن چه که تمام می شود گران تر است. شرکت ها سمعک 500 تومان را با قیمت یک و نیم میلیون به بیمارها می فروشند. سمعکی داریم که 8 تا 9 میلیون تومان قیمت دارد. البته این سمعک ها بلوتوث و وایرلس و امکانات دیگری دارند که بسته به فرهنگ مریض متغیرند. مثلا پیرمرد یا پیر زن سمعک گران قیمت نیاز ندارد. اما کسی که موسیقی دان است و به شنوایی بیشتری نیاز دارد سمعکی می خواهد که نیاز او را برطرف کند. اما با این حال قیمت سمعکی که با 4 میلیون تومان با تمامی امکانات باید به مشتری فروخته شود در بخش خصوصی به 10 میلیون تومان می رسد.


افزایش قیمت به ازای راحتی بیمار
او می گوید: «به تازگی شیوه نوینی به وجود آمده که بیمار کم شنوا را در خانه چکاب می کنند و سمعک را در خانه برای او تنظیم می کنند. آنجاست که باید بگویم خدا به داد مریض برسد. به ازای هر کاری که می کنند قیمت بالاتر می رود و شاید کیفیت هم پایین تر از قبل باشد. آنهایی که پول دارند برایشان مهم نیست اما آن کسی که توان مالی خوبی ندارد نمی تواند زیر بار این قیمت ها برود.


سمعک ها از کجا می آیند؟
به گفته این کارشناس سمعک ها موجود در بازار که به صورت پشت گوشی هستند، آکبند از کشورهای خارجی نظیر کشورهای اسکاندیناوی مثل دانمارک، سوئد، آمریکا، انگلستان و هند به داخل صادر می شوند. سمعک های داخل گوش اما متفاوت ترند. او می گوید: «برای آماده کردن سمعک های داخل گوش مدارهای سمعک که به اندازه یک سکه کوچک هستند به داخل کشور صادر می شوند اما برای اینکه این مدار در داخل گوش قرار بگیرند باید از گوش قالب گیری شود. بعد از قالب گیری کردن، مدار سمعک فرم داده می شود و داخل قالب جای می گیرد»


جنس بنجل به جای اصل
او می گوید: «بسیاری از کسانی که برای خرید سمعک مراجعه می کنند اطلاعاتی از نوع و کارکرد سمعک ها ندارند. برخی از افراد برخلاف آن چیزی که با بیمار طی کرده اند، تخلفات دیگری فارغ از افزایش قیمت انجام می دهند. بر فرض مثال به بیماری گفته می شود که سمعک با مارک زیمل با قیمت یک میلیون تومان برای شما تهیه می شود. اما پس از قالب گیری از مارک ارزان قیمت تری در داخل سمعک استفاده می کنند و همان قیمت مارک اصلی را از بیمار دریافت می کنند. هرچند بسیاری به خاطر همین قالب گیری نیز قیمتی بیش از قیمت واقعی از بیمار دریافت می کنند. قالب سمعک 9 هزار تومان است در صورتی که همین قالب سمعک به یک بیمار 80 هزار تومان هم فروخته می شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha