فلوشیپ آنکولوژی زنان گفت: ۸۰ درصد سرطان‌های زنانه در صورت تشخیص در مرحله اولیه درمان قطعی دارد.

سلامت نیوز: فلوشیپ آنکولوژی زنان گفت: ۸۰ درصد سرطان‌های زنانه در صورت تشخیص در مرحله اولیه درمان قطعی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، فرح فرزانه در رابطه با تازه‌های آندومتریوز و سرطان اظهار داشت: آندومترویوز یک بیماری شایع در میان زنان بوده که به ویژه در سن باروری آنها رخ می‌دهد.

وی افزود: بر اساس تحقیقات انجام گرفته ارتباط زیادی در مورد ابتلا به آندومتریوز و سرطان تخمدان وجود دارد و در برخی از موارد آندومتریوز تومورهای بدخیم تخمدان همچون کیلیرسرکارسیلوما یا آندومتریال کارسیوما ایجاد می‌کند.

متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه آندومتریوز درواقع کاشته شدن بافت‌های آندومتر در محل های نابجا و خارج از رحم است گفت: وقتی که این بافت‌ها در کف لگن قرار می‌گیرد حالت چسبندگی ایجاد کرده و درد لگنی را در زنان به وجود می‌آورد همچنین آندومتریوز ممکن است سبب تحریک تخمدان شده و هورمون استروژن آن را که یک نوع عامل تکثیر محسوب می‌شود در برخی از ارگان‌های بدن سبب ایجاد سرطان شده و در واقع اندام‌هایی همچون پستان را درگیر بافت‌های سرطانی می‌کند. این مسئله درمان جدی می‌خواهد و زمینه ابتلا به این سرطان در اصل آندومتریوز است.

فرزانه درمورد سرطان رحم نیز اظهار کرد: روش غربالگری مناسب همچون پاپ‌اسمیر در این زمینه نداریم و طوری نیست که بتوان آن را پیشگیری کرد. به طور کلی گاهی هورمون‌های بدن سبب ایجاد آن شده و چاقی، فشار خون و نامنظمی هورمون‌ها می‌توانند سبب بروز این بیماری شود.

متخصص زنان و زایمان خونریزی‌های غیرطبیعی را نخستین نشانه‌های ابتلا به سرطان رحم برشمرد و تاکید کرد: در بیش از 80 درصد موارد زنانی که در ابتدا ابتلا به سرطان رحم آنها مشخص شود درمانشان قطعی است و مشکلی در ادامه زندگی نخواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha