شایع‌ترین و متداول‌ترین شیوه تقلب در گلاب، حل کردن آب با مواد شیمیایی و سنتتیکی است که ظاهر و عطری شبیه اسانس‌های به‌دست‌آمده از گل محمدی دارند و بیشتر از کشورهای هند و پاکستان وارد کشور می‌شوند.

رایج ترین شیوه تقلب در گلاب

سلامت نیوز :شایع‌ترین و متداول‌ترین شیوه تقلب در گلاب، حل کردن آب با مواد شیمیایی و سنتتیکی است که ظاهر و عطری شبیه اسانس‌های به‌دست‌آمده از گل محمدی دارند و بیشتر از کشورهای هند و پاکستان وارد کشور می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایانا،متخصص شیمی دارویی و عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان امروز شایع‌ترین و متداول‌ترین شیوه تقلب در گلاب را حل کردن آب با مواد شیمیایی و سنتتیکی عنوان می‌کند که ظاهر و عطری شبیه اسانس‌های به‌دست‌آمده از گل محمدی دارند و بیشتر از کشورهای هند و پاکستان وارد کشور می‌شوند.

عبدالرسول ابراهیم‌آبادی با بیان اینکه گل محمدی دارای 300 ماده شیمیایی مختلف ناچیز اما بی‌شک بسیار تأثیرگذار است، گفت: در اسانس‌های شیمیایی و سنتتیک، در بهترین حالت از هفت تا 10 ماده شیمیایی که مقدار آنها قابل توجه است و در نهایت عطری مشابه گلاب را به مشام می‌رسانند استفاده می‌شد و منجر به تولید گلاب تقلبی می‌شوند.

وی میزان اسانس طبیعی در گلاب ناب ایرانی را 12 میلی‌گرم در 100 سی‌سی اعلام کرد و افزود: این در حالی است که برای تولید گلاب‌های غیرطبیعی 20 گرم از اسانس‌های مصنوعی را که با قیمت بسیار ناچیزی خریداری و در 200 لیتر آب حل می‌کنند و به نام گلاب به فروش می‌رسانند.

متخصص شیمی دارویی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه کرد که گلاب در کشورهایی مثل پاکستان و هند مصرف آرایشی دارد و شاید مصرف این گلاب‌های مصنوعی آنقدر به ضررشان تمام نشود، چون این ما هستیم که بیشترین استفاده خوراکی را از گلاب داریم و استفاده از این گلاب‌های تقلبی به هیچ‌عنوان به نفع ما نیست و منع قانونی دارد.

ابراهیم‌آبادی از دیگر تقلب های در گلاب را استفاده از گیاه علفی "عطر چای" عنوان کرد که بوی و عطر مشابه گل محمدی دارد و بسیار در دسترس است.

وی ادامه داد: در این روش نیز میزان مساوی از اسانس را با عطر چای مخلوط کرده و به نام گلاب طبیعی به فروش می‌رسانند؛ هرچند این روش به نسبت روش استفاده از مواد سنتتیک، رایج نیست.

ابراهیم‌آبادی تصریح کرد: هرچند سازمان استاندارد و معاونت غذا و دارو پیگیر این تخلف‌ها هستند و با مواد شناسایی‌شده برخورد قضایی شده است، اما این تقلب‌ها طی هفت تا هشت سال گذشته ریشه‌دار شده و به‌عنوان راهی پرسود بازار خوبی را در کشور به‌دست آورده است و بی‌شک متخلفان به‌راحتی پا پس نخواهند کشید.

وی نبود تنوع در تولید فرآورده‌های گلاب و کمبود گل محمدی را از دیگر چالش‌های این صنعت عنوان کرد و با اشاره به اینکه گل محمدی از گران‌ترین گل‌های جهان است و گلاب نیز علاوه بر مصارف شخصی، در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی هم مصرف می‌شود، یادآور شد: تمامی شواهد حاکی از ضرورت فعال‌تر شدن صنعت تولید اسانس گلاب و فرآورده‌های متنوع آن، در ایران است.

 



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha