یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷

در کشور های توسعه یافته وضعیت سالمندان و خدمات اختصاص یافته به آنها بسیار مناسب تر از ایران است در آمریکا انگلستان و ژاپن از سن 65 سالگی و در واقع شروع سالمندی بیمه می شوند.ما باید روی سن های 70 تا 85 کار کنیم یعنی باید تلاش کنیم سالمندان کشور به این سن برسند. باید سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی برای تامین مسائل مالی سالمندان برنامه ریزی داشته باشند.

سلامت نیوز: در کشور های توسعه یافته وضعیت سالمندان و خدمات اختصاص یافته به آنها بسیار مناسب تر از ایران است در آمریکا انگلستان و ژاپن از سن 65 سالگی و در واقع شروع سالمندی بیمه می شوند.ما باید روی سن های 70 تا 85 کار کنیم یعنی باید تلاش کنیم سالمندان کشور به این سن برسند. باید سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی برای تامین مسائل مالی سالمندان برنامه ریزی داشته باشند.


به گزارش سلامت نیوز ،دکتر امان الله قرایی مقدم -جامعه شناس در روزنامه نوآوران نوشت: از سال ها پیش و در واقع از دهه 50 به بعد موضوع پیر شدن جمعیت ایران قابل پیش بینی بود. به دلیل افزایش امید به زندگی و با توجه به هرم بقای عمر که براساس بالا رفتن سطح بهداشت عمومی، دولتی و بهداشتی رایج در سنت ایرانیان، سبب شد سالمندی افزایش پیدا کند و جمعیت ایران پیرتر شود و اکنون شاهد باشیم که امید به زندگی تا سن 85 سال نیز رسیده است. این مساله نیارمند برنامه ریزی از سوی مسوولان مربوطه است.

در این زمینه دو نوع خدمات داریم سازمان یافته و سازمان نیافته. لازم است در زمینه هایی مانند خانه های خصوصی سالمندان، مراکز مختلف نگهداری سالمندان ، بیمارستان ها ، وسایل بهداشتی ، دارو های متنوع و... اقداماتی صورت گیرد. نیاز های رفاهی، اوقات فراغت و بیمه سالمندان نیز از جمله مواردی ست که در کنار مکان مناسب برای نگهداری از نیازهایی هستند که سالمندان نیاز دارند و باید به آن توجه شود.

در کنار این مسائل باید به این موضوع توجه شود که فرزندانی که امکان و توان نگهداری از والدین سالمند خود را ندارند یا نمی توانند از خانه های نگهداری سالمندان استفاده کنند باید از مددکاران وارد در این زمینه کمک بگیرند نگهداری از سالمندان در خانه نیاز به مدد کارانی دارد که در زمینه سالمندان تخصص دارند که باید همه این موارد در جامعه پیش بینی و امکانات آن تامین شود.

در کنار این مساله امروزه مرگ و میر در زنان کمتر از مردان است بنابراین نسبت جنسی زنان سالمند بر مردان غالب شده و سبب حرکت سالمندی به سوی زنانه شدن است.

در کشور های توسعه یافته وضعیت سالمندان و خدمات اختصاص یافته به آنها بسیار مناسب تر از ایران است در آمریکا انگلستان و ژاپن از سن 65 سالگی و در واقع شروع سالمندی بیمه می شوند

ما باید روی سن های 70 تا 85 کار کنیم یعنی باید تلاش کنیم سالمندان کشور به این سن برسند. باید سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی برای تامین مسائل مالی سالمندان برنامه ریزی داشته باشند.

سالمندان الگویی هستند برای جوانان یک کشور پس باید به صورت مناسب از آن ها نگهداری شود و از نظر احترام اجتماعی نیازشان باید برطرف شود از آنجا که سالمندان آینده جوانان کشور هستند و مانند یک آینه می مانند، باید این آینه را صیقل دهیم و شفاف کنیم نه این که کدر باشد و جوانانی که وضعیت و امکانات اختصاص یافته به آنان را می بینند نخواهند آینده و دوران مشابه خود را در این کشور بگذرانند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha